Gå til innhold
Arkivverket

Christian Thomsen Dille


Roger Hardy
 Del

Recommended Posts

Hei,

På korset til Christian Thomsen Dille står det:
fød 3de Decbr 1809

død 24de Decbr 1863

På nettet står det at han skal være født 16.12.1809.

Teksten på korset er riktignok utydelig, men jeg skulle gjerne funnet en kirkebok som bekrefter dette.

han er gravlagt på Jøa, men tror han er født på Ørlandet.

Mellomnavnet hans skrives noen ganger Thombsen.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 16.12.1809 - 3. innførsel nedenfra døpte - Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Nes i Ørland, Ministerialbok nr. 659A03 (1767-1818), Kronologisk liste 1810, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905630203

 

Døpenavn; Christian Tombson

 

Døpt 2. februar 1810  -  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001752080

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Født 16.12.1809 - 3. innførsel nedenfra døpte - Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Nes i Ørland, Ministerialbok nr. 659A03 (1767-1818), Kronologisk liste 1810, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905630203

 

Døpenavn; Christian Tombson

 

Døpt 2. februar 1810  -  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001752080

 

Tusen takk Egil. Her ser det altså ut til å være uoverenstemmelse mellom de som står i kirkeboken og det som står på korset.

hilsen

Roger Hardy 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, odd tømmerås skrev:

Hei

 

I Trondenes -Harstad har vi en familie Dille

 

Det har sikkert ikke noe med den du spør om

 

men de var fra  Trøndelag

 

Det er nok samme familien, kommer opprinnelig fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Roger Hardy skrev:

Tusen takk Egil. Her ser det altså ut til å være uoverenstemmelse mellom de som står i kirkeboken og det som står på korset.

 

Ser at BB Ørland 2 (side 45) bruker f. dato 16.12.1809  -  https://www.nb.no/items/5fbd77f032e402da64b71a54aa5f00f0?page=47&searchText="Dille"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Ser at BB Ørland 2 (side 45) bruker f. dato 16.12.1809  -  https://www.nb.no/items/5fbd77f032e402da64b71a54aa5f00f0?page=47&searchText="Dille"

Hei igjen,
Takk for en kilde jeg ikke har funnet. her var det gode opplysninger om Dille på Ørlandet. Kirkeboka blir vel den kilden jeg må stole på.

hilsen

Roger Hardy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hallo Roger!

 

Forklaringa på Thombsennavnet er at Christian Thombsen Dille er dattersønn av kaptein Nicolai Bernhard Thombsen (ca 1722 - 1800).  Nicolai Bernhard budde i perioden 1772 - ca 1790 på gården Strand i Åfjorden.  Åfjord og Jøssund gårdshistorie bind 1 side 342 lister opp 11 barn, mellom dem Margrethe Elisabeth, Christians mor.  Nicolai Bernhard synes å ha stavet etternavnet sitt med b, men vi kan finne at han blir kalt Thomsen uten b eller von Thombsen i militærer  ruller.

 

Olai Ovenstad forteller i sin militærbiografi om Nicolai Bernhard Thombsens militære karriere.  Han var kaptein og sjef for Østre Valderske linjekompani i åra 1751 - 1765 , og han var kaptein og sjef og tilsist major ved Bjørnørske kompani på Fosen i åra 1770 - 1781.  24. januar 1781 ble han avskjediget ved kongelig resolusjon etter en "prosess" med regimentsjefen, grev Schmettow.  Bygdeboka for Åfjord forteller at han etter dette kaller seg justisråd, men er fattig.   Kirkeboka for Nannestad i gamle Akershus fylke forteller at han døde på gården Nedre Engelstad i Nannestad 28. november 1800.

 

Olai Ovenstad forteller også at hans første kone var Sara Annichen Rabe som døde 18.01.1759.  Med henne hadde han 3 døtre.

I 1762 gifta han seg på nytt med Cathrine Marie Beichmann (1744 - 1773).  Hun døde etter å ha født 8 barn - 6 døtre og 2 sønner på 11 år!   Margrethe Elisabeth er nr 5 av barna i dette kullet.

