Gå til innhold
Arkivverket

Navn på siste forlover Vefsn 1765


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Kan du gjengi måten du tyder de forlovernavnene som står ovenfor, ja gjerne hele dataposten for den saks skyld.

Jepp 🙂 Jeg leser:

 

Trolovet {Ole Jacobsen Moe

                 Abelona EngebrD. Øyen

 

Forløft=Mænd. Mathys Arentsen

Arent Mathiæs - Hans Nielsen

Moe – Engebr Johanes Moesback

??????? lsen _ Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et svar, bare en skriftstudie. På motsatt side i kirkeboken står ordet/navnet Bendigts.(en), det har mange likhetstrekk med det uforklarlige navnet ditt.

image.png.1968849c01b252736e0a7e3e97247663.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du har helt rett i! Etter at du satt meg på det sporet ser jeg "tydelig" en litt slurvete skrevet Bendigtsen. Foran har jeg ment det står Sigur, men det finnes ingen Sigurd på Mo. Derimot finnes det en Sjurd Bennetsen, som levde fra 1718-1772. Han var gift med Dordi Mathisdatter, datter til "Mathys Arentsen" og bror til Arent som også var faddere her. Så da tror jeg vi har funnet rett mann. Men jeg leser fremdeles Sigur og ikke Sjurd, men det er visst en variant i følge Personnamnleksikonet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet Sjurd (truleg uttalt [sjuL] ) er i prinsippet ei dialektform av norrønt Sigurdr. Skriveformene varierer frå Siffuer til Sjur og Sigurd. Eg har sett Sigurd- varianten før, men han er sjeldan. Men då Sjurd-namnet gjekk av moten - kanskje på grunn av samanfall med fuglen skjur - ser vi at det ved oppkalling først måtte vike for Siver(t), så for Sigurd.

Bendigtsen vart nok uttalt [benso]. 

Stygg handskrift, men imponerende skarp lesing!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.