Gå til innhold
Arkivverket

Dobbeltbryllup i Sør-Aurdal 1774


Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg vil gjerne ha hjelp til detaljene i kirkeboka for Aurdal, angående et dobbeltbryllup 25. september 1774.

 

Jeg tror jeg har tolket det meste, men trenger hjelp med linje 3.

 

1. Hedalen Soldat Hans Olesøn Sørum og pige Kari Olesd. Storøydegaard

2. Soldat Ole Olesøn Hougsrud og pige Sigri Olesdat. Sørum

3. Begge ? Cautionistene(?) er Harald og ? Hougsrud

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603910401

(Omtrent midt på høyre side)

 

Det første ekteparet er mine 4*tippoldeforeldre, og jeg har klart å finne mye om Kari og hennes aner. Hans derimot har jeg problemer med at jeg ikke finner noen fødsel til i kirkeboka, men jeg har god grunn til å tro at han og Sigri Olsdatter Sørum er søsken, noe som gir meg mye videre å jobbe med, da foreldrene hennes er kjent.

 

Jeg ser for øvrig at både Hans og Ole er soldater. Jeg har ingen erfaring med å lete i militære ruller, så hvis noen har en idé om hvor jeg kan finne noe om disse, er jeg takknemlig for det.

 

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ole Bøe skrev:

Hei, jeg vil gjerne ha hjelp til detaljene i kirkeboka for Aurdal, angående et dobbeltbryllup 25. september 1774.

 

Jeg tror jeg har tolket det meste, men trenger hjelp med linje 3.

 

1. Hedalen Soldat Hans Olesøn Sørum og pige Kari Olesd. Storøydegaard

2. Soldat Ole Olesøn Hougsrud og pige Sigri Olesdat. Sørum

3. Begge ? Cautionistene(?) er Harald og ? Hougsrud

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603910401

(Omtrent midt på høyre side)

 

Det første ekteparet er mine 4*tippoldeforeldre, og jeg har klart å finne mye om Kari og hennes aner. Hans derimot har jeg problemer med at jeg ikke finner noen fødsel til i kirkeboka, men jeg har god grunn til å tro at han og Sigri Olsdatter Sørum er søsken, noe som gir meg mye videre å jobbe med, da foreldrene hennes er kjent.

 

Jeg ser for øvrig at både Hans og Ole er soldater. Jeg har ingen erfaring med å lete i militære ruller, så hvis noen har en idé om hvor jeg kan finne noe om disse, er jeg takknemlig for det.

 

 

https://www.wikitree.com/wiki/Olsen-2419

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Takk Ann-Mary.

Jeg kjenner til denne og andre, og foreldrene som er oppgitt her, er nettopp foreldrene til Sigri Olsdatter, så jeg tror denne (og tilsvarende er rett).

 

Men problemet er at jeg har ikke klart å finne fødselen til Hans (ca. 1744) i kirkebøker, og dermed ikke kunnet verifisere foreldrene. Det har tydeligvis ikke bygdebokforfatteren for Sør-Aurdal heller, for Hans er ikke nevnt som en av barna til Ole Monsen og Barbro Knutsdatter der, se Seigen bnr. 3 (https://www.nb.no/nbsok/nb/966982f323eda362b46996bf047e996c?index=2#335)

 

Alderen hans (født ca. 1744) stemmer perfekt. Ole Monsen og Barbro Knutsdatter giftet seg 1743 og fikk neste barn i 1746, og alt stemmer med navngivning-sedvanene. Men jeg mangler altså foreløpig det definitive beviset for at Hans var broren til Sigri og barn av Ole Monsen/Barbro Knutsdatter.

 

Endret av Ole Bøe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Bøe skrev:

Takk Ann-Mary.

Jeg kjenner til denne og andre, og foreldrene som er oppgitt her, er nettopp foreldrene til Sigri Olsdatter, så jeg tror denne (og tilsvarende er rett).

 

Men problemet er at jeg har ikke klart å finne fødselen til Hans (ca. 1744) i kirkebøker, og dermed ikke kunnet verifisere foreldrene. Det har tydeligvis ikke bygdebokforfatteren for Sør-Aurdal heller, for Hans er ikke nevnt som en av barna til Ole Monsen og Barbro Knutsdatter der, se Seigen bnr. 3 (https://www.nb.no/nbsok/nb/966982f323eda362b46996bf047e996c?index=2#335)

 

Alderen hans (født ca. 1744) stemmer perfekt. Ole Monsen og Barbro Knutsdatter giftet seg 1743 og fikk neste barn i 1746, og alt stemmer med navngivning-sedvanene. Men jeg mangler altså foreløpig det definitive beviset for at Hans var broren til Sigri og barn av Ole Monsen/Barbro Knutsdatter.

 

 

En Hans Olsen Sørum ble konfirmert i 1761,17 år gammel. 

 

Høyre side, nesten nederst i feltet helt til høyre. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9361/381

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les innførsla sånn:

"dito [Martj] 20de.   | Hedahlen Soldat Hans Olesøn Sørom og pige Kari Olesd. Storøydeegaard | 25e Septem

item | Soldat Ole Olesøn Hougsrud og pige Sigri Olesdat. Sørom | 25 Septem

Begge deres Cautionistere er Harald og Xstofer Hougsrud"

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

En Hans Olsen Sørum ble konfirmert i 1761,17 år gammel. 

 

Høyre side, nesten nederst i feltet helt til høyre. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9361/381

 

Tusen takk Ann-Mary. Jeg hadde ikke funnet denne før, så det var til god hjelp. Foreldre er fortsatt ikke direkte bevist, men det beviser jo at han ikke bare bodde "tilfeldig" på Sørum ved ekteskapet 13 år senere, så nok en indikasjon på at han er sønn av Mons Olsen Ole Monsen Sørum.

Endret av Ole Bøe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les innførsla sånn:

"dito [Martj] 20de.   | Hedahlen Soldat Hans Olesøn Sørom og pige Kari Olesd. Storøydeegaard | 25e Septem

item | Soldat Ole Olesøn Hougsrud og pige Sigri Olesdat. Sørom | 25 Septem

Begge deres Cautionistere er Harald og Xstofer Hougsrud"

Takk Ivar. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ole Bøe skrev:

Tusen takk Ann-Mary. Jeg hadde ikke funnet denne før, så det var til god hjelp. Foreldre er fortsatt ikke direkte bevist, men det beviser jo at han ikke bare bodde "tilfeldig" på Sørum ved ekteskapet 13 år senere, så nok en indikasjon på at han er sønn av Mons Olsen Sørum.

 

Du mener Ole Monsen Sørum?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Du mener Ole Monsen Sørum?

Ja, selvsagt. Mons Olsen var Ole Monsens far igjen (ingen overraskelser med navn der) 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.