Gå til innhold
Arkivverket

Søker brødrene Steen (Stein) f. 1805 og Hans f. 1808 Karlssen Rongsjorden fra Tinn, Telemark. Hvor ble de av?


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg prøver å finne brødrene Steen (Stein) f. 1805 og Hans f. 1808 Karlssen Rongsjorden fra (Austbygd) Tinn i Telemark. Etter deres felles konfirmasjon i 1825 så finner jeg ikke flere spor etter de. Det har ikke lykkes meg å finne dem i FT for 1865-1875-1900-1910 nasjonalt og jeg har gått gjennom alle døde i Atrå (som Austbygde hørte til) frem til og med 1866. Har også prøvd emigranter fra Tinn.

 

Deres far het Karl Pedersen Rongsjorden (1765-1816) og deres mor het Ragnhild Steinsdatter (1769-1824). Karl og Ragnhild fikk til sammen 9 barn og deres yngste datter Kari er min tipp tipp oldemor. Jeg har kontroll på alle de andre søsknene (med unntak av Gjertrud nevnt nedenfor), men finner ikke ut av de to brødrene hennes. Så veldig fint om det er noen som kan hjelpe meg med nye opplysninger.

 

Karl og Ragnhild sin vielse i 1792 (høyre kolonne, høyre side. nr 2):  https://media.digitalarkivet.no/view/8555/71

SAKO, Rollag kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1778-1792, s. 67

 

Karl og Ragnhild i FT 1801 Tinn: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058313001166

 

 

 

Her en oversikt over de øvrige barna til Karl og Ragnhild (jeg har alle kildene for disse, med unntak av begravelse for Gjertrud)

Peder f. 1792-1848

Steen f. 1794-1794

Ingeborg f. 1795-1873

Steen f. 1798-1799

Gjertrud f. 1799- etter 1865 siste spor er FT 1865 Nore prestegjeld: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038098002926

Barbro f. 1803-1848

Kari  f. 1811-1893 

 

Rongsjorden har og har også blitt skrevet som Rongsjord,Rejersjord og Rejungsjorden. Lenke til Tinn bygdebok bind 2: https://www.nb.no/nbsok/nb/a309ee34df36935b7cef98ff2d7beee6?index=2#245

 

 

 

Steen sin dåp i 1805 (nr 28 høyre side): https://media.digitalarkivet.no/view/7936/164

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1757-1810, s. 312-313

 

Hans sin dåp i 1808(nr 6, venstre side):  https://media.digitalarkivet.no/view/7936/240

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1757-1810, s. 464-465

 

Steen og Hans sin felles konfirmasjon i 1825, (nr 7 og 8): https://media.digitalarkivet.no/view/1417/203

SAKO, Tinn kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1815-1843, s. 258

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ronny Stolen Tollefsen changed the title to Søker brødrene Steen (Stein) f. 1805 og Hans f. 1808 Karlssen Rongsjorden fra Tinn, Telemark. Hvor ble de av?

Steen Carlsen fikk sønnen Christen, født 25. okt. 1831 utenfor ekteskap, døpt 3. nov. s.å. i Tysnes, med Christine Andersdatter Vernøy.

 

«Pige Christine Andersdr Værnöen, og en fra Östlandet ved navn Steen Carlsen Romsjorden, af Bratsbergs Amt.»

 

Hordaland fylke, Tysnes, Onarheim, Uggdal (Opdal) i Tysnes, Ministerialbok nr. A 8 (1826-1837), Fødte og døpte 1832, Side 45
 

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 9.53, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Jeg har kontroll på alle de andre søsknene (med unntak av Gjertrud nevnt nedenfor), men finner ikke ut av de to brødrene hennes.

 

Gjertrud f. 1799- etter 1865 siste spor er FT 1865 Nore prestegjeld: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038098002926

 

Gjertrud Karlsdatter og mannen Bjørn Bjørnsen døde på plassen Fønsteli-eiet i Uvdal, hvor de også bodde ved FT 1865.

