Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vielse Oslo 1822


Knut Torsethaugen
 Del

Recommended Posts

Prøver slik: Ungkarl og afskd (afskediget) jæger Helge Pedersen Stai 29 aar gammel, i Vaterland, og pigen Birthe Ellingsdtr, 26 aar gl ibid, 

Overjæger Hesbøll Jørgen Andersen, viet i Agger kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Tar sjansen på å henge på et nytt tolkingsproblem som angår ekteparet Helge og Birthe.

Før de gifta seg fikk de datteren Maren Cecilie 4. mars 1821, nr. 32 her: https://www.digitalarkivet.no/kb20061009030320

Skjønner noe av dette, men må gi opp på en del, så om noen kunne hjelpe med å tolke hele teksten, ville jeg være takknemlig.

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32. Mart 4 | April 15 | Maren Cecilia. F. Pigen Berthe Ellingsd fra Drammen, der tjente hos Kjøbman Tofte, og gjorde Barsel i Gleditschs Gaard paa Torvet - Barnefader efter egen Tilstaaelse Jæger av 4. Const. Helge Persen Stai No 32, boende samme steds, der erklærer at ville ægte Pigen.

 

I margen står det slik:
 

Uægte
Forældrene ere copu
lerede den 6. Sept. 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger på et lite spørsmål til her da det angår samme Berthe Ellingsdatter. Jeg finner det som jeg tror er hennes begravelse her: (nr. 142)

https://www.digitalarkivet.no/kb20060227060048

Jeg har litt problemer med å tolke det vesle som står:

a) Dato for død og begravelse ser litt rart ut. Død 30 Nov og begravd 2 Nov stemmer jo ikke

b) Tolker at hun er enke, men klarer ikke å tolke Oppholdssted (en gate?)

c) Ser for meg ut til at hun døde av Brystsyke?

Fint å få oppklart disse spørsmål, da det vil være med på å bekrefte at det er rett person.

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får en gode svar til alle døgnets tider(!), tusen takk. Ser at mye av dette burde jeg funnet selv, men jeg lærer stadig.

Spesielt er jo dødsfallprotokollene av interesse, de var jeg ikke klar over for Oslo.

Mitt neste problem er jo da at jeg ikke klarer å tyde alt som står i dødsfallsprotokollen. (921)  https://www.digitalarkivet.no/sk20081219310032

Ser det står om etterkommere og giftemål, som ser ut til å stemme med det jeg har funnet, men skulle gjerne ha tydet hele innføringen, spesielt det som står i første og siste kolonne.

Merker meg også at alderen i dødsfallsprotokollen er 66 år mens kirkebøkene sier 57, som stemmer med det jeg har funnet om fødselsår.

Håper jeg ikke har brukt opp hjelpekontoen min😊

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.