Gå til innhold
Arkivverket

Tydig av Deling Øver Gjerstad i Buksnes


Tore Sjøen
 Del

Recommended Posts

Men er det ikke slik at du nettopp fikk tydet tekst for utskifting? Kanskje vi trenger mer nøyaktig og spesifikk informasjon. Hva er gårdsnr, bruksnr, navn på bruk og navn på brukere.

 

Er det denne teksten: s. 377
Nede på høyre side. Punkt 3. Skylddelingsforretning Aar 1869
Gården Gierstad Nr 208 b ?

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

 

Du siterer rett tekst. Gården Øver Gjerstad i gamle Buksnes kommune ble delt etter det jeg forstår under denne skyldelingen. Vi befinner oss nå i Vestvågøy kommune. Det er etter skiftet etter Joackim Arctander og gården ble delt mellom Karl Arctander og en bror.

Gnr 15 bnr 1 og gnr 15 bnr 3 som de heter i dag.

Fikk tydet et skriv i dag , men har flere jeg ikke greier å tyde. Takker for all hjelp:)

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å mangle litt opplysningar i originalen her; dessutan er eg usikker på ein del stadnamn.


Skylddelingsforretning.

Aar 1869 den 2den Juli vare vi undertegnede Mænd samlede for at foretage en Skylddeling af Gaarden Gjerstad LøbeNo. 208 b i Ulfø og Halsnæs Thinglage løbe No. af Skyld.
Hvorda fremlagdes Fogdens Opnævnelse af .... der følger hermed.
Vi have besiktiget den omhandlede Eiendom og efter Eierens Forlangende delt fra[?] i 2 lige Dele, mellem hvilke Grændsen gaar fra en paa Stranden liggende Steen mærket _____, derfra til en Bergnakke tæt under Vasveien[?] mærket ____ og derfra i Retning N. O. til en nedsat Steen som staar i Grændseskjællet mod Edvard Rasmussens Part.
Havnegang, Skov og Torvmark forbliver i Fællesskab.
Den Deel af Gaardparten der ligger paa den nordre Side af den beskrevne Grændselinie udlagdes til Jens Kristensen og gaves Løbe No. 208 b a med Skyld gammel 18 Merker, ny 1 ort 23 Skill revideret, og den lige Del der ligger paa den søndre Side af Grændselinien udlagdes til Jens Martinus Jensen og gaves Løbe No. 208 b b med Skyld, gammel 18 Merker, ny 1 ort 23 Skilling revideret.
Det attesteres at der ved nærværende Skylddeling ikke er indført noget nyt Fællesskab.

Hendrik Jakobsen Raa     Ole Anders Hon[?] h. i P.

Hans Hansen Gryttingsnæs h. i P.      Hans Melchersen Raa h. i P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur han Tore har gløymt heile greia!

Men eg skjønte at det var noko som ikkje stemte her, sett i lys av det forrige oppdraget, men takk for oppklaringa, Per.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar

Beklager og takk for all hjelp. Ser også at det er feil Gjerstad jeg har funnet frem. Jeg setter pris på hjelpen jeg har fått av dere. Det er et møysommelig arbeid å lete i digitalarkivet og ikke alt er like lett å tyde:) Har funnet en god del ang gården her 15/1 i Buksnes. men mye er gammelt og delingene mange. Vi har jordskifte i utmarken for tiden og nøster i hvilke rettigheter som ble gitt. 

 

Ha en fin helg

Mvh 

Tore Sjøen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over digitaliserte bygdebøker finnes her
https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdebøker_–_Nordland#Vestv.C3.A5g.C3.B8y

 

Klikk på "Buksnes bygdebok II" på nettsiden ovenfor

 

Det som allerede er utgitt ("ferdig tenkt") av Gjerstad gårdshistorie,
står i Buksnes bygdebok II, fra s. 218 og fremover (til før 1950), "Gårdsnr. 15 Gjerstad"

 

På s. 229 står nevnt årstall 1942, brødre Carl og Håkon Arctander, og at de delte et bruk.
Jeg har ikke lest nøyaktig gjennom alle sidene i Gjerstads gårdshistorie. Kanskje det
refererte avsnittet på s. 229 er relevant, kanskje ikke. Hvor Øvre Gjerstad står omtalt,
vet jeg ikke.

 

vedlegg.JPG.5e2567d732f133a93168536ea9ac1ec2.JPG

 

Skiftedokumenter etter 1942 står ikke med gotisk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.