Jump to content
Arkivverket
Lars Johan Heimdal

TARALD JONSEN LISTØL (Sirdal) f.1728 – Bekkedal Hidra?

Recommended Posts

Lars Johan Heimdal

Vil gjerne ha hjelp til å få kartlagt fakta om Tarald Jonsen Listøl da kilder er motstridende.

1.  I bygdebok For Sirdal bind 4 er Tarald omtalt slik:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030748093?page=343

* Født på Listøl 1728. Døpt 19.12. 1728. Sirdal *
* Gift 6.11.1757 med Gunvor Tolleifsdatter Listøl. (døpt 29.9.1735)                                                                                                                                                                                                                                          * * * Bodde i 1769 på Drivdal i Lund                                                                                                                                                                                                                                                                                                     * * * * Nevnt på Listøl bnr 4 1772- 1780.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         * Hvor det siden ble av familien vites ikke.

Barn som kjennes: Jon Taraldsen, døpt 20.2.1761. Døde på Kvanvik, Hidra 7 oktober 1795                                                                                                                                                                                                       og Berte Taraldsdatter døpt 29.9.1763.

2.  I

digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058347000984                                                                                                                                                                                                                     folketellingen 1801

Her finner en Tharald Jonsen som bonde og gaardbeboer og husbonde på Bekkedal i Hitterø sokn, Sokndal Prestegjeld. Alder 70 ( født 1731*).

Kona Gunnvor Thollevsdatter har alder 48 (født 1753*). Her er det noe som ikke stemmer. Er det samme person som iflg Sirdal bygdebok er født i 1735?. Begge er i 1 ekteskap.

Datteren Birte Tharaldsdatter er ugift og 30 år (født 1771*) mens Birte iflg bygdeboka var født i  1763. 

3. Kirkebok for Hidra:

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 302-303

Her oppgis at Tarald Jonsen ble gravlagt på Hidra 22 desember 1804, 70 år gammel. (født 1734*)                                                                                                                                                                                          Er det samme Tarald, Gunnvor og Birte i alle kildene og hvordan er det lurest å tolke de ulike fødselsdataene?

Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig
Posted (edited)

Eg har ikkje svar, berre noen tankar:

 

Aldersopplysningar i 1801-folketellinga må ein ta med ei klype salt. Avviket når det gjeld Gunvors alder kan dessuttan skuldast feil i transkriberinga, event. feilskriving. I dette tilfelle burde ein vel få kontrollert med originalen.

Også aldersopplysningar ved dødsfall kan vera omtrentlege, kanskje særleg når dei endar på 0 (Tharald 70 år må lesast som omkring 70 år).

Sikraste datoopplysningar i desse kyrkjebøkene er dei for dåp (ikkje fødsel), konfirmasjon og truloving/vigsle.

 

Du kan  sjå om det er fleire opplysningar i Bygdebok for Hidra herred av Jan H. Trelsgård, 2014 og 2017 (2 bind).

 

dåpen til Tharald:

SAST, Lund sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 1, 1724-1737
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070621630177
 

vigsla:

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1741-1780, s. 111
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070329670113
 

Berthes dåp:

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1741-1780, s. 149
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070329670152
 

Jons dåp har ikkje eg funne, men dødsfallet:

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 296-297
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320313
 

 

Edited by Richard Johan Natvig

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Johan Heimdal

Takk for nyttige opplysninger og vurderinger. 🙂

 

Det er greit å få bekreftet de 4 datoene du har lenke til.

 

Jeg har veldig mye slekt på Hidra og har kjøpt de tre som er utgitt. Bind 3 kom i sommer. De er de mest imponerende bygdebøkene jeg har sett. De aktuelle gårdene her kommer imidlertid først i de to siste bindene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård

Det finnes en rekke aldersangivelser for dette ekteparet.

"Manden Tharal Joensen under Polland, fød i Bakke sogn, gammel 70 aar" ble begravet i Hidra 22.9.1804.  

 

Enka "Gunvor TollefsDatter i Vojen" ble oppført med fattigunderstøttelse i fattigregnskapet for Hidra sogn i året 1805. Hun ble da oppgitt å være 62 år gammel og "skrøbelig".

I året 1806 ble Gunvor også oppført med fattigunderstøttelse. Hun ble da oppgitt å være 63 år gammel.

"Enke og fattiglem Gunvor TollefsDtr. i Wojen" ble begravet i Hidra 31.12.1806, 60 1/2 år gammel. https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320317

 

Det ble holdt oppgivelsesskifte etter Tarald Jonsen og Gunvor Tollefsdatter Kvanvik 30.9.1793: https://www.digitalarkivet.no/sk20081105320457 (nederst til høyre). De satte seg da i folge til sønnen Jon. Folget ble opphevet etter at sønnen døde i 1795. Tarald og Gunvor flyttet da til Bekkedal. 

 

Jeg har ingen god forklaring på forskjellen i aldersangivelse, men kan ikke se at det kan være grunn til å tvile på at det dreier seg om de samme personene som oppgitt i innlegg nr. 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård
Posted (edited)
På 30.9.2019 den 10.23, Lars Johan Heimdal skrev:

Barn som kjennes: Jon Taraldsen, døpt 20.2.1761. Døde på Kvanvik, Hidra 7 oktober 1795                                                                                                                                                                       

 

Sønnen Jon ble vel døpt på Tonstad 20.2.1768: https://www.digitalarkivet.no/kb20070329670175

Edited by Jan H. Trelsgård

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Johan Heimdal

Tusen takk for nyttig informasjon 🙂

 

Jon Taraldsen er min 3x tipp-oldefar, Tarald Jonsen og Gunvor Tollefsdatter 4x tipp-oldeforeldre så ekstra viktig å få mest mulig korrekte fakta.

Gleder meg allerede til de 2 siste bindene, spesielt siste bind om Kvanvik. Lykke til med arbeidet videre. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.