Hun døde 23. juli 1874 og ektemannen 20. januar 1886.

 

Buskerud fylke, Uvdal i Nore, Klokkerbok nr. II 1 (1862-1877), Døde og begravede 1875, Side 554-555

Buskerud fylke, Uvdal i Nore, Klokkerbok nr. II 2 (1878-1894), Døde og begravede 1886, Side 117

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Grete for disse opplysningene! Beklager sen takking fra min side, da jeg var forhindret fra å logge meg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser ikkje ut til at dei er døde og gravlagde i Tinn. Har sjekka perioden 1832–1835. Spora peikar moglegvis mot Sunnhordland eller Ryfylke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Sven og Anfinn for informasjonen! Det er som Anfinn som skriver i sitt innlegg, at det ikke ser ut til at de døde i Tinn.  En forklaring på at at sporene kan peke mot Sunnhordaland eller Ryfylke, kan være at det er en mulighet for at Steen og Hans var skreppekarer (kramkar). Slekten til Steen og Hans var opprinnelig fra Uvdal i Buskerud som ligger nært geografisk til Austbygd i Tinn. Det var veldig mange fra Numedal som dro til vestlandet og noen bosatte seg der også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreppehandel og storfedrifting er mykje sannsynleg, men på denne tida drog tinndølar også vestover for å vera med på rike sildefiskeri. Ein del blei verande att der vest. Og silda? Ho har flutt seg nordover sidan dengong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikkje å leite etter nåla i høystakken når det gjeld kor desse to brørne døydde og kva som har skjedd, vil eg gå ut frå at det er opplyst om i skiftedokumenta som ligg i arkivet etter Sorenskrivaren i Nedre Telemark og Tinn hjå Statsarkivet på Kongsberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Anfinn! Moro å høre at Tinndølene dro vest for å bli med på sildefiske, litt av en miljøforandring. Får ta meg en tur til Kongsberg for å lete etter skiftedokumentene fra 1835. For det er vel ikke slik at de er mulig å se på digitalarkivet.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Takk for innspill Anfinn! Moro å høre at Tinndølene dro vest for å bli med på sildefiske, litt av en miljøforandring. Får ta meg en tur til Kongsberg for å lete etter skiftedokumentene fra 1835. For det er vel ikke slik at de er mulig å se på digitalarkivet.no?

Truleg ligg det på nett, men det er lenge sidan eg har grave meg ned i skiftematerien og det krev tid å setje seg inn i. Tid har eg så altfor lite av akkurat no!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er ikke aktuell skifteprotokoll skannet (1832-1841), men den eksisterer og finnes i statsarkivet på Kongsberg, se Arkivportalen.

 

Finn kilde, skifter i Tinn 1830-1850.

 

Saken er trolig også omtalt i rettsprotokollen, så en sjekk der bør gjøres. Disse er skannet, se her.

 

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Karlsen Randsfiorden druknede ved Gaarden Sletten i Fana 9. oktober 1834:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001781196

 

SAB, Fana Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 8, 1829-1851, s. 261
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070221630107
 

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Anfinn for hjelp! 

 

Så bra du fant Hans. Da havnet han på vestlandet som vi tenkte. Trist skjebne å dø så ung. Da gjenstår det bare å finne Steen, så er alle søsknene blitt funnet.

 

Jeg slo opp i bygdebøkene for Tysnes for å finne mer om opplysningene som Grete fant om Steen sitt barn med Christine Andersdatter Vernøyen

 

Der står det på side 695 i Tysnes Gards og ættesoge bind 2:

 

Syster til Anne Helena, Anna Kristina Andersdatter. frå Bergen, fekk son Kristen på Verno f. 1831 med ein frå austlandet som kalla seg Stein Karlson Romsjorden og var frå Brattsberg amt. I forlikskommisjonen 1833 gav han 50 spd. kontant for oppfostring av barnet. Han vart då kalla Kongsjorden og sagt vera frå Find prestegjeld i Kristiansand stift. Kristen Steinson vart nemd utfl. Sønstabøvågen i Finnås 1853, men reiste til sjøss frå kring 1860, ellers ukjent.

