Gå til innhold
Arkivverket

Tyding Inflyttede Tromsø 1835: Eiler Martinius Christiansen


Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Nr. 10 høyre side:

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 7 (1821-1828), Innflyttede 1833-1835, side 602-603. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9702&idx_id=9702&uid=ny&idx_side=-243
 

Han flyttet inn fra Trondenes i Nordland. 

Kan noen tyde og finne ut om det er et kjent stedsnavn i Trondenes som står bak navnet ? Ser ut som Traunaae eller liknende?

Attest fra Trondenes er fra presten der, Simon Kildal. Står det også stedsnavn i Anmærkninger, under attest datoen 16/5 1835 ?

 

Han ble senere bødker i Tromsø, var uekte f. i Bødø (Hundsholmen), men ble konfirmert i Trondenes 1832:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070601650078

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. #3 og #4:

 

Det er vel stadnamnet her trådstartar spør om, og det dreier seg om innflytting til Tromsø frå ??Traunæs?? i Trondenes:

 

image.png.4a4187f91b244ac7185aa6e20dec33b2.png 

og  

image.png.06d39e9df4fe30a6ba82c2aea9f7f79f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at stedsnavnet? begynner med Trau...?  Det var rart viss det står Tromsø bak navnet ved innflyttingen fra Trondenes (I Troms, ikke Nordland...)

Han var dreng , så kan det være 'Tjener' det står foran samme stedsnavn? under datoen 16/5 1835 ?

Jeg ser det finnes Trautnes i Troms, men det er Nordøst for Tromsø ved Oldervik. Det passer dårlig med Trondenes/Harstad området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete, det stemmer sikkert. Og forklarer vel streken over a'en.

Det passer også geografisk, da jeg mistenker at moren var den Anna Kjerstina Olsdtr. som i 1820 ble gift med Jon Jonsen Møkkeland (senere Nygård).

Møkkeland er bare noen kilometer vest for Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer liksom ikke at det skal stå "Tjener v/ Tronnæs". Under navnet hans står det ganske sikkert Tronnæs, men under anmerkninger skal det nok stå "Tjener i Tromsøe", det passer bedre til konteksten.

 

Hvis du er heldig finner du et skifte etter denne Anna Kjerstina Olsdatter som kan bekrefte om hun var hans mor eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trones er Trondenes. Brukt av generasjonen før meg ,50 +

 

 

mIn 2 x tippoldemor Ane Kjerstine Olsdtr. 1779--1859 født på Krøttøy i Bjarkøy.

 

min 2 x tippoldefar John Johnsen  1796-1876. var 2 generasjon utflytta Tynset-væring

 

De bodde på Møchelands Plads i 1801 før de flytta til Nygård i 1822  senere kalt Tømmeråsen

 

Ane Kjerstine hadde så vidt jeg vet bare 2 barn som voks opp og det var med John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.