Gå til innhold
Arkivverket

Nordisk Lettmetall Herøya


Nordisk Lettmetall Herøya
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg er forfatter og teaterregissør og studerer forholdene rundt Nordisk Lettmetalls fabrikkanlegg på Herøya under 2. verdenskrig med tanke på en teaterforestilling om dette. Det har vært skrevet en god del om samarbeidet mellom Hydro og nazi-regimet under 2. verdenskrig, men lite om de konkrete forholdene på fabrikkanlegget på Herøya, som var det som kom nærmest en ferdigstillelse. Det fines også en god del billedmateriale fra andre anlegg, som f. eks. i Årdal og Saudasjøen, men svært lite fra Herøya FØR anlegget ble bombet 24.juli 1943. Jeg har vært gjennom det som finnes i NIAs arkiver på Vemork. Jeg har vært i møte med Ole Johan Sagafos fra Hydros ledelse, som  mente at det ikke ville by på problemer å få tilgang til de arkivene jeg har bedt om her. Men jeg er allikevel usikker på de formelle sidene ved dette? Har jeg uten videre lov til innsyn i arkivene eller trenger jeg en skriftlig tillatelse fra Hydro? Jeg vil sikkert også trenge veiledning av noen på RA for å velge ut en del av dette  omfattende materialet. Håper det er mulig å få til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er forfatter og teaterregissør og studerer forholdene rundt Nordisk Lettmetalls fabrikkanlegg på Herøya under 2. verdenskrig med tanke på en teaterforestilling om dette. Det har vært skrevet en god del om samarbeidet mellom Hydro og nazi-regimet under 2. verdenskrig, men lite om de konkrete forholdene på fabrikkanlegget på Herøya, som var det som kom nærmest en ferdigstillelse. Det fines også en god del billedmateriale fra andre anlegg, som f. eks. i Årdal og Saudasjøen, men svært lite fra Herøya FØR anlegget ble bombet 24.juli 1943. Jeg har vært gjennom det som finnes i NIAs arkiver på Vemork. Jeg har vært i møte med Ole Johan Sagafos fra Hydros ledelse, som  mente at det ikke ville by på problemer å få tilgang til de arkivene jeg har bedt om her. Men jeg er allikevel usikker på de formelle sidene ved dette? Har jeg uten videre lov til innsyn i arkivene eller trenger jeg en skriftlig tillatelse fra Hydro? Jeg vil sikkert også trenge veiledning av noen på RA for å velge ut en del av dette  omfattende materialet. Håper det er mulig å få til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Eg er usikker på kor mykje vi har om Nordisk Lettmetall, skjønt et søk på arkivportalen.no viser mange treff i Riksarkivet. Om du sender inn ein forespørsel ved hjelp av skjema i lenka under, så vil du bli nærare orientert:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Her er litt om Lettmetallindustrien under krigen og om kva som fins i Arkivverket om dette:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/naeringslivet/lettmetallindustrien

 

PS: Det ser ut til at det meste er tilgjengelig for publikum, men om du i forkant av lesesalsbesøket bestiller via Arkivportalen, eller avtaler lesesalsbesøket på lesesal.oslo@arkivverket.no, så vil du få beskjed om det er nødvendig med eigen søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.