Gå til innhold
Arkivverket

Tyde kirkebok fra 1784?


Lene Haugen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter Michael Seval Pristrup Aamodt 1784-1859. Far heter Nils Christian Edvertsen. Mor: Elisabeth C.Schanche. Kan noen lese dette? Står disse navnene her?

 

Oppdatert:

Jeg fant denne tekst. Kan noen tyde hva som står?

 

Legger med link til kirkebok: 

https://media.digitalarkivet.no/view/9580/116?indexing=

 

Skjermbilde 2019-10-14 kl. 21.23.08.png

Endret av Lene Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at presten (eller nokon annan) har retta på namnet, og dermed rota til etternamnet til far

"d. 15de Aug. døbt Niels Edvartssen  ??..byes B. Michael Sevald Pristroph.

Test: Sognepræsten Andreas Qvale Johanes Aamoed, Phillip Jacob Qvale, Frøke(n) Pristroph, Torber Lars d. Øye"

 

(det er sparsamt med komma her, og det er uklart om det er soknepresten som heiter Andreas Qvale, eller om dette er to ulike personar)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut til at presten (eller nokon annan) har retta på namnet, og dermed rota til etternamnet til far

"d. 15de Aug. døbt Niels Edvartssen  ??..byes B. Michael Sevald Pristroph."

Takk! Ja ikke tydelig skrift kan man si. Dato for dåp er en start for å finne noe dokumentasjon på denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at det kan være Døbt Niels Edvartsen Ytre Øies B. Mener "Øies" kommer klart fram, men må vel bruke litt mer godvilje for å fastslå "Ytre" selv om y-en vel er tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd i at det må vere "Øies".  Det som står framom, krev det ein viss velvilje for å tyde...  Ser du fleire "ytre"/"yste" her - for samanlikning?

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til matrikkel 1886 og 1950 finnes det Øvre Øie og Ytre Øie i Kvinesdal.

Jeg mener bestemt at Y-en er så tydelig at Ytre Øie er rett valg.

I eksempelet nederst til høyre på side 227 er det imidlertid Øf Øie = Øfre Øie.

Familien er for øvrig behørig omtalt i Bygdebok for Kvinesdal del 1 side 549-550 under gården Ytre Øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eilev skrev:

I henhold til matrikkel 1886 og 1950 finnes det Øvre Øie og Ytre Øie i Kvinesdal.

 

Eg tenkte på fleire døme "ytre"/"yste" i denne kjelda/med denne handskrifta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan svare sjølv...  på s. 225 (fol. 225a), første innførsle 1784 "6 Jan fæst .... og P. Engel-Maria Thomes d. ys Øye".

 

Y-en er ikkje heilt lik det som står i utsnittet; men bogen over er der og viser at det er ein y. Så står "st", som i "fæst".

Altså

"d. 15de Aug. døbt Niels Edvartssen  Yst Øyes B. Michael Sevald Pristroph.

Test: Sognepræsten Andreas Qvale Johanes Aamoed, Phillip Jacob Qvale, Frøke(n) Pristroph, Torber Lars d. Øye"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eilev skrev:

 

Familien er for øvrig behørig omtalt i Bygdebok for Kvinesdal del 1 side 549-550 under gården Ytre Øye.

Dette e rette kilder. Tusen takk for hjelpen!! Setter utrolig stor pris på denne hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg kan svare sjølv...  på s. 225 (fol. 225a), første innførsle 1784 "6 Jan fæst .... og P. Engel-Maria Thomes d. ys Øye".

 

Y-en er ikkje heilt lik det som står i utsnittet; men bogen over er der og viser at det er ein y. Så står "st", som i "fæst".

Altså

"d. 15de Aug. døbt Niels Edvartssen  Yst Øyes B. Michael Sevald Pristroph.

Test: Sognepræsten Andreas Qvale Johanes Aamoed, Phillip Jacob Qvale, Frøke(n) Pristroph, Torber Lars d. Øye"

Tusen takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.