Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene, og hvor er dåpen?


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

11. november 1820 får Carl Erichsen og Anne Maria Poulsdatter en sønn Erik (mulig tvilling?)

https://media.digitalarkivet.no/view/7519/57

 

18. september konfirmeres Elen Maria Carlsdatter (født 2. november 1820) med de samme foreldrene

https://media.digitalarkivet.no/view/7520/95

 

Jeg finner ikke noen dåp verken til Eriks tvilling  eller riktige foreldre til Elen Maria?  Kan de ha fått ungen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Erik dør 11. Nov 1820:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020372

 

Han døde samme dag som fødselen. Kanskje ble han hjemmedøpt i hastverk like etter fødselen pga. dårlig helse/skrøpelighet? Dersom tvillingen var ved bedre helse er det kanskje mulig at han/hun ble døpt i et annet prestegjeld eller sogn? Har du sjekket nabosogn etc?

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Sønnen Erik dør 11. Nov 1820:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020372

 

Han døde samme dag som fødselen. Kanskje ble han hjemmedøpt i hastverk like etter fødselen pga. dårlig helse/skrøpelighet? Dersom tvillingen var ved bedre helse er det kanskje mulig at han/hun ble døpt i et annet prestegjeld eller sogn? Har du sjekket nabosogn etc?

 

Ja, men jeg finner ingen flere. Har sett på døde også. Mulig jeg har lest meg blind da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig sak, for å si det mildt....

Rart at en ikke kan finne dåpen, men det hendte jo at det ble feil i kirkebøkene.  Tar en med at det dreide seg om tvillinger + at den ene døde (han ble hjemmedøpt,

det kommer fram i den 1. lenken i #1) før stadfestelsen i kirken.  Kanskje den andre tvillingen også ble hjemmedøpt + at kirkedåpen ikke ble ført inn (uteglemt?).

Itte vet je, men mye tyder på at Erik og Elen Marie var tvillinger.  Det kan ha blitt "datosurr" i kirkebøkene også,  jfr. 2. november og 11. november.

Da Elen Marie giftet seg 5. juni 1843, står det at hun var 22 og 1/4 år.  Det skulle tyde på at hun var født i februar/mars 1821.  Passer ikke helt, men  jeg har

sett større "slingringsmonn" en tre-fire måneder.  Brudens far er Carl Erichsen, det stemmer, og hennes 1. barn, Anne Marie (1844), ble nok oppkalt etter moren.

 

Har du funnet dødsfallet til faren og moren hennes, i håp om opplysninger om barna?

Elen Marie og ektemannen fikk mange barn - har du sett på fadderne deres?

 

mvh. Astrid

NB: for å gjøre det ennå vanskeligere:  det var to jevngamle som het Elen Marie Carlsdatter i Moss på den tida.

Pigen Ellen Marie Carlsdtr. døde 24. juni 1860, begravd 1. juli 1860 i Moss,  39. år.  Dvs. født rundt 1820/21.

Hun fikk en datter utenfor ekteskap i 1851, Caroline Elvina.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/kb20061023060036

Dette er vel dåpen til det første barnet til Carl Erichsen Linström (var han opprinnelig svensk???) og Anne Maria Poulsdatter:

Ingebor Kirstine, døpt i november 1810.  Ser at den 1. fadderen også het Anne Marid (Erichsdt. søsteren til Carl?), så det navnet

var nok populært i familien.....  De hadde adresse Jærnværket.

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061023060036

Dette er vel dåpen til det første barnet til Carl Erichsen Linström (var han opprinnelig svensk???) og Anne Maria Poulsdatter:

Ingebor Kirstine, døpt i november 1810.  Ser at den 1. fadderen også het Anne Marid (Erichsdt. søsteren til Carl?), så det navnet

var nok populært i familien.....  De hadde adresse Jærnværket.

 

Astrid

Jeg vet ikke hvor han kom fra. Anne Marie Erichsdatter kan være søster av Carl. Jeg har ikke turt å legge inn så mye av disse, for jeg vet jo ikke om de er rette foreldre. Derfor har jeg ikke lagt inn noen av barna deres heller.

Endret av Toril Basberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

Pussig sak, for å si det mildt....

Rart at en ikke kan finne dåpen, men det hendte jo at det ble feil i kirkebøkene.  Tar en med at det dreide seg om tvillinger + at den ene døde (han ble hjemmedøpt,

det kommer fram i den 1. lenken i #1) før stadfestelsen i kirken.  Kanskje den andre tvillingen også ble hjemmedøpt + at kirkedåpen ikke ble ført inn (uteglemt?).

Itte vet je, men mye tyder på at Erik og Elen Marie var tvillinger.  Det kan ha blitt "datosurr" i kirkebøkene også,  jfr. 2. november og 11. november.

Da Elen Marie giftet seg 5. juni 1843, står det at hun var 22 og 1/4 år.  Det skulle tyde på at hun var født i februar/mars 1821.  Passer ikke helt, men  jeg har

sett større "slingringsmonn" en tre-fire måneder.  Brudens far er Carl Erichsen, det stemmer, og hennes 1. barn, Anne Marie (1844), ble nok oppkalt etter moren.

 

Har du funnet dødsfallet til faren og moren hennes, i håp om opplysninger om barna?

Elen Marie og ektemannen fikk mange barn - har du sett på fadderne deres?

 

mvh. Astrid

NB: for å gjøre det ennå vanskeligere:  det var to jevngamle som het Elen Marie Carlsdatter i Moss på den tida.

Pigen Ellen Marie Carlsdtr. døde 24. juni 1860, begravd 1. juli 1860 i Moss,  39. år.  Dvs. født rundt 1820/21.

Hun fikk en datter utenfor ekteskap i 1851, Caroline Elvina.  

Jeg har tydeligvis ikke fått med meg at det var hjemmedåp, men merkelig likevel at de ikke ble ført inn samtidig. Lurer nesten på om de kan ha fått ungen. Får bare lete videre. De andre Elen Marie har jo andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.