 

Bygdeboka for Vang i Valdres forteller at Thombsen i 1753 kjøpte gården Søre Tune.  Kapteinen bygde nye hus på gården, solgte videre og tok opp store lån.   Det virker som om han ikke var heldig med sine kjøp og salg av gårder, for han ble i alle fall en fattig mann.   Jamfør bygdeboka for Åfjord.   I tillegg må han ha hatt store utfordringer med å forsørge den store barneflokken sin.

 

 

Ingen av bygdebøkene sier noe om kaptein Nicolai Bernhard Thombsens foreldre.   Olai Ovenstad forteller imidlertid om kaptein Just Andreas Thombsen som døde i Fredrikstad i 1749.  Han var også gift to ganger, og den første kona hans var Henrikka Bernhardsdatter Kopp eller Køppe.  Dette ekteparet har navn som kommer i igjen hos kaptein Nicolai Bernhard Thombsen.  Bernhardnavnet er sannsynlig oppkalling etter morfar.  Datter nummer 2 i kull 2 fikk navnet Henrikka, og da Nicolai og Cathrine endelig fikk sin første sønn i 1772,  fikk han navnet Just Andreas.   Jeg er dermed sikker på at dette er Nicolai Bernhards foreldre med opphav i Danmark.

 

Vennlig hilsen

 

Terje Breivold

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Terje Breivold skrev:

Hallo Roger!

 

Forklaringa på Thombsennavnet er at Christian Thombsen Dille er dattersønn av kaptein Nicolai Bernhard Thombsen (ca 1722 - 1800).  Nicolai Bernhard budde i perioden 1772 - ca 1790 på gården Strand i Åfjorden.  Åfjord og Jøssund gårdshistorie bind 1 side 342 lister opp 11 barn, mellom dem Margrethe Elisabeth, Christians mor.  Nicolai Bernhard synes å ha stavet etternavnet sitt med b, men vi kan finne at han blir kalt Thomsen uten b eller von Thombsen i militærer  ruller.

 

Olai Ovenstad forteller i sin militærbiografi om Nicolai Bernhard Thombsens militære karriere.  Han var kaptein og sjef for Østre Valderske linjekompani i åra 1751 - 1765 , og han var kaptein og sjef og tilsist major ved Bjørnørske kompani på Fosen i åra 1770 - 1781.  24. januar 1781 ble han avskjediget ved kongelig resolusjon etter en "prosess" med regimentsjefen, grev Schmettow.  Bygdeboka for Åfjord forteller at han etter dette kaller seg justisråd, men er fattig.   Kirkeboka for Nannestad i gamle Akershus fylke forteller at han døde på gården Nedre Engelstad i Nannestad 28. november 1800.

 

Olai Ovenstad forteller også at hans første kone var Sara Annichen Rabe som døde 18.01.1759.  Med henne hadde han 3 døtre.

I 1762 gifta han seg på nytt med Cathrine Marie Beichmann (1744 - 1773).  Hun døde etter å ha født 8 barn - 6 døtre og 2 sønner på 11 år!   Margrethe Elisabeth er nr 5 av barna i dette kullet.

 

Bygdeboka for Vang i Valdres forteller at Thombsen i 1753 kjøpte gården Søre Tune.  Kapteinen bygde nye hus på gården, solgte videre og tok opp store lån.   Det virker som om han ikke var heldig med sine kjøp og salg av gårder, for han ble i alle fall en fattig mann.   Jamfør bygdeboka for Åfjord.   I tillegg må han ha hatt store utfordringer med å forsørge den store barneflokken sin.

 

 

Ingen av bygdebøkene sier noe om kaptein Nicolai Bernhard Thombsens foreldre.   Olai Ovenstad forteller imidlertid om kaptein Just Andreas Thombsen som døde i Fredrikstad i 1749.  Han var også gift to ganger, og den første kona hans var Henrikka Bernhardsdatter Kopp eller Køppe.  Dette ekteparet har navn som kommer i igjen hos kaptein Nicolai Bernhard Thombsen.  Bernhardnavnet er sannsynlig oppkalling etter morfar.  Datter nummer 2 i kull 2 fikk navnet Henrikka, og da Nicolai og Cathrine endelig fikk sin første sønn i 1772,  fikk han navnet Just Andreas.   Jeg er dermed sikker på at dette er Nicolai Bernhards foreldre med opphav i Danmark.

