Gå til innhold
Arkivverket

Tyde kirkebok trolovelse Ancher/Haxthausen


Hans Olav Hamran
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg leter etter en trolovelse mellom Iver Ancher, Christiania (1745-1772) og Anne Christiane von Haxthausen, Von f. 1743 Copenhagen/Fredriksten, og lurte på om det kan være denne noteringen fra 18. juni 1770. Noen som kan hjelpe?

 

Link kirkebok

 

 

 

Trolovelse Iver.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hans Olav Hamran skrev "... Anne Christiane von Haxthausen, Von f. 1743 Copenhagen/Fredriksten ...", det vanlige er at trolov- og vielse foregikk i kvinnens kirkesogn. Kanskje, hvis det er behov for det, kan noen på Brukernes Eget Forum bistå med oppslag i danske kirkebøker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren jobber på Fredriksten festning (Halden), så jeg har lett i kirkebøker fra Østfold, men ikke funnet noe. Danske kirkebøker har jeg ikke tenkt på. Denne trolovelsen er referert til av flere, men jeg finner den ikke. Kilden på Geni.com er ikke oppgitt. Om noen skulle finne kilden, sender jeg en stor eske konfekt.

 

Her er litt mer info om saken.

 

 

Jeg jobber med et nytt bokprosjekt, og i den forbindelse trenger å få avklart om Anne Christiana von Haxthausen og Iver Ancher virkelig var trolovet. Iver Ancher er bror til de mer kjente Peder (Bogstad), Bernt (Paléet) og Jess Anker.

 

Her er kilden jeg har på at de to var trolovet:

Anne Christiana von Haxthausen

Anne var først forlovet med Iver Anker (see #203824, bror av Peder), og giftet seg med Chr. E. Heltzen (Iver's firmenning) etter Iver's død.

AFN: 22K7-GHF. The LDS says she was born in Kongsberg, Buskerud, Norge

 

Dette er referert til av flere som skriver om Ankerfamilien, men jeg begynner å lure på om dette bare en en feil som kopieres videre. Anne Christiana oppkaller seinere en sønn etter Iver Ancher (Iver Ancher Heltzen 1785-1842). Kan noen ha blingset og forvekslet dette med et giftemål/trolovelse med Iver Ancher? Hennes mann er avdøde Iver´s firmening, så det kan være det som er opphavet til oppkalling. På dette tidspunktet hadde forresten brødrene Jess, Bernt og Peder (samt fetteren Carsten) blitt gjort adelige (1778), og byttet etternavn til Anker.

 

Iver Ancher blir begravet 17.3.1772 Link til kirkebok

 

Anne Christiana er fra København, men flytter med sin far til Fredriksten festning hvor han er generalmajor.

Hun er søsteren til Frederik Gottschalk von Haxthausen den yngre, (født 14. juli 1750, død 6. juli 1825). Offiser og general, kommandant på Akershus festning fra 1806-1815, statsråd i 1814. Stilt for riksrett i etterkant av krigen, men frikjent i 1816.

 

Anne Christiana gifter seg august 1772, fem måneder etter Iver´s død (om de var trolovet går ting kjapt), med Christian Ernst Heltzen i Halden (Fredrikshald).

 

Jeg vil jo tippe at trolovelsen eventuelt har funnet sted ett år før mars 1772.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Endret av Hans Olav Hamran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...Dette er referert til av flere som skriver om Ankerfamilien, men jeg begynner å lure på om dette bare en en feil som kopieres videre. Anne Christiana oppkaller seinere en sønn etter Iver Ancher (Iver Ancher Heltzen 1785-1842). Kan noen ha blingset og forvekslet dette med et giftemål/trolovelse med Iver Ancher? Hennes mann er avdøde Iver´s firmening, så det kan være det som er opphavet til oppkalling. På dette tidspunktet hadde forresten brødrene Jess, Bernt og Peder (samt fetteren Carsten) blitt gjort adelige (1778), og byttet etternavn til Anker..."

 

Kan det være at kilden er hennes vielse i Kirkeboken. At det står der som anmerkning at hennes eks-trolovede Iver Ancher er død.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, men heller ikke denne opptegnelsen kan jeg finne. I følge diverse slektstre på nettet giftet Anne Christine von Haxthausen seg med Christian Ernst Heltzen (Bergmann fra Kongsberg) den 22 eller 26. august 1772 i Halden (Fredrikshald). Kirkebøkene over viede er tapt for denne perioden, så hvor de har denne informasjonen fra vet jeg ikke.

Endret av Hans Olav Hamran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 12.46, Astrid K. Halleraker skrev:

hvis det er behov for det, kan noen på Brukernes Eget Forum bistå med oppslag

På sideforumet nevnt ovenfor, er de svært raske med å orientere seg i universet av arkiver, og gjøre oppslag. Les de øverste emnene med tittel "Les dette før du poster et emne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.