Gå til innhold
Arkivverket

Husk å kjøpe tegneark til barna! Protokoll brukt som rekvisitt - eventyrbok - på Den Nationale Scene i Bergen


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Nettbrett er fint, men jeg er tilhenger av blanke ark og fargestifter, Olaf 😄

side 179 får man et annet glimt av barns utøvelse - skrivetrening? Ellers kan man jo lure på hvem som har brukt protokollen som tegnebok.

side 2 står følgende:

«Funden 1910 blandt Den Nationale Scenes Rekvisiter (Kaldtes Eventyrbogen) udleveret Stadsportarkivet – A.M.W»

 

Så denne protokollen har altså vært brukt som rekvisitt - eventyrbok - på Den Nationale Scene i Bergen!

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis for oss var det vel kanskje slik at ein ikkje såg nytteverdien i historisk samanheng. Derimot var gjenbruk viktig før i tida, boka kunne brukast som rekvisitt eller teikneblokk for borna i staden for å bli brend.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5

Dette får en jo til å lure på om de to tapte protokollene også ble brukt som rekvisitter, men at de led en verre skjebne enn å bli tegnet i.

 

Og mens vi er inne på dette temaet - vi kan jo bare spekulere på hvor mange gamle papirer og protokoller som fortsatt finnes i privat eie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grete Singstad skrev:

#5

Dette får en jo til å lure på om de to tapte protokollene også ble brukt som rekvisitter, men at de led en verre skjebne enn å bli tegnet i.

 

Og mens vi er inne på dette temaet - vi kan jo bare spekulere på hvor mange gamle papirer og protokoller som fortsatt finnes i privat eie.

 

Min farfar var sogneprest og det står fremdeles protokoller i bokhyllen hjemme hos mig (om det er originaler eller om de er ført i privat regi kan jeg ikke si). Denne som jeg tok billede av ikveld er en oversikt over alle konfirmanter i Spydeberg fra 1953 til 1966. 

 

1.jpg

 

Endret av Bjarne Rosenstrøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, jeg bruker papir og blyant sjøl, og selv om jeg nettopp har kjøpt min første smart-telefon (eller som jeg sier, mitt nye kamera med innebygd telefon! 😁 ), har jeg nylig oppgradert min gamle Filofax, den funker alltid, og er lynkjapp å slå opp i! Jeg tenkte mest på barna, om noen år vet de vel knapt hva en blyant er for noe rart!

En annen ting man alltid skal huske på, i tillegg til protokollene som Bjarne nevner, er å titte i gamle bibler og salmebøker. I tillegg til at mange gjerne noterte hele rekker av dåper, konfirmasjoner og begravelser, så ble de ofte gitt som en gave, med en liten inskripsjon. Jeg har sjøl løst et slektsmysterieum, takket være en hilsen fra en søster til en annen, i en bibel som var gave ved en konfirmasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Min farfar var sogneprest og det står fremdeles protokoller i bokhyllen hjemme hos mig (om det er originaler eller om de er ført i privat regi kan jeg ikke si). Denne som jeg tok billede av ikveld er en oversikt over alle konfirmanter i Spydeberg fra 1953 til 1966.

 

Interessant! Det vel kanskje en kopi, men du kan jo forhøre deg og eventuelt levere inn protokollen(e), slik at de blir tatt vare på etter alle kunstens regler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 19.36, Bjarne Rosenstrøm skrev:

 

Min farfar var sogneprest og det står fremdeles protokoller i bokhyllen hjemme hos mig (om det er originaler eller om de er ført i privat regi kan jeg ikke si). Denne som jeg tok billede av ikveld er en oversikt over alle konfirmanter i Spydeberg fra 1953 til 1966. 

 

1.jpg

 

Kanskje du skulle ha undersøkt med Statsarkivet om dette burde vært levert inn der?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Kanskje du skulle ha undersøkt med Statsarkivet om dette burde vært levert inn der?

Jeg har sendt en henvendelse til dem.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigaste protokollen skulle vel vere den "offisielle", nemleg kyrkjeboka. Elles vil eg tru at det vil kunne finnast "uoffisielle" protokollar rundt omkring etter både prestar og lærarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2019 den 0.14, Olaf Larsen skrev:

En annen ting man alltid skal huske på, i tillegg til protokollene som Bjarne nevner, er å titte i gamle bibler og salmebøker. I tillegg til at mange gjerne noterte hele rekker av dåper, konfirmasjoner og begravelser, så ble de ofte gitt som en gave, med en liten inskripsjon. Jeg har sjøl løst et slektsmysterieum, takket være en hilsen fra en søster til en annen, i en bibel som var gave ved en konfirmasjon.

Fra en auksjon på www.ebay.com som pågår nu: https://www.ebay.com/itm/1858-ANTIQUE-NORWEGIAN-BIBLE-LEATHER-BINDING-OLD-NEW-TESTAMENTS/362669646323?hash=item5470cba1f3:g:WuIAAOSwCQ5c1Nyr

 

 

s-l1600.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i blinken, Bjarne! Dette er jo ganske sikkert en familie der medlemmer havnet i USA. Jeg husker en tilsvarende gammel familiebibel i egen familie, men de som ryddet dødsboet, kastet jo bare alt 'gammalt skrot'...

Vi beveger oss vel litt bort fra trådstarterens opprinnelige hensikt, men mens vi er inne på temaet: En gammel slektning kastet alle de gamle fotoalbumene i søpla, fordi hun ikke kjente noen av dem på bildene... 😥 En annen gammel slektning fortalte om alle kassene de som barn fant på loftet, med massevis av glassplater. De synes jo det var kjempefint, for da hadde de noe å kaste stein på, nede i fjæra! Han trodde at de må ha knust flere hundre fotografier. 😭

 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Midt i blinken, Bjarne! Dette er jo ganske sikkert en familie der medlemmer havnet i USA. Jeg husker en tilsvarende gammel familiebibel i egen familie, men de som ryddet dødsboet, kastet jo bare alt 'gammalt skrot'...

Vi beveger oss vel litt bort fra trådstarterens opprinnelige hensikt, men mens vi er inne på temaet: En gammel slektning kastet alle de gamle fotoalbumene i søpla, fordi hun ikke kjente noen av dem på bildene... 😥 En annen gammel slektning fortalte om alle kassene de som barn fant på loftet, med massevis av glassplater. De synes jo det var kjempefint, for da hadde de noe å kaste stein på, nede i fjæra! Han trodde at de må ha knust flere hundre fotografier. 😭

 

Tragisk å tenke på alt som har gått tapt opigjennem årene. Alt kan selvfølgelig ikke taes vare på fra generasjon til generasjon, men det som går på personlige minder (brev, fotografier, familiebibler o.l.) synes jeg folk kunde ta seg umaken å ta vare på. Min mor fortalte at da hun var ung (tidlig 1950-tall) så hadde de en søppeldynge i en skråning i nærheten av huset der alt "gammelt" havnet (møbler, lamper, leker, serviser, bøker o.s.v.). Man skulle fornye seg efter krigen og alt det gamle skulde bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.