 

Vennlig hilsen

 

Terje Breivold

 

 

 

Hei, der dukka det opp noe nytt på en «gammel» sak. Har funnet fram til det meste du skriver, men det var noe nytt og det er flott. Jeg skriver en bok om de fire familiene som forenes i mine foreldre. Dille og Hardy er de to slektene som blir viet mest plass pga. alle kildene jeg har funnet. Nå må jeg åpne den delen av manuskriptet og fylle ut med informasjonen du har gitt meg. Jeg forstod det slik at han måtte betale regimentsjefen en økonomisk kompensasjon etter deres konflikt. Det førte til at han en periode «rømte» landet og ble borte et knapt år. Det nevnes også at han måtte søke om å slippe ekstraskatter i årene etter avskjeden fra hæren.

Er vi også i slekt?

hilsen

Roger Hardy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Roger!

 

Jeg veit ikke hva du har av stoff om denne slekta, men det kan hende den er så interessent at det er mer å skrive om enn det du  veit om.  Har studert den litt nå i vinter, men har ikke vært på arkivet.  Jeg har bare brukt stoff som jeg har funnet på nettet.   

  Olai Ovenstad nevner en kongelig resolusjon fra 24.01.1781 og et klagebrev fra 12.07.1781.  Det kunne ha vært interessent å se disse breva, og jeg rekner med at de må være arkivert et eller annet sted etter som Ovenstad kan datere dette.

  Margrethe Elisabeth har mange søsken med interessente livshistorer.   Jeg kjenner bare litt av disse.  Hennes søster. Cathrine Hedevig Thombsen Brun (1767 - 1844) er en av mine aner.

  Anene til Thombsenfamilien i Danmark har jeg ikke studert, men anene til Cathrine Marie Beichmann Thombsen (1744 - 1773) har jeg funnet mye interessent om.  Det er svært interessente aner.   Litt redd for å legge ut alt på nettet, for her må vi være svært nøyaktige.   Jeg kan være litt unøyaktig sjøl, og kildene mine har jeg ikke alltid kontrollert like nøye.  På dette nettstedet er jeg både interessert i rettinger og nye opplysninger, men da må vi ta det bitvis.

 

Vennlig hilsen

Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje Breivold skrev:

Takk for svar, Roger!

 

Jeg veit ikke hva du har av stoff om denne slekta, men det kan hende den er så interessent at det er mer å skrive om enn det du  veit om.  Har studert den litt nå i vinter, men har ikke vært på arkivet.  Jeg har bare brukt stoff som jeg har funnet på nettet.   

  Olai Ovenstad nevner en kongelig resolusjon fra 24.01.1781 og et klagebrev fra 12.07.1781.  Det kunne ha vært interessent å se disse breva, og jeg rekner med at de må være arkivert et eller annet sted etter som Ovenstad kan datere dette.

  Margrethe Elisabeth har mange søsken med interessente livshistorer.   Jeg kjenner bare litt av disse.  Hennes søster. Cathrine Hedevig Thombsen Brun (1767 - 1844) er en av mine aner.

  Anene til Thombsenfamilien i Danmark har jeg ikke studert, men anene til Cathrine Marie Beichmann Thombsen (1744 - 1773) har jeg funnet mye interessent om.  Det er svært interessente aner.   Litt redd for å legge ut alt på nettet, for her må vi være svært nøyaktige.   Jeg kan være litt unøyaktig sjøl, og kildene mine har jeg ikke alltid kontrollert like nøye.  På dette nettstedet er jeg både interessert i rettinger og nye opplysninger, men da må vi ta det bitvis.

 

