Gå til innhold
Arkivverket

Ole Schou-Sørensen 1869-1903 død i Durban


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Han ble født 6. mai 1869 i Tune og døpt 20. juli. Iflg. nær slekt døde han 25. jan. 1903 i Durban.

Jeg har en konvolutt fra Det Svensk-Norske Konsulat i Port Natal sendt derfra 2. mai. 1903 til hans mor Thea Schou-Sørensen (faren døde i 1890) og lurer på om det er mulig å finne mer informasjon om ham der. Jeg har lenge trodd at brevet var dødsbudskapet, men over 4 måneder i tidsforskjell virker litt rart.

 

Jeg har funnet denne artikkelen som forteller mye om nordmenn i området, men dessverre lite om de årene han var der. natalia.org.za/Files/12/Natalia v12 article p35-44 C.pdf samt

https://no.wikipedia.org/wiki/Durban

se også

https://www.sahistory.org.za/dated-event/port-natal-renamed-durban-honour-sir-benjamin-durban-governor-cape-colony-1834-37

https://www.britannica.com/place/Natal-historical-province-South-Africa

 

Det ser ut som om Port Natal ble omdøpt til Durban – faktisk langt tidligere - på 1830-tallet. Natal var en egen provins ikke langt unna.

Er det mulig å finne selve kilden hvor hans død blir nevnt? Kan han han ha vært med i boer-krigen 1898-1902?

Han må ha reist ut på 1890-tallet eller rett etter. Finnes det kilder som viser passasjerer til Port Natal i det tidsrommet?

Var han med i bataljer med zuluene så er det kanskje registrert info om det. Er arkiver fra nevnte konsulat tilgjengelig?

 

Dette ble mange spørsmål, men kanskje interessant for flere, håper jeg.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 5. februar 1903

ole schou sørensen.jpg

 

Det må være en trykkfeil at det står 1/3-03....

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Sven.

 

Hærø er vel ikke Herøy?

Jeg trodde at hun oppholdt seg i Fredrikstad, men kan ha oppholdt seg hos sin svigersønn Axel Baastad i Kristiania. Hvor er Hærø Prestegaard?

Den dødsdatoen jeg har funnet i familiens papirer er 25. jan. 1903, men 29. er nok sikrere.

 

Tusen takk Sven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Hvor er Hærø Prestegaard?

 

Det er 2 alternativer som jeg vet om:  Herøy på Sunnmøre eller Herøy på Helgeland

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En datter, Sigrid ble i 1896 gift med senere prost, sogneprest i Vestby, Johan Kristian Karlo Christensen 1864-1933. Jeg ser nå at han var stiftskapellan  i Bjørgvin i 1898, sogneprest i Herøy i 1901, sogneprest i Håland i 1913 og sogneprest i Vestby fra 1921. Det må være Herøy på Sunnmøre for jeg fant ham ikke på Wikipedia for Herøy på Helgeland.

 

Tilbake til Port Natal. Er det mulig å få opplysninger fra det Svensk-Norske konsulatet - og finnes et arkiv i Sverige eller i Norge? Jeg vedlegger foto av baksiden av konvolutten hvor stemplet fra konsulatet vises.

 

IMG_0023.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"South Africa, Pietermaritzburg Estate Files 1846-1950," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLR2-54CK : 17 March 2018), Olaf Sörensen, 1903; citing Probate, Pietermaritzburg Archives (Formerly Natal State Archives), South Africa.

 

151019q.jpg

151019q.jpg

Endret av Hogne R Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"South Africa, Natal Province, Civil Deaths, 1863-1955," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG6G-PGLY : 23 January 2019), Olaf Sorensen, 25 Jan 1903; Death, Durban, KwaZulu-Natal, South Africa, The National Archives of South Africa (NARS), Pretoria; FHL microfilm 2,099,734.

151019s.jpg

Endret av Hogne R Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, Hogne. Tusen takk. Da er det vel endelig bevist at dødsdato er 25. januar.

 

For meg ser det ut til at hans bosted var hos Mr. Kokkin, men at han døde på Sanatorium, Durban. Kokkin er et ganske vanlig norsk navn.

Hva var hans yrke "Asphauv?" Det kunne vært interessant å få tydet.

 

Enig, Gunnar. Det var sikkert departementspost, men hvorfor tok det så lang tid fra dødsdato til brevet ble sendt?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hogne R Nilsen skrev:

Leser yrke som Asphalter

Takk for det, Hogne.

 

Asfaltlegger på norsk. Overraskende at det var et yrke i "gamle" Port Natal, men stedet ble jo etterhvert til millionbyen Durban.

 

Er det mulig å tyde dødsårsaken på skjemaet til begravelsesmannen A. Wade?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.