Gå til innhold
Arkivverket

Nok en gang: Cookies!


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Det bør være en måte for en ihuga programmerer i arkivverket å gjøre noe med alle varsler om cookies som popper opp her og der.

Jeg sitter for øyeblikket med flere åpne faner i nettleseren, som hver inneholder et av funnene fra et søk i Avansert Personsøk.

I bunnen av hvert eneste vindu med en ny fane, ligger det et gjennomskinnelig, svart dialogvindu, med teksten:


Informasjon om cookies
Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.
Les mer om hvordan du styrer cookies.

 

Jeg er logget inn, jeg har allerede lukket mange slike bokser, og hverken trenger eller ønske den informasjonen som formidles med den teksten dere serverer meg i hvert eneste vindu jeg åpner!

Dette temaet har vært opp mange ganger før, men det irriterer noe så inn i he...  hampen, at dere trenger å minnes på det gang på gang.

Jeg kan altså ikke fatte og begripe at dere ikke kan la informasjon om at jeg aksepterer eller ikke aksepterer bruker av cookies, følge min profil når jeg logger inn! Navnet mitt står øverst på siden! Det er dere som har lagt det der! Vær så snill å finn en metode for å koble de opplysningene! Andre som bruker IC som leverandør av forum, har klart det!

For det annet virker ikke lenken i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker at et innlegg bare flyttes uten at jeg får beskjed om det, dette lå i brukerforumet, der det var tenkt å kunne glede andre frustrerte sjeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg kan altså ikke fatte og begripe at dere ikke kan la informasjon om at jeg aksepterer eller ikke aksepterer bruker av cookies, følge min profil når jeg logger inn! Navnet mitt står øverst på siden! Det er dere som har lagt det der! Vær så snill å finn en metode for å koble de opplysningene! Andre som bruker IC som leverandør av forum, har klart det!

For det annet virker ikke lenken i teksten.

 

Hei Olaf,

 

Jeg som bruker, ser ingen av problemene du referer til (du og jeg har vært inne på denne diskusjonen før, på DIS-forumet, hvor jeg ba om at DIS innførte cookies/småkaker/kjeks).

Du sier i innlegget over her at du faktisk trykker på knappen for å akseptere bruk av cookies, men jeg undrer om du faktisk gjøre det i din ende, altså i nettleseren? I nevnte diskusjon på DIS-forum for et par år siden, gikk du også hardt ut og sa at du pleide å sette nettleseren til å slette cookies tvert, eller i det minste når du avsluttet nettlesersesjonen (så vidt jeg husker). Forutsatt at du fremdeles gjør det slik, hvordan kan du da tro at det skal virke som forventet? Eller forespør du at Arkivverket skal finne opp en ny teknologi?

 

Tidligere nevnte diskusjon gikk også generelt på bruk cookies, og hvem som bruker cookies til hva. Ja, noen websider bruker cookies til ondsinnet spionasje, mens andre (som Arkivverket) bruker dem til nødvendig funksjonalitet. Man bør derfor etter min mening vurdere hvilke nettsider man har med og gjøre, hvilken funksjonalitet man ønsker, og slette kun cookies man absolutt ikke vil ha liggende på sin datamaskin, gjerne fordi man frykter "utvidet sporing". Var jeg deg, ville jeg sørge for at Arkivverkets cookie absolutt ikke slettes. På den måten kan sidene virke, og vi andre slipper å se deg "gå så høyt ut på banen" som du gjør her.

 

I beste mening, hilsen JTS

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Ja, noen websider bruker cookies til ondsinnet spionasje, mens andre (som Arkivverket) bruker dem til nødvendig funksjonalitet.

 

Dei fleste sider samlar vel inn info til ditt og datt, og dersom nettet er litt treigt står det gjerne "venter på www.facebook.com" eller liknande. (Eg er rett nok usikker på om dette gjeld Arkivverket, men eg trur ikkje at Arkivverket skil seg så mykje frå andre nettsider).

 

Som regel har ein vel uansett ikkje noko anna val enn å akseptere cookies dersom ein ynskjer å bruke ei nettside og behalde "normal" funksjonalitet. Då kan ein like godt stille følgjande spørsmål: Finst det noko programtillegg e.l. som ein kan installere i nettlesaren (f. eks. Opera) og som kan blokkere slike Cookie-varsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, som det vil gå frem av nettleserens logger (og "kildekode" som du kan se i de fleste nettlesere) bruker Arkivverket tjenesten Google Analytics til statistikkbruk, hvor type nettleser og din IP-adresse også samles inn. Du avgjør selv om dette er å anse som "ondsinnet" eller "spionasje" som krenker privatlivets fred. (Og ja, du kan blokkere Google Analytics fra å plassere sin cookie på din datamaskin.)

Dette var imidlertid ikke poenget mitt i forrige innlegg; hvis du ønsker å unngå stadige pop-up varsler om Arkivverkets bruk av cookies, må du la nettleseren lagre deres cookies (når du er innlogget på forumet, er det 10 stk, hvor kun noen av disse lagres, da med en utløpsdato på 3 måneder.) Disse leses da neste gang du kobler opp til Arkivverket, og du får ikke opp ny melding som må "kvitteres ut".