Vennlig hilsen

Terje Breivold

Hei igjen,

Det er Dilles-lekta som er min primærinteresse her, men jeg skrev til om Thombsen-navnet og litt om Margrethes far, fordi navnet var interessant og jeg ble litt nysgjerrig på hva konflikten med regiment-sjefen gikk ut på. Jeg var i Trondheims-arkivet i høst og fant mye interessant om Hardy-familien, så det er mulig, men man må være godt forberedt og gjerne gitt de et varsel på forhånd. De har en arkivnøkkel i Trondheim, som kan være til hjelp. Kanskje vi kunne ringes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Som sagt har jeg studert denne slekta litt i vinter, og i helga har jeg studert litt mer.  Jeg veit det er flere i landet som er ute etter dette, og derfor legger jeg ut det jeg veit nå og tar gjerne mot både rettinger og tilføyelser.  Jeg tar utgangspunkt i Hans K. Hansens gårdshistorie for Åfjord og Jøssund bind 1, gården Strand side 343 og Anders Frøholms gårds- og slektshistorie for Vang i Valdres bind A, gården Søre Tune side 642.  Rekner med at Frøholm er mest nøyaktig for Valdres og Hansen for Åfjord.  Det virker som det er en periode med dåp og dødsfall mellom flyttingen fra Valdres til Åfjord.  Det er vanskelig å korrigere opp mot kirkebøkene for denne perioden.

 

Kaptein, senere justisråd Nicolai Bernhard Thombsens kjente barn med sin første kone, Sara Annicken Rabe (1733 - 18.01.1759, Vang i Valdres) Gift 05.03.1755 i Oslo Domkirke:

1. Cathrine Kirstine Thombsen, født 1755 - død 22.06.1785, Strand i Åfjord, Trøndelag - ugift, ingen kjent etterslekt.

2. Just Andreas Thombsen (1757 - 1759) - kilde Frøholm

3. Sara Annicken Thombsen Walsøe/Røe, født januar 1759, Vang i Valdres - død Treenighetssøndag 1801, Repvåg, Kistrand, Porsanger, Finnmark

   Gift 1. gang med Jørgen Christian Walsøe (1744 - 1782)  Sokneprest til Kjevik, Magerøya, Nordkapp, Finnmark - kilde: Andreas Erlandsens prestebiografi

   Gift 2. gang med Knut Røe..  Kjøpmann i Repvåg, Kistrand, Porsanger, Finnmark

   Ingen kjent etterslekt

 

4.  Ingebjørg Nicolaidatter født 1764, Vang i Valdres.   Mor Sigrid Thomasdatter Hålien.  Kilde: Anders Frøholm

 

Barn med 2. kone, Cathrine Marie Beichmann Thombsen født 1744, Fåberg i Oppland - død 15.11. 1773, Strand i Åfjord, Trøndelag.  Gift 16.02.1762 i Fåberg kirke-

5. Barthe Sophie Thombsen Blix, døpt 09.03.1763, Vang i Valdres - død 27.02.1855, Måøya, Roan, Trøndelag

   Gift 04.02.1812 med Niels Nicolai Blix.  Det uvanlige navnet Barthe ofte feilskrevet Marthe.  Tok seg av sine tantebarn i Lofoten. Ingen kjent etterslekt.

 

6. Henrika Kirstine Thombsen Beyer, døpt 08.06.1764  Vang i Valdres - død etter 1801, sannsynligvis i Vesterålen, Nordland.

   Gift 07.02.1786 i Vår Frue kirke, Trondheim med enkemann Niels Johnsen Beyer f. ca 1721 - begr. 13.06.1794 i Trondheim.  Dette var Beyers tredje ekteskap.  Han var borger av Trondheim og nordlandsfarer med gjestgiveri på Hanøy i Hadsel i Nordland.  Etterslekt av 2 barn fra dette ekteskapet.

  I 1801 var Henrikka husholder for jekteskipper Søren Sørensen Schieldrup som døde i 1808.  Noen mener de har var gifte, men har ikke funnet bevis.

 

7. Ulricha Friederiche Thombsen, født 1765 -  må være død før 1770 - kilde Frøholm

 

8. Cathrine Hedevig Thombsen Brun født 28.12.1766, Vang i Valdres - død 31.03.1844, Thomas Angells Hus, Trondheim

   Gift 08.09.1789 i Åfjord med Ole Olsen Brun,  født 10.04.1751 i Rennebu, Trøndelag - død 11.09.1844, Hellesvik, Jøssund sokn, Åfjord, Trøndelag

   Ole Olsen Brun var løytnant og kjøpte gården Hellesvika ved Lysøysundet i nåværende Ørland kommune.  Etterslekt.

