Gå til innhold
Arkivverket

Familieoversikt i bokser - til bruk i bok


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Hei! Kanskje dette ikke er det rette stedet å be om hjelp, men jeg prøver.

Jeg skriver en fortellende dokumentarisk slekt- og lokalhistoriebok .

Mange av navnene går igjen i generasjoner og det er lett å bli forvirret.

Jeg ønsker å lage en oversikt i bokser over foreldre og barn foran de aktuelle kapitlene.

Kun foreldre og barn med navn, fødsels og dødsår.

Foreldre over og barna i bokser under. Det er tenkt i begynnelsen av kapitlet og må være under en halv side.

Jeg er ikke så teknisk god på pc, men håper likevel at jeg kan få litt hjelp til hvordan dette kan gjøres. Jeg bruker Legacy slektsprogram, men finner ikke noe der som jeg kan bruke

Håper på hjelp.

 

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 8.32, Bente Borgen skrev:

kumentarisk slekt- og lokalhistoriebok

som minner om noe annet som også gir et vakkert og lesevennlig layout. Hvis du ikke vet dette allerede, det kan jo hende. Det finnes et tillegg på Word og andre teksteditorer. Det kalles l-e-i-t-e-k, skrives latex. Og dette tillegget gjør teksteditoren smartere og teksten ligner trykte bøker. F.eks. ved at bokstaver med mye luft på hver side, som påfølger hverandre, får korrekt plassering og mellomrom. Slike små hensyn tar ikke Word. Latex kan fritt lastes ned. Se mer her https://blog.grendel.no/wp-content/uploads/2000/06/ms-word-considered-harmful.pdf

(norsk tekst).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så veldig mye,  Astrid og Knut!

Astrid, Ja, det er noe slikt jeg tenker på. Jeg skal bare ha foreldre og barnas navn i bokser som en innledning til kapitler og for å ha en oversikt når man leser. Skal prøve ditt forslag.

Knut, jeg har prøvd alle muligheter i Legacy Chart, men ingen passer der, dessverre.

 

En enkel presentasjon, med bokser, som  f. eks dette, er det jeg er ute etter - sånn at det bir en fin lay-out:

 

                                                                         ERIK                      ANNE

                                                                      1786-1855              født død

 

 

                            SVEN               OLE               PER            JOHAN               INGEBORG

                         født død

 

Det ser så enkelt ut, og der det sikkert også, som det meste når man kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg Charting - Chart type - decendant - standard. Her velger du person og antall generasjoner, i ditt tilfelle 2, da får du ekteparet og deres barn nøyaktig slik du beskriver du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg et lite sidesprang:

På 17.10.2019 den 16.37, Astrid K. Halleraker skrev:

Det kalles l-e-i-t-e-k, skrives latex.

Bruk heller versjonen 'lah-tech, med ch som i Bach. Donald Knuth, som bare skulle bruke sommerferien på å skrive et program som tillot forfatteren å programmere vakre dokumenter, brukte isteden 10 år på å skrive det opprinnelige programmet TeX, som Leslie Lamport senere gjorde lettere tilgjengelig for hvermannsen, som LaTeX i 1985. Don har vært i Norge flere ganger, og ifølge ham selv skal TeX uttales Tech, og når man sitter på normal avstand foran en skjerm, skal det uttales så kraftig og tydelig at det havner minst to små spytttdråper på skjermen! Han er litt av en original, som gir et standardhonorar på $ 2.56 per ord til den som finner feil i bøkene hans! Han skriver fortsatt på multibindverket The Art of Computer Programming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.