Jump to content
Arkivverket
Mia Helene Hjertås

Finner ikke foreldre til forfedre

Recommended Posts

Mia Helene Hjertås

Hei.

Jeg prøver å finne ut mer om enkelte av mine forfedre i Nord-Norge (Troms) og lurer på hva som kan være grunner til at foreldrene til enkelte av mine forfedre er "umulige" å oppdrive/finne ut hvem er? Til tross for at personenes fødselsdato og gjerne dødsdato er lagt ut på ulike slektssider? Hvordan vites det når de er født, men ikke hvem foreldrene er? I enkelte slektsbøker/bygdebøker har jeg funnet at det står at "foreldrene ikke er registrert".  Hva kan være grunner til dette? Det er snakk om personer både fra 1800, 1700 og sent 1600-tall (da forstår jeg det kan være vanskeligere). 

Enkelte ganger er ikke personer registerte i folketellingene heller, selv om de er angitt å både skulle bo og dø på gårder som er tatt med i tellingene. Enten er det jeg som ikke klarer å finne dem, eller så er det noe rart med dette. Noen som vet?

Edited by Mia Helene Hjertås

Ann-Mary Engum
13 minutter siden, Mia Helene Hjertås skrev:

Hei.

Jeg prøver å finne ut mer om enkelte av mine forfedre i Nord-Norge (Troms) og lurer på hva som kan være grunner til at foreldrene til enkelte av mine forfedre er "umulige" å oppdrive/finne ut hvem er? Til tross for at personenes fødselsdato og gjerne dødsdato er lagt ut på ulike slektssider? Hvordan vites det når de er født, men ikke hvem foreldrene er? I enkelte slektsbøker/bygdebøker har jeg funnet at det står at "foreldrene ikke er registrert".  Hva kan være grunner til dette? Det er snakk om personer både fra 1800, 1700 og sent 1600-tall (da forstår jeg det kan være vanskeligere). 

Enkelte ganger er ikke personer registerte i folketellingene heller, selv om de er angitt å både skulle bo og dø på gårder som er tatt med i tellingene. Enten er det jeg som ikke klarer å finne dem, eller så er det noe rart med dette. Noen som vet?

Legg ut noen navn, så er det lettere å hjelpe deg. 

Lag en informativ tematittel. 

Edited by Ann-Mary Engum

Grethe Flood

Det er veldig flott at du er oppmerksom på slektssider som ligger ute på nettet! Det kan være feil på slike sider, og så har slike feil også en tendens til å spre seg. Vi har hatt noen tråder på brukerforum om dette og vi kaller det for "slektsvirus". 

Det er fint - slik Ann-Mary skriver i forrige innlegg - om du legger ut noen eksempler på navn med fødselsdatoer og bosted. Da kan også også være enklere å kunne hjelpe deg og kanskje gi noen svar på spørsmålene dine. Du kan eventuelt legge ved lenke til en slektsside,  hvor du ikke har kunnet "oppdrive" forfedrene dine, selv om de står på slektssiden med fødselsdato og dødsdato.