Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var KIRSTEN LIMBÆK (LIMBECK) gift med Rolf Sjøfarssøn Rosensverd


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger litt hjelp ang å komme videre med KIRSTEN (KRISTINE) LIMBÆK (Limbeck) som skal ha vært gift med Rolf Sjøfarssøn Rosensverd

Hvem var hennes foreldre og hvor kom hun fra?

Ser at flere på nettet sier hun kom fra Danmark?

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Hilsen Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adele Marie Moe skrev:

Hei!

Jeg trenger litt hjelp ang å komme videre med KIRSTEN (KRISTINE) LIMBÆK (Limbeck) som skal ha vært gift med Rolf Sjøfarssøn Rosensverd

Hvem var hennes foreldre og hvor kom hun fra?

Ser at flere på nettet sier hun kom fra Danmark?

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Hilsen Adèle Marie

 

Adèle Marie,

 

Se oppfordring gitt i din parallelle debattråd: 

 

Mvh Are 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser hva du skrive og skal prøve å redegjøre så godt jeg klarer.

Jeg har hoppet litt bakover i mitt slekts tre på mormors side.. (Hun ble født på gården Kjølsund, Borge i Torsnes 1905)

Da jeg har vært så heldig å få mange navn fra en bygdebok forfatter, har jeg mange navn som jeg har fått beskjed om å kvalitets sikre.

 

Jeg spoler derfor "tilbake" i tid til navnet OLUF ELLINGSEN (Her har jeg kun så langt slekts tavlen som kilde foran meg)

Oluf Ellingsens foreldre var; ELLING OLUFSEN og ELINE PEDERSDATTER 

 

ELLING OLUFSEN står oppført med foreldrene; OLUF ELLINGSEN KÅR og VALGERD SIGURDSDATTER ROSENSVERD

 

Ved å følge VALGERD, så er hennes foreldre;

Far; SIGURD ROLVSSØN ROSENSVERD, født omkring 1490 på ØSTBY, SKJEBERG, ØSTFOLD - Død 1550 på VIK, SKJEBERG, ØSTFOLD

Mor; NN BERGULFSDATTER

 

*SIGURD sine foreldre står oppført som; 

Far; ROLF SJØFARSØN ROSENSVERD, født omkring 1455, død omkring 1490

Mor; KIRSTEN LIMBÆK (LIMBECK) - her stopper opplysningen på hennes slekt fra denne slektstavlen

 

ROLF sine foreldre heter; 

Far; SJØFAR SIGURDSSON ROSENSVERD født omkring 1415, død omkring 1450 

Mor; ASBJØRG BRYNNILDSDATTER KUSSE - det står kun hennes navn i denne slekstavlen og ikke noe mer, derfor prøver jeg å finne mer på henne.

 

Kan ta med noen navn til; SJØFAR SIGURDSSON ROSENSVERD sine foreldre;

Far; SIGURD SJØFARSSON HANDINGSMANN, født omkring 1380 på ØSTBY, SKJEBERG, ØSTFOLD og hans far var SJØFAR ROLVSEN

Mor; BIRGITTE OLUFSDATTER GYLDENHORN og hennes foreldre var; OLUF TORSTEINSØN GYLDENHORN og ÅSE ULVSDATTER (Jeg er klar over at hennes opphav er meget usikkert og ikke kan bekreftes så slekslinjen stopper med henne for mitt vedkommende pr d.d.) 

 

Min kilde som er denne kjente bygdebok forfatteren har gjort et grundig forarbeide, men også sagt at jeg må dobbelt sjekke kildene.

Jeg må nesten få lov til å fylle inn resten i morgen da jeg skal spise middag nå snart, men skal legge inn lenker på de sidene jeg har funnet.

Om det ønskes koblingene FREM mot vår tid kan jeg selvfølgelig putte inn det også.

Jeg har fått flere artikler på ROSENSVERD slekten, samt GYLDENHORN... men stopper altså på flere av kvinnene som ASBJØRG BRYNNILDSDATTER KUSSE og KIRSTEN LIMBÆK

 

Et GOOGLE SERCH på ASBJØRG BRYNNILDSDATTER KUSSE kommer blant annet disse opp;

https://www.geni.com/people/Asbjørg-Brynjulfsdatter-Kusse/6000000002432567140

 

http://www.thalberg.no/slekt/family.php?famid=F1987&ged=slekt_thalberg.ged

 

https://ancestors.familysearch.org/en/G9WV-MTS/asbjørg-brynjulfsdatter-kusse-1413-1465

 

Men, disse gir meg jo ingen SIKRE KILDER og jeg regner med at jeg ikke er den eneste som er interessert i å vite mer om disse damenes opprinnelse 🙂 

Derfor spør jeg altså om litt veiledning slik at jeg SIKKERT kan jobbe meg videre 🙂

 

Hilsen Adèle Marie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.