Jump to content
Arkivverket
Toril Basberg

Dødsfallprotokoller for Moss

Recommended Posts

Toril Basberg

Dødsfallprotokoller for Moss før 1880. De er ikke scannet, men finnes de?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
4 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Den eldste dødsfallprotokollen i Digitalarkivet har nr. L0001,

https://www.digitalarkivet.no/source/27613

 

og det er også den eldste som er registrert i Arkivportalen, så då er det vel neppe nokon eldre protokoll enn dette.

 

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000256830

image.png.f5dd87759a27d1d9223628c7e1f7a01f.png

osv.

Takk 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
10 timer siden, Toril Basberg skrev:

Dødsfallprotokoller for Moss før 1880. De er ikke scannet, men finnes de?

 

6 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Den eldste dødsfallprotokollen i Digitalarkivet har nr. L0001,

https://www.digitalarkivet.no/source/27613

 

og det er også den eldste som er registrert i Arkivportalen, så då er det vel neppe nokon eldre protokoll enn dette.

 

Richard Johan Natvig svarer ved å vise til dødsfallsprotokollene i arkivet etter lensmannen i Rygge. Nå ble en vesentlig del av Rygge overført til Moss i 1938, men når spørsmålet gjelder dødsfallsprotokoller for Moss før 1880, må det vises til arkivet etter byfogden i Moss. Her framgår det av Digitalarkivet at eldste protokoll starter i 1881, men riktignok har eldste protokoll nummer 2. Klikker man seg fra kildeinformasjonsfeltet og inn i Arkivportalen, finner man imidlertid at den ikke digitaliserte nummer 1 er bilag til dødsmeldinger 1907-1914.

 

Konklusjonen blir således uansett den samme, nemlig at det ikke finnes eldre dødsfallsprotokoller for Moss (by), enn de som er lagt ut i Digitalarkivet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
23 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

 

Richard Johan Natvig svarer ved å vise til dødsfallsprotokollene i arkivet etter lensmannen i Rygge. Nå ble en vesentlig del av Rygge overført til Moss i 1938, men når spørsmålet gjelder dødsfallsprotokoller for Moss før 1880, må det vises til arkivet etter byfogden i Moss. Her framgår det av Digitalarkivet at eldste protokoll starter i 1881, men riktignok har eldste protokoll nummer 2. Klikker man seg fra kildeinformasjonsfeltet og inn i Arkivportalen, finner man imidlertid at den ikke digitaliserte nummer 1 er bilag til dødsmeldinger 1907-1914.

 

Konklusjonen blir således uansett den samme, nemlig at det ikke finnes eldre dødsfallsprotokoller for Moss (by), enn de som er lagt ut i Digitalarkivet.

Kjenner du til noen andre måter å få verifisert en person på? Finnes det noe personmapper e.l. på arkivet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
11 timer siden, Toril Basberg skrev:

Kjenner du til noen andre måter å få verifisert en person på? Finnes det noe personmapper e.l. på arkivet?

 

Det kommer an på hva du mener med å verifisere en person. Er det et dødsfall du ønsker å dokumentere, og når skal dødsfallet i tilfelle ha skjedd?

 

Personmapper med samlede opplysninger om enkeltpersoner, ekstrahert fra enkeltarkiver, finnes ikke. Man må søke opplysningene som en del av det arkivet (de arkivene) som opplysningene er blitt til i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
14 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det kommer an på hva du mener med å verifisere en person. Er det et dødsfall du ønsker å dokumentere, og når skal dødsfallet i tilfelle ha skjedd?

 

Personmapper med samlede opplysninger om enkeltpersoner, ekstrahert fra enkeltarkiver, finnes ikke. Man må søke opplysningene som en del av det arkivet (de arkivene) som opplysningene er blitt til i.

 

Vedkommede døde i 1846 nr 15:   https://media.digitalarkivet.no/view/399/146

Ønsker derfor å vite om det er samme person som giftet seg med Karen Christine (Kristine) Jørgensdatter 23. april 1810 øverst høyre side:  https://media.digitalarkivet.no/view/7513/83

Jeg vet at hun er den rette og hennes bror er et av vitnene. Har prøvd å se på faddere ved barnas fødsel, men finner ingenting der.

