Gå til innhold
Arkivverket

Finne info om slekt New York - Helga Hansen fra Arendal


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

36 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Det som har framkommet, er helt overveldende. Jeg er svært takknemlig. Jeg skulle bare ønske jeg hadde mer evne til å finne slike opplysninger selv. 

 

Nå har jeg kontaktet Helgas barnebarn, Jacks sønn via Messenger. Jeg er litt usikker på om jeg oppnår kontakt med en jeg ikke er venn med på FB. Venter spent på svar. Ser av FB-siden hans der det er mye offentlig at han var svært begeistret for farmoren Helga som en lang periode i oppveksten hans var den som hadde ansvaret for han dag moren var fraværende. Men moren kom på et tidspunkt tilbake. Han har også lagt ut bilder av både moren og Helga. Har ennå ikke sett noen omtale av Jack. 

 

Jeg må nevne at jeg har portretter av Helga som ung i Brooklyn og Jack som barn i Norge.

 

Så holder jeg på med å samle trådene, og få oversikt over alt som til nå har framkommet.

 

Jeg er fortsatt nysgjerrig på ekteskapet mellom Helga og August Gaffort. Kan det være mulig å finne vielsen? Dersom de i det hele tatt var gift. I 1910 står det at hun var gift og hadde vært gift i 3 år. Det betyr at hun ble gift i 1907, året før Jack ble født. Men hun og Jack har Hilton til etternavn. Det står ingen ting om Gaffort. Kan det tenkes at Helga var blitt gravid med han, men at det ikke var noe forhold. Så treffer hun mr. X Hilton, som godtar å gifte seg med henne som venter barn? Men denne Hilton vet vi ikke noe om annet enn at hun har fått navnet.

 

Sendte en melding på Messenger til John V. Hilton i går ettermiddag. Foreløpig ikke noe svar. Er usikker på om det går an å sende slike meldinger ti en du ikke er venn med på FB? Ser jo ut til å ha gått ut. Han har mye offentlig på profilen sin, men siste gang 25.02 i år. 

 

Hvis du sendte på Messenger blir mottaker varslet. 

Har fått masse slike meldinger selv, selv om vedkommende personer ikke hadde meg på vennelisten sin. 

Så velger man om man vil svare eller ei. 

 

Håper du får svar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Hvis du sendte på Messenger blir mottaker varslet. 

Har fått masse slike meldinger selv, selv om vedkommende personer ikke hadde meg på vennelisten sin. 

Så velger man om man vil svare eller ei. 

 

Håper du får svar. 

John V. Hilton er vel 84 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har fått noe svar fra tremenninger min i USA, så tok jeg nettopp sjansen på å kontakte en av de som ser ut til å være hans næreste venner via Messenger. Spent på resultatet av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Siden jeg ikke har fått noe svar fra tremenninger min i USA, så tok jeg nettopp sjansen på å kontakte en av de som ser ut til å være hans næreste venner via Messenger. Spent på resultatet av det. 

Hvis du ser på bildene på siden til John V. er det et par stykker hvor han er avbildet sammen med halvsøsteren Anita. Hennes datter har kommentert under et par av disse. Kanskje du kan prøve å kontakte henne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hanne Johnsrud skrev:

Hvis du ser på bildene på siden til John V. er det et par stykker hvor han er avbildet sammen med halvsøsteren Anita. Hennes datter har kommentert under et par av disse. Kanskje du kan prøve å kontakte henne?

Takk for tips!

Har du skjønt hvor dette med halvsøster kommer inn. Er det bare Dorothys barn?

 

Dersom Dorothy er ektefødt barn av Bernt, så var hun og Jack søskenbarn, og hun også min tremenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk for tips!

Har du skjønt hvor dette med halvsøster kommer inn. Er det bare Dorothys barn?

 

Dersom Dorothy er ektefødt barn av Bernt, så var hun og Jack søskenbarn, og hun også min tremenning?

