Gå til innhold
Arkivverket

Anne Kirstine Christensdatter, gift 1748 med Peder (Jensen) Halden, hennes foreldre.


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Ifølge Rørosboka 4 var hun datter av Christen Olsen Smeltersøn (Røstvender) og Maren Johansdatter Aalborg, skifte etter dem finnes ikke. Anne Kirsten Christensdatter var 82 år i FT 1801, og døde i 1814 96 år gammel, født ca 1718. Jeg tror altså ikke at de overfor nevnte var hennes foreldre, trass i at Christen Olsen Smeltersøn var en av forloverne ved trolovelsen, samt fadder på et av av barna. Jeg ser dette «slektskapsforholdet» kopiert i trær på Geni, My Heritage, og andre slektssider på nettet. Derfor har jeg skrevet dette innlegget.

 

Datteren Øllegård Catrine (oppkalt etter Peder Haldens avdøde første kone Øllegård Nilsdatter), døpt 3/3-1748. Jeg mener man finner Anne kirstines foreldre blant fadderne: Christen Axelsen og Karen Christen Axelsens hustru. Christen Axelsen var sønn av Axel Olsen Skredder (skifte 1740) og Kirsten Svendsdatter. Christen Axelsen ble begravet 20/9 1776 92 år og hans hustru Karen Olsdatter ble begravet 20/7-1777 97 år, født ca 1679. De hadde fire barn døpt: Sophia 1721, Ole 1722, Margrete 1725, Margrete 1729. Alle døde som barn unntatt Ole Christensen. Man finner flere av Christen Axelsens søsken som faddere på barna nevnt ovenfor. Blant fadderne Peder Haldens sønn Jens er Ole Christensen som sannsynligvis er Anne Kirstenes bror.

 

Anne Kirstines bror Ole Christensen ble gift 1752 med Ingeborg Sivertsdatter (datter av Sivert Bersvendsen og Lisbet Johannesdater). En av forloverne: Peder Halden.

Noen av barna: Christen, født 1754: faddere: Christen Axelsen, Anne Kirstine Halden. Lisbet Sophia, født 1755: faddere: Peder Halden Anne Kirstine Peder Haldens hustru. Karen, 1758: faddere: Christen Axelsen, Peder Halden, Anne Kirstina Halden. Christen, født 1759: faddere: Christen Axelsen, Anne Kirstina Halden.

 

Skifte etter Ingeborg Sivertsdatter:

 

Ingeborg Sivertsdatter Moen, Ole Christensen Smeds enke 3/9-1787 RB (1784-1798, side 240)

Skiftet ble avholdt i stervbohudet på Bergplassen. Avdøde Ingeborg Sivertsdatter etterlot seg følgende barn med Ole Christensen Smed: 1: Christen Olsen 38 år og Grubesmed her ved Verket, 2: Elisabeth Sophia Olsdatter, gift med Clemet Olsen som er Bergarbeider her ved Verket og bor på gården Sandnesset her i sognet, 3: Karen Olsdatter 23 år og ugift, i tjeneste hos klokkeren Monsr Dahl som bor på Bergplassen. Karens formynder var Jens Pedersen Hallen. Det var 77-1-2 til arv og deling.

 

Øllegaard Catrine Halden ble gift 1/5-1772 med Peder Andersen Dalen. Caverende: Christen Axelsen (brudens bestefar!) og Hans Dalen. Disses datter Anne Kirstine Pedersdatter Dalen ble gift 1802 med Plat-Smed ved Røraas Hytte Christen Olsen Graadal. Deres sønn Ole Christensen Graadal, født 1803, død 1882 på Sandkjernan i Rugeldalen, ble gift 1828 med Lisbet Olsdatter Kuraas,. Deres datter Anne Kjerstine Graadal eller Sandkjernan, født 1828, død 1903, er min oldemor. På hennes gravplate på Røros kirkegård står det: Kjerstine Sandkjærnan.