 

 

Da ser det ut som Steen har gått bort i tidsrommet 1833-1835

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein drukna nok saman med bror sin 9. oktober 1834 i sjøen ut for "Sletten Gaard". Sletten gard i Fana ligg i sørenden av noverande Flesland flyplass.

 

Eg slit litt med å tyde ordlyden i merknadsfeltet ut for innførsla til Hans: 

4 Mennesker: Anførte og 1 [.......] Han-

delskarl fra Randsfiorden, fandt Menne-

sker fra Storøens Præstegiæld, druknede

[....] 3 sank og blev ey giænfundne.

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Der står det på side 695 i Tysnes Gards og ættesoge bind 2:

 

Syster til Anne Helena, Anna Kristina Andersdatter. frå Bergen, fekk son Kristen på Verno f. 1831 med ein frå austlandet som kalla seg Stein Karlson Romsjorden og var frå Brattsberg amt. I forlikskommisjonen 1833 gav han 50 spd. kontant for oppfostring av barnet. Han vart då kalla Kongsjorden og sagt vera frå Find prestegjeld i Kristiansand stift. Kristen Steinson vart nemd utfl. Sønstabøvågen i Finnås 1853, men reiste til sjøss frå kring 1860, ellers ukjent.

 

Dette Kongsjorden og Find prestegjeld (for Rongsjorden og Tinds prestegjeld) tippar eg er transkripsjonsfeil av bygdebokforfattaren. Den beste kan gjera feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger teksten ut på tyding for skannede kilder, så er det kanskje noen der som klarer å tyde det lille som gjenstår av teksten som du tydet.

 

Ja, det kan ikke være lett å tyde all skrift som er i gamle dokumenter.  Jeg ser du jobber med person og bustadhistorie for Tinn. Er det snakk om gårds og ættesoge for hele Tinn området, som for eksempel Rongsjorden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten leser jeg slik:

«4 Mennesker: Anførte og 1 Ditto Han-

delskarl fra Randsfiorden, samt 2 Menne-

sker fra Storøens Præstegiæld, druknede.

De 3 sank og blev ey giænfundnen.»

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var altså 4 mennesker ombord; 1 handelsmann og 2 fra Stord, det blir 3. Så det er jo en mulighet, som Anfinn skriver, at den fjerde var broren Steen, og at han var blant de tre som ikke ble gjenfunnet.

Jeg har ikke funnet noe begravelsesinnføring på Stord.

Endret av Grete Singstad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste teksten igjen og nå forstår jeg den bedre! Fire mennesker: Den anførte, altså Hans, pluss enda en handelsmann fra "Randsfiorden" (Steen), samt 2 fra Stord. Det blir fire! Da er nok helt sikkert at Steen druknet også.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk nok en gang Grete! Da vil nok skiftedokumentet på Kongsberg bekrefte dette, når jeg får lest det. Da var alle søsknene til min tipp tipp oldemor gjort rede for.

 

Tusen takk for alle bidrag 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grete Singstad skrev:

Jeg leste teksten igjen og nå forstår jeg den bedre! Fire mennesker: Den anførte, altså Hans, pluss enda en handelsmann fra "Randsfiorden" (Steen), samt 2 fra Stord. Det blir fire! Da er nok helt sikkert at Steen druknet også.

 

Ja, eg las det også slik.

 

Det er vel ikkje heilt umogeleg at denne ulukka med heile fire omkomne er omtala i ei bygdebok for Stord, eventuelt i andre lokalhistoriske publikasjonar. Men litt trasig at ein ikkje har eitt eller fleire Stord-namn å gå ut frå.

Endret av Anfinn Bernaas
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.