Slik jeg skjønner det er Anita datteren til Dorothy. Anita het trolig Reilly til etternavn og hennes far tror jeg het George E Reilly. Via Ancestry ser det ut som om Anita var født i 1939 og døde i 1992.

Anita.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bernt er kjødelig far til Dorothy, og hun fikk en datter med en annen mann enn Jack, så er denne datteren likevel min slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hanne Johnsrud skrev:

Hvis du ser på bildene på siden til John V. er det et par stykker hvor han er avbildet sammen med halvsøsteren Anita. Hennes datter har kommentert under et par av disse. Kanskje du kan prøve å kontakte henne?

Hva het Anitas datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Florida Death Index, 1877-1998
Name:    Dorothy H Conner
Race:    White
Age at Death:    80
Birth Date:    15 Jun 1912
Death Date:    16 Oct 1992
Death Place:    Orange, Florida, United States

 

The U.S., Social Security Death Index, 1935-2014
Name:    Dorothy Conner
SSN:    266-38-1436
Last Residence:    
32703 Apopka, Orange, Florida, USA
Born:    15 Jun 1912
Last Benefit:    32703, Apopka, Orange, Florida, United States of America
Died:    Oct 1992
State (Year) SSN issued:    Florida (Before 1951)

 

The Florida, Divorce Index, 1927-2001
Name:    Dorothy Reilly
Gender:    Female
Spouse's name:    George E Reilly
Divorce Date:    Dec 1960
Divorce Place:    Dade, Florida, USA
Certificate Number:    18288

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Dorothy G jeg finner født i New York 15. juni 1912 er denne:

 

The New York, New York, Birth Index, 1910-1965
Name:    Dorothy Glinn
Birth Date:    15 Jun 1912
Birth Place:    Manhattan, New York City, New York, USA
Certificate Number:    31137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

The New York, State Census, 1915
Name:    Dorothy Glynn
Birth Year:    abt 1912
Birth Place:    United States
Age:    3
Gender:    Female
Residence Place:    Yonkers Ward 07, Westchester
Relationship:    Niece
Color or Race:    White
Number of years in US:    3
Assembly District:    01
House Number:    179
Line Number:    32
Page Number:    14
Household Members:    
Chas Betts    56
Elizabeth Betts    36
Robert Betts    10
Margaret Betts    8
Grace Betts    6
Irene Betts    4
Dorothy Glynn    3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 15.59, Egil Johannessen skrev:

Berth (Bert/Bernt) og Anna i FT 1915 (ingen Dorothy).

 

The New York, State Census, 1915
Name:    Berth Hansen
Birth Year:    abt 1881
Birth Place: Norway
Age:    34
Gender:    Male
Residence Place: New York, Kings
Relationship:    Head
Color or Race:    White
Number of Years in US:    11
Assembly District:    03
House Number:    175
Line Number:    17
Page Number:    10
Household Members:    
Berth Hansen    34
Anna Hansen    38

1915 Bert.jpg

Siden det står i 1920-tellinga at hun er 7 år, så burde hun vært 2 år her. Kan det stemme med at hun var Bernts pleiedatter? Hun bodde ikke med dem fra fødsel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 13.20, Hanne Johnsrud skrev:

Hvis du ser på bildene på siden til John V. er det et par stykker hvor han er avbildet sammen med halvsøsteren Anita. Hennes datter har kommentert under et par av disse. Kanskje du kan prøve å kontakte henne?