Endret av Astrid Ryen
Retting
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gjort grundig arbeid, Astrid, og alt tyder på at du har rett - Anne Christine Christensdatter var helst datter av Christen Axelsen og Karen Olsdatter, og ikke Christen Olsen Smeltersøn (Røstvender) og Maren Johansdatter Aalborg.

 

Din tilnærming er et godt eksempel på hvordan man kan (skal) arbeide for å få fram flest mulig opplysninger før man konkluderer. I dette tilfellet gir opplysningene samlet et annet bilde enn det man før har sett.

 

Flott at du deler dette med andre, slik at man kan få rettet opp slektstreet, mange takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grete Singstad skrev:

Her har du gjort grundig arbeid, Astrid, og alt tyder på at du har rett - Anne Christine Christensdatter var helst datter av Christen Axelsen og Karen Olsdatter, og ikke Christen Olsen Smeltersøn (Røstvender) og Maren Johansdatter Aalborg.

 

 

Din tilnærming er et godt eksempel på hvordan man kan (skal) arbeide for å få fram flest mulig opplysninger før man konkluderer. I dette tilfellet gir opplysningene samlet et annet bilde enn det man før har sett.

 

 

 

Flott at du deler dette med andre, slik at man kan få rettet opp slektstreet, mange takk for det!

 

 

Hei  Grete, tusen takk for ditt svar. Dette var akkurat hva jeg trengte. Jeg jobbet lenge med Anne Kirstine på begynnelsen av 2000-tallet, hadde ikke så mye erfaring da. Det var ikke så enkelt å finne hennes identitet ettersom kildene ikke finnes (kirkebøker og skifter). Det som da gjenstår, er å identifisere faddere ved dåp samt oppkalling. Jeg måtte selvfølgelig også sjekke Christen Olsen Smeltersønn og hans barn.


I de siste årene har jeg ofte sjekket hva som står i diverse slektstrær på Geni/Myheritage når det gjelder Rørosslekter og har sett hvor mye feil som finnes. Man kopierer hverandre og skaper nye slektskapsforhold som ikke eksistererer. Dette er vel ikke noe nytt egentlig, men problemet forstørres ved det som presenteres via Myheritage og Geni. Med hilsen fra Astrid.
 

Endret av Astrid Ryen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glemt at jeg hadde et tema angående Karen Olsdatter i det gamle forum i 2007, det førte ikke til noe resultat. Men jeg hadde også et innlegg om Christen Axelsens bror  Johannes der også. Prøver nå å legge lenke til dette:

 

Det gikk visst bra. Lenke til 1701 virker naturligvis ikke, men lenker til kirkebok og skifter virker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 Ja, dessverre finnes det mange feilaktige slektstrær der ute og vi kommer aldri til å få de fleste av dem rettet. Likevel får vi bare fortsette å rette opp i gamle feil, forhåpentligvis vil noe av det bli tatt til etterretning. Ved at flere og flere nå tar DNA-tester vil kanskje en del bli nødt til å gjennomgå anetreet sitt på nytt, ikke nødvendivis pga av utroskap, men pga at de har feil ane i treet sitt.

 

#4 Regner med at du siden 2010 har funnet flere av svarene du søkte, bl.a. om skredderen Axel f. ca 1656, som var far til Christen og Johannes m.fl. - manntall 1701 Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har det meste om Christen  Axelsen og hans familiebakgrunn, bortsett fra kona da. Hvis du leser mitt innlegg fra 2010 lenger oppe, så ser du at Axel Olsen og Kirsten Svendsdatter ble gift i Trondheim Domkirke i 1689. Kirsten Svendsdatter var datter av Svend Smelter og Sophia Christensdatter.  Et skifte i Trondheim i 1704 etter hennes bror Christen Christensen plasserer henne på Røros. All ære til Roger de Robelin som viste meg til kirkeboka og det nevnte skiftet. 

 

Jeg har bestemt meg for å forsøke meg igjen på Karen Olsdatter, må ha noe å bryne meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.