Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv over militært skredderverksted- Akershus Festning


Per Sigurd Holth
 Del

Recommended Posts

Hei!

  1. Min far arbeidet som skredder på Akershus festning bl.a. under krigen 1940- 1945. Han sluttet der trolig på 60 tallet da det militære la ned  verkstedet som sydde uniformer, og la det ut på anbud. Jeg ville gjerne vite mer om dette skredderiet, og lurer på hvor jeg kan finne opplysninger om dette.  Hvem var ansatt, omfang osv.
  2. Min far, Sverre Reidar Holth f. 11 jan 1911- død 04 okt. 1977 var altså utdannet skredder i Oslo, trolig på slutten av -20, starten på -30 tallet. Kunst og håndtverksskole, fagbrev, svennebrev. Finnes det skoleprotokoller som jeg kan lete i?. Er registrert som bruker på Statsarkivet, men spør før jeg evt. drar dit eller annet sted som er aktuelle.

 

På forhånd takk!

mvh

Per Holth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først: Kunst og håndtverksskole i Oslo, antar eg dreier seg om denne som er oppbevart på statsarkivet i Oslo:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000002006

 

Riksarkivet har fått avlevert arkiver etter militære verksteder fram til 1940.Så langt har eg ikkje klart å finne at dei har noko etterpå. Men sidan du spør for å avtale lesesalsbesøk, så kan du stille spørsmålet på: lesesal.oslo@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

For å ta det siste først: Kunst og håndtverksskole i Oslo, antar eg dreier seg om denne som er oppbevart på statsarkivet i Oslo:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000002006

 

Riksarkivet har fått avlevert arkiver etter militære verksteder fram til 1940.Så langt har eg ikkje klart å finne at dei har noko etterpå. Men sidan du spør for å avtale lesesalsbesøk, så kan du stille spørsmålet på: lesesal.oslo@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.