 

9. Nicoline Marie Thombsen Budde,  født 1768, Vang i Valdres - død 29.09.1799, Flakstad, Lofoten Nordland

  gift 10.05.1792 i Kjelvik, Nordkapp med Samuel Bugge Budde, f. 14.03.1755, Nordhus, Sømna - død 22.03.1800, Flakstad, Nordland

  Samuel Budde var enkemann og tidligere sokneprest i Kautokeino.  Tok over sokneprestembetet i Flakstad der både han og Nicoline døde fra små barn.

  Ved folketellinga i 1801 var Henrika Kristine Thombsen husholder i prestegården.  Etterslekt.  Kilde: Andreas Erlandsens prestebiografi

 

10. Margrethe Elisabeth Thombsen Dille, døpt 09.07.1769, Vang i Valdres - død 30.01.1859, Brekstad, Ørland, Trøndelag

   g. Simon Mathias Fæster , 1769 - 1806

   g. 05.12.1807 m Kristian Dille, 1776 - 12.05.1854   - kilde bygdeboka for Ørland.   Etterslekt

 

11. Ulricha Fredrika Thombsen, født 1770 - begravet 17.09.1801 på Nannestad kirkegård, Akershus.  Ugift.

      Barn: Ulrich Frederik Antonsen Thombsen døpt 08.09.1801 i Nannestad kirke, Akershus

 

12. Just Andreas Thombsen, født 1772, Strand, Åfjord - dåp stadfesta 15. mai 1772 - konfirmert Åfjord 19.10.1788

 

13. Carl Ludvig Thombsen, døpt 12.06.1773, Åfjord kirke - konfirmert Åfjord kirke 19.10.1788

       Har ikke funnet livstegn av Just Andreas og Carl Ludvig etter konfirmasjonen.

 

Dette får være nok i denne omgang.  Sender litt om kapteinens aner senere.

Beste hilsen

 

Terje Breivold

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om kaptein, senere justisråd Nicolai Bernhard Thombsen (1722 – 1800) .

 

Kirkebøker fra Gran, Oppland viser at Justisråden har vært fadder 3 ganger i peroden 1789-1794.

Han har da sannsynligvis bodd et sted dette området, og kirkeboka for Nannestad viser at han døde der. Jeg veit ikke hvor han bodde i denne tida, men sannsynligvis på gårder hos gamle venner eller gammel slekt.

 

Olai Ovenstad forteller ikke hvem han er sønn av, men jeg har før tippa kaptein Jost Andreas Thombsen (ca 1700 i Holsten – 28.01.1749, Fredrikstad). Fornavnet Just er også skrevet Just eller Jobst. Han skal altså være fra Holstein i Danmark som sannsynligvis idag er i Tyskland. Men her veit jeg ikke mer.

 

Olai Ovenstad sier at Jost Andreas var gift to ganger.

  1. Henrikka (Herriette) Bernhardsdatter Kopp eller Køppe

  2. gift i 1742 med Anna Cathrine Sehested.

 

Den mest omtalte av disse er Anna Cathrine Sehested (1717 -1750) som var datter av generalmajor Knud Gyldenstierne Sehested og kone Frederica Augusta Heuser. Disse tilhørte samfunnets høyeste skikt.

 

Henrikka har jeg ikke funnet fødsel og dødsfall på, men foreldrene er klare. Skifteregisteret for Tønsberg byfogd viser et skifte etter Justisråd Nicolai Bernhard Køppe, Tønsberg. Det ble avsluttet 05.11.1741. Her finner vi interessente opplysninger om arvingene hans. Arvinger og andre er:

 

Birgithe Undahl – ektefelle: arving

Edvard von Køppe – sønn, kaptein, arving

Augusta Marie Køppe – datter, arving bosatt Kongsberg.

Christian Friis – svigersønn, konrektor, ikke arving, Kongsberg

Henrica Køppe – datter, arving

? Thomesen – svigersønn, kaptein, ikke arving

Nicolay Bernhardt Thomesen – dattersønn, arving

Berthe Maria Thomesen – datterdatter, arving

Peter Køppe – sønn, arving

 

Etter mitt skjønn beviser dette at Nicolai Bernhard Thombsen er dattersønn av Nicolai Bernhard Køppe og at hans mor heter Henrikka Køppe og hans far må være kaptein Just Andreas Thombsen.

