Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av avhør


Rune Nordseter
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med en kriminalsak fra 1907, og jeg klarer å tyde det aller meste. Denne teksten har jeg derimot store problemer med.

Jeg skal prøve meg på det jeg forstår, kan noen hjelpe meg å fylle inn?

 

Første delen er grei, frem til:

 

Mistænkte for tyveriet er et fuentimmer i 20a. 25 års alderen, midd. høi, tykfalden, rundt, glat, fyldigt ansigt, lyseblondt hår og iført grågrønt kjoleskjørt og kort ? af samme? tøi, der var lidt afrundet foran nedentil og grøn hat, lidt ? med midd. store bremmer og vistnok nogle søde blomster til pynt. Hun hadde meget stort hår, som i panden så ud til at være op klippet og krøllet, samt øredobber der glinset som en sten.

 

Spørsmålstegn på de ordene jeg ikke forstår. Resten av dokumentet har jeg kontroll på.

transkribering dokument.jpg

Endret av Rune Nordseter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Nordseter skrev:

iført grågrønt kjoleskjørt og kort ? af samme? tø

kort kufte af samme sort tøi

 

2 timer siden, Rune Nordseter skrev:

grøn hat, lidt ?

(usikker:) grøn hat, lidt skjæv

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser:

 

Mistænkte for tyveriet er et fuentimmer i 20 a 25 års alderen, midd. høi, tykfalden, rundt, lyst fyldigt ansigt, lyseblondt hår og iført grågrønt kjoleskjørt og kort kufte af samme sort tøi, der var lidt afrundet foran nedentil og grøn hat, lidt skjæv med midd. store bremmer og vistnok nogle røde blomster til pyndt. Hun hadde meget stort hår, som i panden så ud til at være afklippet og krøllet, samt øredobber der glinsed som en sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser:

 

Mistænkte for tyveriet er et fuentimmer i 20 a 25 års alderen, midd. høi, tykfalden, rundt, lyst fyldigt ansigt, lyseblondt hår og iført grågrønt kjoleskjørt og kort kufte af samme sort tøi, der var lidt afrundet foran nedentil og grøn hat, lidt skjæv med midd. store bremmer og vistnok nogle røde blomster til pyndt. Hun hadde meget stort hår, som i panden så ud til at være afklippet og krøllet, samt øredobber der glinsed som en sten.

Jeg tror du har helt rett, Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.