Selv fjerner jeg (sletter) cookies for nettsteder jeg vet samler "for mye" informasjon om meg (jeg kaller dem "ondsinnet", fordi det da er mer enn hva som trengs for login-informasjon), men beholder absolutt de cookies som er positive for funksjonaliteten hos f.eks. Arkivverket.

Ref. mitt forrige innlegg til Olaf; jeg vet at han en gang i tiden hadde en holdning om å slette alle cookies snarest! Da blir det etter min mening feil å "angripe" Arkivverket på den måten han gjør. Jeg er mer enn fornøyd med tjeneste de tilbyr, "gratis" til oss brukere (selv om vi alle betaler for det, via "skatteseddelen"). Jeg foretrekker at Arkivverket bruker utviklingsbudsjettet til å utvikle arkivtjenester, istedet for å måtte bruke penger på å utvikle ny Internett-teknologi for å unngå cookies av rent prinsipp for "oss paranoide".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

På den måten kan sidene virke, og vi andre slipper å se deg "gå så høyt ut på banen" som du gjør her.

 

Du får bruke mulighetene du har til å blokkere innlegg fra meg hvis de sjenerer deg, det er ikke lesetvang for mine innlegg.

 

17 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Du sier i innlegget over her at du faktisk trykker på knappen for å akseptere bruk av cookies, men jeg undrer om du faktisk gjøre det i din ende, altså i nettleseren?

 

Hæ?? Hvor ellers? Du skjønner kanskje ikke hva jeg mener. Jeg setter nettleseren til å akseptere alle cookies, men 3.parts cookies kun fra besøkte sider. Når nettleseren lukkes, slettes alle cookies, historie, cache og div., se bilder

 

9 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Selv fjerner jeg (sletter) cookies for nettsteder jeg vet samler "for mye" informasjon om meg (jeg kaller dem "ondsinnet", fordi det da er mer enn hva som trengs for login-informasjon), men beholder absolutt de cookies som er positive for funksjonaliteten hos f.eks. Arkivverket.

Jeg går altså ett skritt lenger, av den enkle grunn at jeg er medlem i noen få forumer i flere land, men følger veldig mange andre forumer. I de fleste forumer er det lenker til interessante temaer, men jeg har alltid tenkt sikkerhet, derfor slettes alle cookies, uansett opprinnelse, når jeg er ferdig med ett tema. Når jeg logger meg ut av dette forumet etterpå, lukker jeg nettleseren før jeg åpner den på nytt for å gå inn i et nytt temaområde. Det er faktisk en sikkerhet for meg, men like viktig er det for sikkerheten til alle de forumer og nettsider jeg besøker, at ingen ser hvor jeg nettopp har vært, og at jeg hindrer at lagrede ser hvor jeg skal videre. Man vet aldri hva som ligger i alle cookies.

Jeg synes det er skremmende at du anser Google for å være din venn, Google analytics er ille nok, men jeg håper jo for din skyld at du ikke har en Google-konto.

Fra https://policies.google.com/privacy#infocollect

When you create a Google Account, you provide us with personal information that includes your name and a password. You can also choose to add a phone number or payment information to your account. Even if you aren’t signed in to a Google Account, you might choose to provide us with information — like an email address to receive updates about our services.

We also collect the content you create, upload, or receive from others when using our services. This includes things like email you write and receive, photos and videos you save, docs and spreadsheets you create, and comments you make on YouTube videos.

Halleluja!

Så kommer jeg til den biten du kanskje ikke forstår. Jeg logger meg alltid inn når jeg besøker forumet. I alle fanene - nye vinduer - jeg åpnet for å se enkeltpersonene som var resultatet av mitt Avanserte personsøk, lå det altså en svart stripe og blokkerte tekst nederst i bildet, med den teksten jeg har gjengitt i mitt første innlegg. Etter å ha lukket 15-20 slike striper, som også inneholdt en ikke fungerende lenke, ble jeg ganske så forbannet. Jeg vil ha en kobling til at en innlogget person som åpner et vindu i Arkivverket/Digitalarkivet, derved aksepterer en cookie, uten å få et varsel om det hver gang.

Hva slags ny teknologi du snakker om, vet jeg ikke.

 

capture29350.jpg

capture27648.jpg

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf, da er vi jo helt på linje i forståelsen da; men likevel "angriper" du Arkivverket fordi de ikke tilpasser seg deg og ditt nivå av paranoia (paranoia er bra, inntil et punkt). Jeg finner det veldig bra at du går så i detalj med oppsettet ditt som du oppgir her, så får også Arkivverket en bedre forståelse for hvorfor du opplever problemene du har på sidene deres.

 

Når det gjelder Google Analytics, så blokkerer jeg personlig dem (javascript og cookies), så jeg anser dem ikke som venn som du skriver. Men jeg har heller ikke erklært dem som Fienden (enda).

Da avslutter jeg her, siden alle som ønsker bør ha fått en forståelse for hvorfor du ser problemer her på siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Når det gjelder Google Analytics, så blokkerer jeg personlig dem (javascript og cookies), så jeg anser dem ikke som venn som du skriver.

Det er fornuftig, Google er ingen brukers 'venn'.

Forøvrig er det ikke paranoia som framtvang denne tråden, det er irritasjon! Jeg har jo heller ikke fått noen tilbakemelding fra Arkivverket/Digitalarkivet enda.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.