 

Tor Weidling har skrevet boka: Eneveldets menn i Norge 1660 – 1814. På side 224 finner vi biografien til Nicolai Bernhard Køppe f. 1672 i Harz – d. 1740 i Tønsberg. Han var gift med Birgitte Sofie Undall f. ca. 1667 – død 1747. Hun var datter av handelsmann i Kristiansand, Anders Andersen Undall.

 

Nicolai Bernhard Køppe kom til Norge omkring 1695. Han var byfogd i Stavanger og Kongsberg, men yrkeskarrieren er først og fremst knyttet til Kongsberg sølvverk. Han starta som inspektør der i 1707 og endte som generalinspektør i 1729. Deretter blir han kalt justisråd. Det virker også som han har hatt en sentral posisjon for bergverksvirksomheten for hele Norge.

 

Tilbake til Just og Henrikka. Kirkeboka for Fredrikstad forteller at lieutenant Thomesøn og Hendrica Kirstine døpte døtrene Anne Dorethea 28.05.1726 og Margrethe Kirstine 04.07.1727.

 

26.10.1726 ble det begravet et barn av leut. Thomesøn.

 

Leutenant ved Hr Capt Holstis Companie, Thomsøn, bekrftet farskap til Friederich Christiansøn som ble døpt 05.03.1731. Mor var Birgitte Svendsdatter.

 

Olai Ovenstad forteller oss at Just Andreas ble gift med Anne Sehested i 1742. Kirkeboka for Akershus slottskirke i Oslo forteller at Capit. Jobst Andreas Thomsen og hustru Anne Cahtarine Schested 30.09.1745 døpte sønnen Knud Gyldenstierne. Fadre: Oberst Sehested, Capit.Rømeling, Oberstinde Brochenhuus, Cancelieraad Brantes ? Coucheron.

 

Skiftet etter kaptein J. A. Thombsen ble ferdig 31. mars 1751. Da var også hans enke død, og hennes far Knud Gyldenstierne Sehested til Those beklaget seg til den ansvarlige generalauiteur Sheulenberg. Her kan vi kanskje finne mer om arvingene.

 

Nicolai Bernhard Thomsens far giftet seg altså inn i en svært velstående og aktet familie og de ga halvbroren et adelsnavn. Denne Knut Gyldenstierne har jeg ikke funnet flere spor av. Sannsynligvis er det andre barn i dette ekteskapet også, men her har jeg foreløbig måttet stoppe.

 

Slekta til Nicolai Bernhard Thombsens kone, Cathrine Marie Beichmann (1744 – 15.11.1773) er like interessent!

 

Vennlig hilsen

 

Terje Breivold

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje Breivold, her var det litt av vært å ta tak i. Du har gjort en god jobb med denne delen av slekta.

hilsen

Roger Hardy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dåpsdatoer så er det 3 personer i min nærmeste familie som har feiret bursdag en annen dag enn det som står i kirkeboka (mormor, morfars mor, og fars bror). Jeg regner med at mødrene til disse barna visste når de var født. Presten kan kanskje ha gjort unøyaktige notater. Prest og klokker sammenlignet bøkene sine med jevne mellomrom, men jeg har hatt tilgang til bare en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eldbjørg Lyngstad skrev:

Når det gjelder dåpsdatoer så er det 3 personer i min nærmeste familie som har feiret bursdag en annen dag enn det som står i kirkeboka (mormor, morfars mor, og fars bror). Jeg regner med at mødrene til disse barna visste når de var født. Presten kan kanskje ha gjort unøyaktige notater. Prest og klokker sammenlignet bøkene sine med jevne mellomrom, men jeg har hatt tilgang til bare en av dem.

Hei Eldbjørg, regner med at dette var en generell kommentar på unøyaktigheter i kirkebøker. Når man søker tilbake i tid, finnes det jo ingen andre alternativer. Det er kirkebøkene som blir primærkilden. Min erfaring er at det er stor variasjon i hvordan navn skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roger Hardy skrev:

regner med at dette var en generell kommentar på unøyaktigheter i kirkebøker

Jeg tenkte spesielt på fødselsdatoer. Jeg vet ikke hvilke fødselsdatoer mine slektninger hadde på offisielle papirer; om det var den som stod i kirkeboka, eller den de selv mente var riktig. Skrivemåte av navn er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.