Har et gammelt familieregister fra min oldefar, og han har skrevet Hans Olsen født ca 1796 i Moss og død ca 1846, men jeg finner ingen Hans Olsen født i 1796. Hadde det vært noe skifte eller dødsfallprotokoll, så kanskje kona og ungene hadde vært oppført der. Finner en Hans Olsen født i 1794 nr 23:  https://media.digitalarkivet.no/view/7514/52

men hvordan kan jeg være sikker på at det er han?

 

Ellers tusen takk for alle svar 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig

Du må antakeleg ta høgd for at oldefaren din kan ha skrive feil eller ha tatt feil. Om han som gifta seg i 1810 var fødd i 1796 ville han knapt ha vore konfirmert, og også han som var fødd i 1894 ville ha vore for ung (16 år, ikkje myndig på fleire år). Oldefaren din kan f.eks. ha meint å skriva 1786? Uansett må du antakeleg utvida søket ditt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig

PS. Blir den rette Hans Olsens yrke oppgitt ved barnefødslane?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg

Ok ja. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ja, da må jeg nok lete litt lengre bakover. Jeg får jo uansett ikke verifisert han, så det blir jo nesten bare å anta..... Likevel, tusen takk skal du ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
6 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

PS. Blir den rette Hans Olsens yrke oppgitt ved barnefødslane?

Nei, men nå fant jeg omsider en fadder som het Ouen Olsen som kanskje kan være en bror, ved Lars nr 9 her https://media.digitalarkivet.no/view/7519/41

Rart hvordan hjernen vokner litt når man får noen komentarer 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig

 

Eg har funne ein Hans Olsen i folketellinga for Moss 1845, 50 år gamal (og altså for ung), og gift(?) med ei Anthonine.

image.png.842522650efc8e368ab752d6df67af11.png

godt muleg at det er han du har funne som død i 1846.

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640151

 

Vidare fann eg ei "Hans Olsens Enke, Handlerske", 54 år gml, med 2 sønner, Vilhelm og Karl 20 og 23 år gamle, begge matrosar. (den siste på lista, Mathilde, tenestejente, er antakeleg ikkje Hans Olsens dotter, sjølv om ho er ei Hansdotter)

image.png.1495b80035525072578a642968a52400.png

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640211

 

Eg mistenker at det er feil familie, men det ser du ser vel raskt på namna til sønnene. Uansett: det kan vera verdt forsøket å bla gjennom folketellinga - eg kan ha oversett noe.

 

Spørsmål: Når og kor døydde Karen Kristine, og kva var namna på borna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
19 timer siden, Toril Basberg skrev:

Vedkommede døde i 1846 nr 15:   https://media.digitalarkivet.no/view/399/146

Ønsker derfor å vite om det er samme person som giftet seg med Karen Christine (Kristine) Jørgensdatter 23. april 1810 øverst høyre side:  https://media.digitalarkivet.no/view/7513/83

Jeg vet at hun er den rette og hennes bror er et av vitnene. Har prøvd å se på faddere ved barnas fødsel, men finner ingenting der.

Har et gammelt familieregister fra min oldefar, og han har skrevet Hans Olsen født ca 1796 i Moss og død ca 1846, men jeg finner ingen Hans Olsen født i 1796. Hadde det vært noe skifte eller dødsfallprotokoll, så kanskje kona og ungene hadde vært oppført der. Finner en Hans Olsen født i 1794 nr 23:  https://media.digitalarkivet.no/view/7514/52

men hvordan kan jeg være sikker på at det er han?

 

Dette er neppe noen enkel sak å finne ut av, men jeg ser at dere er i gang med å nøste tråder i ulike retninger. Det er jo ellers ikke gitt at "din" Hans Olsen var født i Moss i det hele tatt; han kan være innflytter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
På 15.10.2019 den 11.14, Richard Johan Natvig skrev:

 

og her står det at Hans Olsen er "Spigersvend paa Jernværket", som du nok har oversett.

