Gå til innhold
Arkivverket

Program til å søkje i excelfiler?


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Dei gamle samledatabasane med kyrkjebokmateriale frå Sogn og Fjordane hadde for dårleg kvalitet for å kunne leggjast ut i "nye" Digitalarkivet. Dei er derimot lagt ut til nedlasting som xlsx-filer, slik at kvar og ein kan bruke dei "på eige ansvar".

https://www.digitalarkivet.no/content/557/transkripsjonar-som-ikkje-er-publiserte-i-digitalarkivet

 

Eg lurer difor om nokon kjenner til om det finst noko program der ein kan søkje i fleire kolonner på ein gong i ei slik fil og helst med mogelegheit for trunkering, slik at ein kan "etterlikne" søk i "gamle Digitalarkivet" på eigen PC.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det at  Digitalarkivet er snart bare en link. Ingen hensikt å drive dugnad "for nothing"

 

Kommer snart et alternativ.

 

Lett målbar er forumet som har en 1800 talls regime.  Taper aktører hver mnd.  Hvem  født etter 1980 gidder å forholde seg til slik overstyring.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dei gamle samledatabasane med kyrkjebokmateriale frå Sogn og Fjordane hadde for dårleg kvalitet for å kunne leggjast ut i "nye" Digitalarkivet. Dei er derimot lagt ut til nedlasting som xlsx-filer, slik at kvar og ein kan bruke dei "på eige ansvar".

https://www.digitalarkivet.no/content/557/transkripsjonar-som-ikkje-er-publiserte-i-digitalarkivet

 

Eg lurer difor om nokon kjenner til om det finst noko program der ein kan søkje i fleire kolonner på ein gong i ei slik fil og helst med mogelegheit for trunkering, slik at ein kan "etterlikne" søk i "gamle Digitalarkivet" på eigen PC.

 

Filtreringsfunksjonen i Excel gir deg nettopp disse mulighetene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir visst tydeleg for allverda at eg ikkje er nokon Excel-guru 😮 Filtrering ser ut til å vere akkurat det eg var ute etter, og fungerer i gratisprogrammet LibreOffice Calc, som er det programmet som eg har installert.

 

Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er Digitalarkivet i dag dårligere enn det var i går.  Enestående ja, -  det er de fleste enig om.

 

Et enkelt eksempel: Sollieds skifte samlinger som var linket til navn og klikkbart, hva nå ? 5 ekstra arbeisdaoppgaver for å komme frem til samme  kilde. Det er smart i 2019. 

Dette er ett av 100 vis av tilsvarende eksepmpler. 

Jeg jobber innenfor området med å gjøre ting enklere for brukere ( Privat næringsliv)  Dere gjør det stikk motsatt i Digitalarkivet. Påført politikk ?

 

Er veldig skeptisk til nåværende ledelse og nåværende politikk.

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Sogn og Fjordane-databasane er det iallefall gode grunnar til at dei ikkje blir lagt ut på vanleg måte. Det at Digitalarkivet er opptekne av at stoffet skal ha høg kvalitet meiner eg er bra, og dette er også viktig med tanke på at mange brukarar aldri sjekkar den skanna kjelda. Diskusjonen går vel ofte heller på at kvaliteten burde ha vore enno betre, jf. debatten kring folketeljinga frå 1891 og AMF-samarbeidet.

 

Som Aase seier det:

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det digitale arkivet har bare en agenda...........

 

Dette er bare starten.

 

Snart blir alt "hyllemateriell" som i dag ikke ansees som relevant sendt til destruksjon. 

Vent og se.

 

Mvh

Ivar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Som sagt er Digitalarkivet i dag dårligere enn det var i går.  Enestående ja, -  det er de fleste enig om.

 

Et enkelt eksempel: Sollieds skifte samlinger som var linket til navn og klikkbart, hva nå ? 5 ekstra arbeisdaoppgaver for å komme frem til samme  kilde. Det er smart i 2019. 

Dette er ett av 100 vis av tilsvarende eksepmpler. 

Jeg jobber innenfor området med å gjøre ting enklere for brukere ( Privat næringsliv)  Dere gjør det stikk motsatt i Digitalarkivet. Påført politikk ?

 

Er veldig skeptisk til nåværende ledelse og nåværende politikk.

 

Bildene av Sollieds skiftesamlinger fantes i den gamle Bokhylla (også kjent som Webbok). At Digitalarkivet skulle ha skanna arkivmateriale spredt i to visningsløsninger, hvorav innholdet i den ene (Bokhylla) ikke var søkbart i kildesøkene, var i alle fall ikke bra.

 

Det må derfor regnes som et fremskritt at Sollieds skiftesamlinger ble overført til visningsløsningen hvor alt annet publiseres. Så er det slik at denne visningsløsningen har en annen standard for filnavn, og derfor måtte det genereres nye filnavn, med den konsekvens at lenkene fra det søkbare registeret ble ugyldige. Dette er vi klar over, slik at oppdatering av lenkene er en oppgave som ligger i køen for de av mine kollegaer som håndterer søkbare data. Den manglende lenkinga er derfor midlertidig, og så må vi jo bare beklage de ulempene som er inntil videre.

 

Tilfellet Sollieds skiftesamlinger kan ikke brukes til å vurdere Arkivverkets ledelse og politikk. Det er snakk om praktiske valg som er gjort på laveste nivå i Arkivverkets organisasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

27 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

. Det er snakk om praktiske valg som er gjort på laveste nivå i Arkivverkets organisasjon.

 

Antar du mener lavmål i organisasjonen. I såfall er vi helt enig.

 

Ellers er ordet " kø"  og "utsettelser" svært misbrukt i dine omgivelser. 

 

Man blir lei disse standard svarene. Kanskje dere enda hviler på 70 talls retorikken hvor andre land sa -  se til det norske arkivene ?   Den tiden er bestemt forbi, og den tids bautaers verker bevisst neglisjert.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var om det i Excel (eller Libre Office Calc) er mulig å søke, og svaret er ja. For att det skall fungere må øverste rad inneholde rubrikker og det kan ikke være tomme rader i tabellen. Jeg lastet ned VIGDE.xlsx til Calc og en første sjekk viser att dette sikkert er OK.

Det jeg anbefaler er å søke og sortere på en kopi av tabellen. Søkning gjør man som vanlig i Word og Excell, søkning på  "Ras" ga 1225 svar, "Rasmu 1217. Om jeg vill finne Rasm* som brudgom, velger jeg sortere, kommando Data, Sortere, Alternativ for å kontrollere att området inneholder kolumnettiketter, Så sorteringskriterier. Som sorteringsnøkkel velger jeg BRUDGOM_FORENAMN og OK. Tabellen sorteres og jeg bruker Søk eller bare drar ned i tabellen for å finne Rasmus. Det er en del, så ta med opp til tre nøkler for å få en bedre oversikt.

Selvfølgelig er ikke dette så enkelt som det var i "gode gamle tider", men det går, og det var om jeg forstår det rett, spørsmålet. Nå bruker jeg LibreOffice svensk håper det ikke er for stor forskjell på kommandoer på den norske.

 

Mvh

Niels

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.