Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr dette ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei .....kommer over noen snedige og rare ord og vendinger i et Amerikabrev datert 1866 

 

Noen som vet hva setningene og ordenes betydning ?

 

1 ) Kredense , Hykle og Fuxsvanse for ham .....

 

2 ) dog haaber jeg er kjender Guds Finger i deres af Timeligt gods beskikkede  Deel ......

 

På forhånd tusen takk 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan samanheng kan det verte litt i blinde....

 

"Kredense" svarar vel til "credence"  https://www.bennetyee.org/http_webster.cgi?isindex=credence&method=exact

Tiltru, tillit er vel det næraste.

 

"hykle" kjenner du sikkert til https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hykle&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

 

"fuxsvanse" (av tysk for revehale); ="logre med halen", https://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=fukssvanse&query=fux

 

"deres af Timeligt gods beskikkede  Deel "  den delen av jordisk gods som er tildelt deg/dykk

 

"er" kan vere "jer" eller "eder" (altså du/de)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Utan samanheng kan det verte litt i blinde....

 

"Kredense" svarar vel til "credence"  https://www.bennetyee.org/http_webster.cgi?isindex=credence&method=exact

Tiltru, tillit er vel det næraste.

 

"hykle" kjenner du sikkert til https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hykle&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

 

"fuxsvanse" (av tysk for revehale); ="logre med halen", https://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=fukssvanse&query=fux

 

"deres af Timeligt gods beskikkede  Deel "  den delen av jordisk gods som er tildelt deg/dykk

 

"er" kan vere "jer" eller "eder" (altså du/de)

 

 

 

Takk for svar Ivar . Her Ivar har du litt mere av settingen ; 

 

Om du saaledes engang , gode Christian , skulle komme til America , behøver du ei , som i Norge , naar Tifoldet bringer dig foran en Rikmand eller Storbonde , at paalage dig Skinhellighedens Mærke , og med Huen under Armen , Kredense , Hykle og Fuxsvanse for ham , likesom han baade var din og din families Herre og Mester da dog Skriften at ; ‘’ Manden er Quindens Hoved ‘’ og følgelig ogsaa Familiens . I fler henseender er det Borgelige Samfund forskjelligt fra det norske , og grunden hertil maa vel nermest tilskrives dette  Lands Loves Forskjel ifra det gamle Fedrelands . Jeg kunde have meget at skrive om dette , men at gaa til Enkeltheder vil blive for Vidløftig og optage formegen Plads .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det dette ordet som er understrekert med rødt 

 

 

Inked1 – Kopi_LI.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

? Har du lagt ved ei lenke?

 

Gunnar det finnes ikke lenke til dette brevet , jeg har det fysisk foran meg .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med midlet i denne sammenhengen .....Var morderen Booth redskapen ( den direkte årsaken ) som brakte Johnson inn i presidentembedet ? 

Inked1 – Kopi_LI.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hva menes med midlet i denne sammenhengen .....Var morderen Booth redskapen ( den direkte årsaken ) som brakte Johnson inn i presidentembedet ? 

Inked1 – Kopi_LI.jpg

 

"... men saasnart Morderen Booth blev middel til at ophøie Johnson paa Præsidentstolen,..."

 

Her er det vel snakk om den første Johnson, altså  Andrew Johnson, som vart president etter Lincoln (myrda av John Wilkes  Booth).

(det var også ein Johnson som følgde etter Kennedy, då han vart myrda)

 

Anar vi ein konspirasjonsteori?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

"... men saasnart Morderen Booth blev middel til at ophøie Johnson paa Præsidentstolen,..."

 

 

Det står vel midlet??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollef skriver ordet ; Norheden ....hva mener han med dette mon tro ? 

 

Kan han mene her oppe i Nord ? 