Har du jammen rett i. Det har ikke jeg sett 😄 Tusen takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
På 15.10.2019 den 12.52, Richard Johan Natvig skrev:

 

Eg har funne ein Hans Olsen i folketellinga for Moss 1845, 50 år gamal (og altså for ung), og gift(?) med ei Anthonine.

image.png.842522650efc8e368ab752d6df67af11.png

godt muleg at det er han du har funne som død i 1846.

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640151

 

Vidare fann eg ei "Hans Olsens Enke, Handlerske", 54 år gml, med 2 sønner, Vilhelm og Karl 20 og 23 år gamle, begge matrosar. (den siste på lista, Mathilde, tenestejente, er antakeleg ikkje Hans Olsens dotter, sjølv om ho er ei Hansdotter)

image.png.1495b80035525072578a642968a52400.png

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640211

 

Eg mistenker at det er feil familie, men det ser du ser vel raskt på namna til sønnene. Uansett: det kan vera verdt forsøket å bla gjennom folketellinga - eg kan ha oversett noe.

 

Spørsmål: Når og kor døydde Karen Kristine, og kva var namna på borna?

Kona heter Karen Christine (Kristine) Jørgensdatter. Det er kun 4 barn Ole født  2/2-1812, Ellen Maria født 4/7-1814, Frederik født 22/11-1815 og Lars født 2/2-1819.

Dødsfallet jeg har på Hans Olsen er 1846, men det er da feil fordi han ville vært, som over her, for ung til å gifte seg i 1810. Vielsen jeg har er riktig. Det står i registret mitt at Karen Christine, også kalt bare Kristine, døde ca 1850, men finner henne ikke. Barna er jeg også sikker på.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
1 time siden, Toril Basberg skrev:

Har du jammen rett i. Det har ikke jeg sett 😄 Tusen takk!

 

1 time siden, Toril Basberg skrev:

Kona heter Karen Christine (Kristine) Jørgensdatter. Det er kun 4 barn Ole født  2/2-1812, Ellen Maria født 4/7-1814, Frederik født 22/11-1815 og Lars født 2/2-1819.

Dødsfallet jeg har på Hans Olsen er 1846, men det er da feil fordi han ville vært, som over her, for ung til å gifte seg i 1810. Vielsen jeg har er riktig. Det står i registret mitt at Karen Christine, også kalt bare Kristine, døde ca 1850, men finner henne ikke. Barna er jeg også sikker på.

 

 

Sett gjennom folketellingen, men denne kan vel umulig dekke hele Moss? Fant ingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig

 

16 minutter siden, Toril Basberg skrev:

Sett gjennom folketellingen, men denne kan vel umulig dekke hele Moss? Fant ingen.

 

Om det er heile Moss veit eg ikkje. Dersom det er det kan ein tenka seg at familien har flytta frå Moss, det kan jo forklara kvifor du ikkje finn dødsfalla til verken Hans eller Karen Christine. Dersom du veit kor det blei av borna kan det vera stader å leita. 

 

Familien var i alle fall i Moss i 1830 og 1833, då blei Fredrik og Lars konfirmerte:

 

Fredrik Hansen Værket (nr. 16):

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 84
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020635

 

Lars Hansen (nr. 11) :

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020638
 

Det som er litt rart her er at faren berre er oppført som Hans, ikkje Hans Olsen.

 

Konfirmasjonen til Ole og Ellen Marie har eg ikkje funne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

 

Om det er heile Moss veit eg ikkje. Dersom det er det kan ein tenka seg at familien har flytta frå Moss, det kan jo forklara kvifor du ikkje finn dødsfalla til verken Hans eller Karen Christine. Dersom du veit kor det blei av borna kan det vera stader å leita. 

 

Familien var i alle fall i Moss i 1830 og 1833, då blei Fredrik og Lars konfirmerte:

 

Fredrik Hansen Værket (nr. 16):

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 84
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020635

 

Lars Hansen (nr. 11) :

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020638
 

Det som er litt rart her er at faren berre er oppført som Hans, ikkje Hans Olsen.

