Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Hans Bernstrøm (f. ca. 1794 i Skåne) og Martha Gjertine Olsdatter Hagen (født 15. februar 1810 i Kristiansund)


Snorre Valen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger kritiske blikk på en kobling som jeg kvier meg for å gjøre. Saken er at jeg forsøker å finne foreldrene til Hans Bernstrøm (født ca. 1794 i Skåne), bosatt i Kristiansund — og foreldrene til hans kone Martha Gjertine Olsdatter Hagen (født 15. februar 1810 i Kristiansund).

 

Hans Bernstrøm er far til Elise Kjerstine Bernstrøm. Det var en interessant jakt å forsøke å finne ut hvem Elises foreldre var, siden det knapt finnes relevante personer ved navn Bernstrøm i det transkriberte, søkbare innholdet på Digitalarkivet, og ikke minst fordi brann har ødelagt så mye av materialet fra Kristiansund i denne perioden. Det ligger heller ikke noe i ETCs samling. Men i ministerialbok for Kristiansund i den aktuelle tidsperioden, er det mulig å finne konfirmasjonen hennes (Ministerialbok nr. 572A09, 1855-1865, s. 12, lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/6415/33291/12)

 

I denne fremgår det at hennes foreldre heter Martha Gjertine og Hans Bernstrøm. Da går det an å lete seg fram til bryllupet deres. De giftet seg 22. august 1834. I ministerialbok nr. 572A06, 1832-1842, s. 268 kommer det fram at:

 

  • Marthas fulle navn er Olsdatter Hagen, og hennes far heter Ole Hagen
  • Martha er født i Kristiansund
  • Hans’ far heter Svend Bernstrøm
  • Hans er født i «Skaane», i 1794

 

Marthas dåp finnes her: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006721785 - her er Ole Hagen skrevet «Ole Hagens».

 

Noe mer om denne Ole Hagen som f. eks. kan fortelle hvem Marthas mor er, er det vanskelig å finne.

 

Så er det Hans’ foreldre. Det nærmeste jeg kommer er en oppføring i Skåne, Ängelholms kirkearkiv (Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13499/C I/2 (1767-1834), s. 54, lenke: http://ddss.nu/ddss/birthResult?foddID=589321)

 

Her er en Hans Bernström døpt 3. juli 1790, til foreldre Christina Maria Palm og Svend Bernström.

 

Gitt at det er få ved navn Svend Bernström og Hans Bernström i denne perioden som er mulige å finne - er det i det hele tatt plausibelt at dette kan være den riktige Hans? Aldersforskjellen mellom Hans og Martha er stor fra før av, og blir enda større om han er født i 1790, og ikke 1794. Har dere noe råd til hvordan jeg kan gå fram videre for å finne ut av om dette stemmer? Magefølelsen sier meg nemlig at dette er feil Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.