Har nettopp sendt en melding til henne nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 22.38, Frank Marton Pedersen skrev:

Bernt Hansen! Da er nok Helga Hansen i #10 rett person:

 

https://www.ancestry.com/interactive/7488/NYT715_2369-0662?pid=4016922847&backurl=https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv%3D1%26dbid%3D7488%26h%3D4016922847%26tid%3D%26pid%3D%26usePUB%3Dtrue%26_phsrc%3Dthn123%26_phstart%3DsuccessSource&treeid=&personid=&hintid=&usePUB=true&_phsrc=thn123&_phstart=successSource&usePUBJs=true&_ga=2.109273925.1945677835.1569955159-1343213771.1565031088#?imageId=NYT715_2369-0663

 

Her er Helgas bror Bernt Hansen, bosatt i Carrol Street, Brooklyn, omtalt på side 2 i passasjerlisten. Det var nok denne broren Helga skulle besøke i 1914 om vi skal tro det som opplyses her. Videre står det at Helga betalte denne reisen i 1914 selv.

 

Capture.thumb.JPG.d55cef2e332ea8349affa15a68985e3a.JPG

 

 

 

 

 

Bernt hadde bodd i USA siden 1904, i 1913 ble han naturalisert. I 1914 reiser han tilbake til USA etter et opphold i Norge. Men Helga reiser først seinere samme år tilbake etter at hun har vært i Norge med Jack. Det kan se ut til at hun flytter inn med broren Bernt når hun er tilbake i USA. Kan det tyde på at hun nå er skilt eller enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor etternavnet Hilton kommer fra. Har sett at en Romeriks blad skriver om en Hilton som kom fra Kløfta. Men jeg tror nokså sikkert Helga fant mannen sin i USA, men kanskje også han hadde norsk opphav. 

 

Vi må vel tro at Helga aldri ble gift med August Gaffort. 

 

I forbindelse med dåpen står det i The U.S., Evangelical Lutheran Church in America, Swedish American at Jack het John Hilton Harum Gaffort. Er dette direkte fra samtidens kirkebok? Neppe. Han har både Hilton- og Gaffort-navnet. Dessuten gjetter jeg på at Harum egentlig er Herum, som er etternavnet til hans tante og onkel som tok seg av han fra han var 6 år til han var 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Er dette direkte fra samtidens kirkebok? Neppe.

 

Jeg vet ikke hvorfor du sier NEPPE!?

 

Innførslen er fra kirkeboken i Salem Lutheran Church, Brooklyn, NY (skannet original) - dåpsinnførslene starter fra 1905!

Salem Lutheran Church_i.jpg

 

Salem Lutheran Church_ii.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Jeg vet ikke hvorfor du sier NEPPE!?

 

Innførslen er fra kirkeboken i Salem Lutheran Church, Brooklyn, NY (skannet original) - dåpsinnførslene starter fra 1905!

Salem Lutheran Church_i.jpg

 

Salem Lutheran Church_ii.jpg

Det står at far er August Gaffort. Men gutten har i tillegg navnet Hilton, og Harum  som likner mye på Herum som jeg har sett han har brukt, og som er fra «fosterforeldre» under norgesperioden. Tenkte dette kunne være fra en seinere kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 2.58, Egil Johannessen skrev:

The U.S. City Directories, 1822-1995
Name:    Helga Hilton
Gender:    Female
Residence Year:    1949
Street address:    720 NK 5th St II
Residence Place: Miami, Florida, USA
Spouse:    John Hilton
Publication Title: Miami, Florida, City Directory, 1949

1949_USCD.png


Hva betyr (wid John)? Enke/widow etter John, eller with John?

 

Sliter litt med oversikt over alt som har framkommet. Har vi sett at mannen også het John Hilton? 
 

Kan Helga ha fulgt sønnen til Florida, og bodd med han? Han var på Cruiseskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Hva betyr (wid John)? Enke/widow etter John, eller with John?

 

Enke etter John

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Kan Helga ha fulgt sønnen til Florida, og bodd med han? Han var på Cruiseskip.

 

Iflg. OBIT fra 1952 så hadde hun kommet til Florida fra Brooklyn, NY for 3 år siden (ca 1949) se post nr. 32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Iflg. OBIT fra 1952 så hadde hun kommet til Florida fra Brooklyn, NY for 3 år siden (ca 1949) se post nr. 32

Ja, det har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.