Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Ane Sophie Hansdatter i Talvik i Alta.


Wenny Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Ovennevnte omreisende kvinne (min tippoldemor) reiste sammen med Peter Eliassen. Fikk flere barn blant annet min oldefar Frederik Petersen som bosatte seg i Tana.

Men, hvem var foreldre til Ane Sophie f. 1812 og død 1868 i Talvik?

Eilert Sundt skriver at foreldrene var Hans P Eriksen og Laurentze Fredriksdatter Hartmann Palm. Andre kilder sier Peter Erichsson Holmgren bror til Hans P Eriksen. Ved ekteskap i Talvik oppgir Ane Sophie at Hans P Eriksen er far.

Imøteser oppklaringer.

Wenny Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Wenny Jacobsen skrev:

Ovennevnte omreisende kvinne (min tippoldemor) reiste sammen med Peter Eliassen. Fikk flere barn blant annet min oldefar Frederik Petersen som bosatte seg i Tana.

Men, hvem var foreldre til Ane Sophie f. 1812 og død 1868 i Talvik?

Eilert Sundt skriver at foreldrene var Hans P Eriksen og Laurentze Fredriksdatter Hartmann Palm. Andre kilder sier Peter Erichsson Holmgren bror til Hans P Eriksen. Ved ekteskap i Talvik oppgir Ane Sophie at Hans P Eriksen er far.

Imøteser oppklaringer.

Wenny Jacobsen

 

Fint om du kan legge ved lenker til det du har funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik, 1847

https://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=159647

Konfirmasjonen til Fredrik:

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000273684

 

På 4.10.2019 den 13.36, Wenny Jacobsen skrev:

Eilert Sundt skriver at foreldrene var Hans P Eriksen og Laurentze Fredriksdatter Hartmann Palm. Andre kilder sier Peter Erichsson Holmgren bror til Hans P Eriksen. Ved ekteskap i Talvik oppgir Ane Sophie at Hans P Eriksen er far.

 

Hvor hos Eilert Sundt har du funnet disse opplysningene? 

 

På 4.10.2019 den 13.54, Ann-Mary Engum skrev:

Ved ekteskap i Talvik oppgir Ane Sophie at Hans P Eriksen er far.

Når giftet hun seg? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for tilbakemeling.

Funnet i Eilert Sundt: Fortsatt Beretning om Fantefolket fra 1859 side 119.

 

Den Fredrik du nevner er min oldefar som bosatte seg i Gamvik/Tana.

 

Peter og Ane Sophie giftet seg i Talvik 9/10-1850.

 

Hva gjelder den diskusjonen som du viser oppgir den mye riktig om mine tippoldeforeldre blant annet barna. 

Men, der kaller Ane Sophie seg Pedersdatter. Det gjør meg forvirret.

Med hilsen

Wenny Jacobsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på det svenske Anbytarforum og sjå under familienamnet Holmgren under tråden for reisande, så er det litt å finna, om ikkje så mykje.

Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ned stor interesse lest det du skrev der. Jeg har og forholdt meg til det. Blir bare litt forvirra når Sundt skriver at Hans P Eriksen er far til Ane Sophia, mens jeg hele tiden har forholdt meg til at hun er ei Petersdatter. Kanskje hun selv har mikset litt sitt  opphav av en eller annen grunn.Forstår derfor ikke at hun bruker Hansdatter når hun gifter og oppgir Hans P Eriksen. Hun oppgir til presten at hun er født på Lesja som Hansdatter. Men Petersdatter jeg har brukt har jeg funnet ut er født i Grytten i 1812 med Petter Erikson Holmgren som far.

Med hilsen

Wenny Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.