 

Konfirmasjonen til Ole og Ellen Marie har eg ikkje funne.

Tusen takk. Hadde funnet Lars sin konfirmasjon, men ikke Frederik. Har heller ikke funnet de andre. Ole døde tidlig, men det er så mange Hans Olsen i Moss med unger med samme navn. Så hvis kona ikke er oppgitt er det vanskelig. Jeg reagerte også på at det bare sto Hans ved konfirmasjonen. Har prøvd å finne han død, men det står feil koner, eller feil alder. Det var heller ingen utflytting av denne familien før Lars Hansens datter flytta ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
14 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

 

Om det er heile Moss veit eg ikkje. Dersom det er det kan ein tenka seg at familien har flytta frå Moss, det kan jo forklara kvifor du ikkje finn dødsfalla til verken Hans eller Karen Christine. Dersom du veit kor det blei av borna kan det vera stader å leita. 

 

Familien var i alle fall i Moss i 1830 og 1833, då blei Fredrik og Lars konfirmerte:

 

Fredrik Hansen Værket (nr. 16):

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 84
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020635

 

Lars Hansen (nr. 11) :

SAO, Moss prestekontor Kirkebøker, F/Fa/Faa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1829-1844, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061024020638
 

Det som er litt rart her er at faren berre er oppført som Hans, ikkje Hans Olsen.

 

Konfirmasjonen til Ole og Ellen Marie har eg ikkje funne.

Fant Ole. Han døde i 21/12-1813   https://media.digitalarkivet.no/view/7513/73

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Kan hende Ellen Maria også døydde før ho blei konfirmert?

Har lett fram og tilbake, men bakdelen er at man leser seg blind. Det vanskelige er at Elen/ Ellen Marie var tydeligvis et motenavn på den tiden. Ganske mange døde. Men, det er bare å bla på nytt igjen 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg

Man kan kanskje anta at Hans Olsens Ellen Maria døde her den 29. oktober 1814, men det står 1 1/2 år. Hun var jo bare et halvt år da. Kan presten kanskje ha skrevet feil?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Richard Johan Natvig
33 minutter siden, Toril Basberg skrev:

Man kan kanskje anta at Hans Olsens Ellen Maria døde her den 29. oktober 1814, men det står 1 1/2 år. Hun var jo bare et halvt år da. Kan presten kanskje ha skrevet feil?

 

Eg har også sett denne, og godt muleg at presten skreiv feil. For å bli meir sikker bør ein nok sjekka om det faktisk blei født ei Ellen Maria Hansdotter 1 1/2 år før, eller ikkje.

 

Har gått gjennom folketellinga 1845 ein gong til, denne gongen med tanke på sønnene Lars og Fredrik. Ingen Fredrik, men Lars med kone og ei dotter:

image.png.4fe2bace1222efccfe0e25bf4e90ab39.png

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 22
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640166
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toril Basberg
3 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Eg har også sett denne, og godt muleg at presten skreiv feil. For å bli meir sikker bør ein nok sjekka om det faktisk blei født ei Ellen Maria Hansdotter 1 1/2 år før, eller ikkje.

 

Har gått gjennom folketellinga 1845 ein gong til, denne gongen med tanke på sønnene Lars og Fredrik. Ingen Fredrik, men Lars med kone og ei dotter:

image.png.4fe2bace1222efccfe0e25bf4e90ab39.png

Folketelling 1845 for 0104B Moss prestegjeld, Moss bysokn, 1845, s. 22
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640166
 

 

Ja var sånn jeg fant ut at det var Ole som døde og ikke Fredrik, også takket være konfirmasjonen over her. Denne Elen Marie er for ung. Min Ellen Maria er født i 1814, men leter fortsatt etter om hun døde eller levde. Tror kanskje jeg har funnet riktig foreldre https://media.digitalarkivet.no/view/7514/128

Ole Thoresen og Boel Maria Hansdatter. De fikk en sønn Hans i 1790, og en datter Ellen Maria i 1792, så navnene går igjen. Men, må ha flere bevis 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.