Gå til innhold
Arkivverket

Mons Monsen Ålstad (Mogens Ålstad) og hans kone


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Hei.

Vet det er skrevet en del om dette temaet, men jeg vil gjerne ha dette helt klart.

 

I Vangsboka under Ålstad og Romedalboka under Busvol heter det

at at en datter av Nils Andersen Busvol og Sissel Østensdatter Bratt ble gm Mons (Mogens) Monsen Ålstad i Vang.

Vangsboka om Ålstad:

https://www.nb.no/nbsok/nb/52f7140d1c1727dee1e0d8c5ee8f9ba3?lang=no#337

Romedalboka om Busvol:

https://www.nb.no/nbsok/nb/041deddbb47fa7d7c3f22a2e9a70b121?index=2#563

 

Er dette nå avkreftet? 

Altså: Mons Ålstad var IKKE gift med en datter av Busvol/Bratt?

 

Og samtidig:

Vil dette si at man ikke kjenner til Mons Ålstads kone?

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Nils Aksel Horvei skriver i "Slekta Busvold gjennom 600 år":

 

Etter dette skulle Nils Busvold og Sidsel Østensdotter ha desse borna:

1. Anders Nilsson Busvold

2. NN Nilsdotter gift med Christen Bjørke, Ringsaker

3. NN Nilsdotter gift med Mogens Ålstad, Vang

4. Aase Nilsdotter gift med Eirik Andvord, Lom

5. Guri Nilsdotter gift med Torstein [sic.] Prestgard, Skjåk"

 

Dette har jeg forholdt meg til og fortsetter å gjøre det inntil noe annet blir publisert. Det eneste jeg foreløpig har som er annerledes er at hos meg står dattera Guri Nilsdatter gift med Oluf Torsteinsson Prestegaard. Men dette kan nok være en feil hos meg...

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her som ellers på nettet er det mange som har skrevet av hverandre og slike avskrifter lever for alltid. Det er ingen kilder som sier at Mogens Aalstad var gift med ei fra Busvol. Mogens Aalstad  sitt opphav og hvem han var gift med er ukjent. Det finnes mange slektstavler som har dette helt klart. Det er til og med skrevet bøker hvor hans opphav og kone er listet. Alt er ønsketenkning, ikke slektsgranskning.

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Etter dette skulle Nils Busvold og Sidsel Østensdotter ha desse borna:

1. Anders Nilsson Busvold

2. NN Nilsdotter gift med Christen Bjørke, Ringsaker

3. NN Nilsdotter gift med Mogens Ålstad, Vang

4. Aase Nilsdotter gift med Eirik Andvord, Lom

5. Guri Nilsdotter gift med Torstein [sic.] Prestgard, Skjåk"

 

Helt FEIL. Dette er en AVSKRIFT av hva Per Berg skrev i  "Kvar vart det av Brattgodset? Var Sidsel Østensdotter Bratt gift til Busvold i Romedal?", NST XI, (1948), s. 330-337

JEG skrev:

Overlærer Per Berg inkluderte et femte barn, nemlig:

NN Nilsdatter, som skulle ha vært mor til Nils Mogensen Ålstad og altså gift med Mogens på Ålstad i Vang. Han er nevnt i 1591 som utsending fra Vang til hyllingen av kong Kristian og på Vang prestegård 17/9 1594. Dessuten er han nevnt to ganger i 1602.[1] Henning Sollied hadde i 1944 skrevet ”Nu må Mogens på Aalstad utvilsomt være far til … Nils Mogenssøn på Aalstad, Karen Sevaldsdatters værsønn…”[2], men Per Reidar Bjørnerud Christensen skrev feilaktig i 1996: ”Henning Sollied fremmet hypotesen om at Nils på Ålstad var sønn av Mons Monsson på Ålstad (nevnt 1591-1604). Hypotesen baserer seg på at Nils eide Ålstad og at han førte initialene N. M. i sitt monogramsegl. Grunnlaget for hypotesen synes å være noe tynt, siden Nils fikk Ålstad med sin hustru. Man kan derfor ikke trekke sikre slutninger om opphavet til Nils på Ålstad før nye opplysninger skaffes til veie.”[3] Han hadde ikke fått med seg at Nils Ålstad 23/7 1630 undertegnet dommen om Sundsplassen i Fåberg med Niels Mogennsson.

Denne Nils Mogensen Ålstad var født ca 1580/85 og død før 1650-51. Han var gift med Ingrid Turesdatter Hummer, født senest 1584, i hennes annet ekteskap. Hun var datter av kannik på Hamar og sogneprest i Romedal, magister Ture Olsen Hummer (sønn av Oluff Tru(ge)lsson Hummer - adlet 1532), og Karen Sevaldsdatter.

Nils Mogensen Ålstad eide i 1615 3 skinn i Bjølstad og i det minste fra Landskatten 1623 også 1½ hud i Rudi på Fron. Dette godset hadde han fått i arv etter Sidsel Østensdatter, som Per Berg mente var hans mormor og navnet hadde han i så fall etter morfaren. Men hans svigermor, Karen Sevaldsdatter, var ifølge Henning Sollied[4], Per Reidar Bjørnerud Christiansen[5] og Torbjørn P. Hagen, datter av Sevald Dyresen og Sidsel Østensdatter i hennes første ekteskap, så Sidsel var derfor Nils Mogensen Ålstads kones mormor. Det var også på sin kones vegne han i 1622 førte sak om Geitstad under Stor-Hove[6]. Han kan selvsagt ha vært gift med sitt halvsøskenbarn, men da hadde han trolig arvet mer etter Sidsel? I en Web-debatt i 2007 skrev den nå avdøde middelaldereksperten Tore H. Vigerust: ”Jeg er fortsatt uskker på hvem som har rett, Per Berg eller Per Reidar Christiansen, hva angår etterkommerne til Sissel Øysteinsdotter (Bratt). Det som er helt sikkert, er at det er unødvendig å plassere både Nils Ålstad og hans kone som etterkommer etter Sissel.”


[2] Henning Sollie: "Nogen problemer omkring slektene Hummer, Haard og ”Gyldenaar”" i NST IX (1944) s. 293-320

[3] Christiansen, Per Reidar Bjørnerud: ”Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene” i NST XXXV (1996), s. 387-435.

[4] Henning Sollie: "Nogen problemer omkring slektene Hummer, Haard og ”Gyldenaar”" i NST IX (1944) s. 293-320

[5] Christiansen, Per Reidar Bjørnerud: ”Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene” i NST XXXV (1996), s. 387-435.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.