Inked1_LI.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du saaledes engang , gode Christian , skulle komme til America , behøver du ei , som i Norge , naar Tilfældet  bringer dig foran en Rikmand eller Storbonde , at paalage dig Skinhellighedens Mærke , og med Huen under Armen , Kredense , Hykle og Fuxsvanse [1] for ham , likesom han baade var din og din families Herre og Mester da dog Skriften at ; ‘’ Manden er Quindens Hoved ‘’ og følgelig ogsaa Familiens . I fler henseender er det Borgelige Samfund forskjelligt fra det norske , og grunden hertil maa vel nermest tilskrives dette  Lands Loves Forskjel ifra det gamle Fedrelands . Jeg kunde have meget at skrive om dette , men at gaa til Enkeltheder vil blive for Vitløftig og optage formegen Plads .

 

Er dette som Tollef skriver merket med rødt , et gammelt ordtak ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Tollef skriver ordet ; Norheden ....hva mener han med dette mon tro ? 

 

Nei, han skriv Nærheden. At mannen er kvindens hoved står i Bibelen, rett og slett.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener Tollef med Eders Trol ? 

 

Kom baade I og Fattigmand , men see til at ordne Tingene saaledes at I i Fremtiden beholder Fattigmand som Eders Trol , og jeg vil gjøre mit dertil da jeg hylder Slaveinstutionen som et National Gode .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollef skriver ; Faa fortræd , hva mener han med dette ? 

 

Du beder mig tilraads om du skal reise til America eller ikke og derom vil jeg da bemerke fölgende . Med Bestemthed at raade dig til at reise vil jeg ikke gjöre , og det af flere grunde . Først vilde  jeg  muligens faa fortræd deraf efter I ere ankomne hertil efter en besværlig Reise og andre deraf fölgende omstendigheder , og for det andet om I skulde Vantrives efterat de Lykkelig har  fuldbragt Deres Reise og nedsat Eder her , saa ville det först og fremst komme  paa min Hals om jeg sagde , Du skal reise , og Delagtig i Deres eller andre Menneskers Unöisomhed vil jeg ikke være , men troer du kjære Christian og Södster at  I , om Gud vil have det saa at i kom hertil , vil finde Eder fornöide , da siger jeg reis !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortred = i denne samanhengen Problem. Vi brukar det slik i daglegtalen endå; "Eg hadde tenkt at det eg gjorde, skulle vere til hjelp for deg, men så vart det berre opp i fortred i staden".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Trol - det står ikkje Troe då? Det kunne gje meining.

 

 

Aase ....det må da vel være Træl .....Trællestanden ....Altså rett og slett ...Slave og Slavestanden ( Slaveriet i Norge under husmannsvesenet  ) synes du at dette gir dette mening ?

Inked2_LI.jpg

Inked1 – Kopi (2)_LI.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollef skriver videre til min tipp oldefar ; 

 

. Levemaaden behöver jeg ikke videre at skrive om , saasom jeg för engang har skrevet derom , men det tör jeg med bestemthed paastaa at der her til lands ikke er saa mange Luxuskammere  indretted til fortærelse af de bedste Spiser af Huusbonden selv og hans Medcolegaer i Prinsip og Tykkelse, som i Norge var tilfældet , men gaaer til eet og samme Bord , og stjæler ei her , som i Norge , Marv og Kraft fra Arbeideren .  

 

Hva mener egentlig Tollef her ? 

 

På forhånd tusen takk 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

 

Aase ....det må da vel være Træl .....Trællestanden ....Altså rett og slett ...Slave og Slavestanden ( Slaveriet i Norge under husmannsvesenet  ) synes du at dette gir dette mening ?

Inked2_LI.jpg

Inked1 – Kopi (2)_LI.jpg


Træl og Trællestanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hva mener Tollef med Eders Trol ? 

 

Kom baade I og Fattigmand , men see til at ordne Tingene saaledes at I i Fremtiden beholder Fattigmand som Eders Trol , og jeg vil gjøre mit dertil da jeg hylder Slaveinstutionen som et National Gode .


Slaveinstitutionen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.