Gå til innhold
Arkivverket

Parry Ingolf Brusdal


Kjell-Erik Hove
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er ute etter informasjon om Parry Ingolf Brusdal, født 18.06.1903

Han vokste opp i Ålesund og i 1910 bodde han i Repslagerga.4

Han var sjømann og seilte under krigen.

Jeg kan ikke finne han i krigsseilerregisteret

Jeg vet ikke båt/båter han seilte på.

Håper dere har noen opplysninger om han.

Jeg vet han jobbet i havnevesenet etter krigen.

Når begynte han hos havnevesenet og hvor lenge var han der?  (Parry ble i familien kalt Perry)

Parry Brusdal - Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957 - MyHeritage.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kjell-Erik Hove skrev:

Hei.

Jeg er ute etter informasjon om Parry Ingolf Brusdal, født 18.06.1903

Han vokste opp i Ålesund og i 1910 bodde han i Repslagerga.4

Han var sjømann og seilte under krigen.

Jeg kan ikke finne han i krigsseilerregisteret

Jeg vet ikke båt/båter han seilte på.

Håper dere har noen opplysninger om han.

Jeg vet han jobbet i havnevesenet etter krigen.

Når begynte han hos havnevesenet og hvor lenge var han der?  (Parry ble i familien kalt Perry)

Parry Brusdal - Ellis Island og andre New York passasjerlister, 1820-1957 - MyHeritage.pdf 51 kB · 0 downloads

 

Jobber ikke i Arkivverket, men fant dette:

Ser at han var styrmann i 1940.

 

----

 

Vielse 30/3-1940

 

Bakerst ved vielsen står det;

"Viet av sognepresten i Molde"

 

Klokkerbok Ålesund

https://media.digitalarkivet.no/view/39479/235

 

Klokkerbok Molde

Nr 9

https://media.digitalarkivet.no/view/2697/244

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står  at han satt i japanske fengsler under krigen. 

 

 
more_vert
 
 
more_vert
 
 
more_vert
 
 
more_vert
 
 
----
 
  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Fsted  Ddt  Dår  Dsted  Bdato  Bår  Kj  Gnr  Gravsted Kommune Korr
5373235 Parry Ingolf  Brusdal  1806  1903  Ålesund  2503  1973  Ålesund  3003  1973  13  Vis  Nørve Gravlund Ålesund

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var desverre  ikke mye om Parry Ingolf Brusdal i artikkelen som sto i "nytt i uka". Artikkelen handlet om to andre fra Ålesund som seilte ute under krigen

og satt i fangenskap i Japan. Parry Ingolf var på et bilde sammen med en annen og der sto det at begge satt i fangenskap. 

Er det noen andre steder jeg kan lete/søke for å finne mer informasjon om han?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigsseilerregisteret baserer seg på to hovedkilder i Arkivverket (Riksarkivet): Londonregisteret og Ex gratia-arkivet. Dette inneholder bare opplysninger om norske og utenlandske sjøfolk som seilte for Nortraship under andre verdenskrig. Hvis Parry Ingolf Brusdal bare seilte på utenlandsk eide skip, vil det ikke være opplysninger om ham i de nevnte arkivene. Men krigsseilerregisteret er ikke komplett, så kan du sende en forespørsel.

 

Jeg finner ham ikke i boka Ingen nåde : historien om nordmenn i japansk fangenskap (utgaven som kan leses digitalt):

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008071004022

 

Men det kom en bok i 2012 om krigsseilere i japansk fangenskap, som ikke kan åpnes på www.nb.no. Har du funnet opplysninger om ham der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.