Gå til innhold
Arkivverket

Slektskap mellom Ingebrikt Bentsen Forsjorda og Marit Kolbjørnsdatter Øver-Laksfors, Vefsn


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Vefsn kirkebok #5 1730-52 går det fram under trolovelsen mellom Ingebrikt Bentssen Forsjorda og Marit Kolbjørnsdatter Laksforsen at de er beslektet i 3. og 4. ledd: https://media.digitalarkivet.no/view/16540/128

 

Jeg har fått god hjelp til å tyde dette:

 

Trolovede { Engelbret bentss: Forsjorden 

                     Marritt Colbiørnsd: Laxforsen

Forløfttningsm: som bevidner at de ere
alleene i 3 og 4 ledd beslægtede, hvilke i deres
nærværelse blev effterregned, ere effter-
schrevne: Peder Colbiørnss: Laxforsen - Erik Colbiørns: Baagfiældmoen - Oluf Iverss: Laxforsen

 

Er det noen som har innspill på hvordan de kan være i slekt? Per Kolbjørnsen er Marits bror, Ola Iversen hennes svoger (gift med søsteren Abelone). Erik skal være sønn til Kolbjørn Nilsen, som jeg tidligere har ment må være et søskenbarn til Kolbjørn Persen - far til Per, Marit og Abelone, og dermed skal Erik være firmenning til disse tre. Alle disse ser derfor ut til å være på den ene siden av slekta, og gir i hvert fall ikke meg noe hint om slektskap til Ingebrikt Bentssen. 

 

Ingebrikt er forlover når Kolbørn gifter seg i 1715, og opptrer ofte som fadder/forlover for familiene i dette området, uten at det fører oss noe nærmere.

 

Jeg er rimelig overbevist om at Ane Jensdatter - Kolbjørns første kone og mor til den aktuelle Marit Kolbjørnsdatter er datter av Jens Rasmussen fra Mosåsen. Han er en av få Jens'er i rett alder og er gift med Abelone Ingebriktsdatter. Det passer perfekt med at Kolbjørn og Ane får en datter Abelone - et navn som ikke opptrer veldig ofte i området. De får også barn i omtrent det samme tidsrommet som Ane skal være født. Det er mange små hint i fadderene til Jens og Abelone som får meg til å tro at Abelone kommer fra Ingebriktsslekta på Mo, i så fall datter av Ingebrikt Ingebriktsen d.e. (sønn av Ingebrikt Olsen og Seborg).

 

Har noen forslag eller innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg slipper lufta ut av denne ballongen selv. Etter litt mer jobbing med saken, innser jeg at dette blir for vanskelig. Med mindre noen sitter på helt andre kilder enn meg da, og i så fall vil jeg gjerne høre om det 🙂

 

Jeg har kartlagt 3 ledd over Marit og selv om jeg har funnet en del nytt, har jeg kun navn på fire av oldeforeldrene og knapt noe mer enn navnene. (Det som er nytt, i hvert fall i forhold til bygdebøkene, er alt over Ane Jensdatter. Jeg skriver ikke noe om hvordan jeg kom fram til dette her og nå, men om noen skulle være interessert, skal jeg gjerne fortelle hvordan. Kolbein-siden er omtalt her.)

 

886540984_MaritKolbeinsdatter.thumb.png.de1b20c7a51d6a08c8888d98323ce537.png

 

Når det gjelder Ingebrikt Bentsen, kan jeg ikke si hvor han kommer fra. Til det er kildematerialet alt for tynt. Så vidt jeg vet er det kun 2 oppføringer med faddere eller forlovere for Ingebrikt. Den ene er for hans uekte barn Lisbet: https://media.digitalarkivet.no/view/16537/56. Det andre er forlovelsen som er omtalt over. Ingen av disse gir meg noen klare indikasjoner på hvor Ingebrikt kommer fra. Jeg har ikke kartlagt alle ganger han er fadder eller forlover, men registrerer at han er hyppig brukt av folket i dagens Grane.

 

Det er bare 5 kandidater som kan være Ingebrikts far om man går gjennom manntallene fra 1665 og skattelister til 1771. (alder i parantes fra Sogneprestens manntall 1665)

- Bendikt Olsen på Hagfors (32)

- Bendikt Olsen på Langmoen (40)

- Bendikt Persen Risneset (40)

- Bendikt Mikkelsen Strøm (32)

- Bendikt Olsen Tverråga (40)

- Gamle Bendikt på Tverråga (45)

 

Av disse er det jo Hagfors og Tverråga som er klart mest aktuell geografisk. Jeg trodde jeg hadde løsningen når jeg leste at det overtar en Ingebrikt etter Bendikt Olsen i Tverråga, som forvinner derfra før vår Ingebrikt kommer til Forsjorda. Men han overtar allerede 1680 og da skal Ingebrikt Bentsen bare være 13 år. At vår Ingebrikt kommer fra enten Tverråga eller Hagforsen mener jeg likevel er sannsynlig, men jeg kommer ikke noe nærmere slektskapet til Marit av den grunn.

 

Det mest opplagte slektskapet er at Ingebrikt Bentsen - gitt det fornavnet han har - stammer fra Ingebrikt-slekta på Mo. Ingebrikt var ikke akkurat uvanlig, men det har en klar opphopning i familien som stammer etter Ingebrikt Olsen på Mo. Men noe nærmere enn det kommer i hvert fall ikke jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: En liten attåtopplysning til bygdeboka: 

Gunnar Anderssons (og Brynhild Jensdatters) familie er omtalt tre steder i bygdebøkene for Vefsn. Under Tverråga i VIIIa og under Ramnåga og Mo i VIIIb. For Tverråga og Ramnåga står det at Ingebrikt Gunnarsson dør før 1701. For Mo-oppføringen står det at han er dreng i 1701 på Mosåsen.

 

Han er på Tverråga i 1715, når han er fadder for sitt søskenbarn Jens Ingebriktsen:

https://media.digitalarkivet.no/view/16537/35

Så han levde i hvert fall da.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tid til å fordype meg i Mo-slekta no, men etter at Gardshistorie for Vefsn (særbind 8 b) vart utgitt, har eg fått innspill om at eit skifte i Blåfjelldalen 1714 indikerer at ein Arne på Mo var gift med Gunelle Olsdtr, og at dei fekk dottera Brynelle Arnesdtr. Enka Gunelle Olsdtr gifta seg opp att med Klemmet Jonson; dei fekk sonen Arne .

Dette tipset har eg ikkje hatt tid til å følgje opp, og om det har noko med folket du nemner å gjere, veit eg heller ikkje.

 

PS: Det aktuelle skiftet må vere dette, etter Dorthe Olsdtatter Blåfjeld: https://www.digitalarkivet.no/sk20090220630293

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Knut. Jeg kan ikke umiddelbart se at skiftet angår de folkene jeg har sett på på Mo, og uten andre referanser kan jeg heller ikke lese av skiftet at Arne var fra Mo. Tvert i mot er eneste gårdsnavnet som er nevnt sammen med Gunelle Olsdatter og hennes familie "Strøm". Men det kan jo være gode grunner til at tipseren din mente Arne var fra Mo. 

 

Den eneste Arne jeg har sett på i denne forbindelsen er Arne Jensen som var sønn til Jens Rasmussen og bosatte seg på Langvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.