Gå til innhold
Arkivverket

Den første Peppes Pizza i Oslo.


Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Ikke akkurat slektsforskning, men litt hjernetrim for den som har lyst. 

Rundt 1973 spiste jeg min første pizza. På restaurant i Oslo, i Klingenbergområde mener jeg. Det ble sagt at dette var den første pizzarestauranten i Norge. Hvilken restaurant var dette mon? Liten, rødrutete duker og Ruffinoflasker med stearinlys i.

 

På Peppes nettside leser jeg at de startet den første pizzarestaurant i Norge mai 1970. På Solli plass i Oslo.

I adressebøkene for Oslo 1970/71 finner jeg ingen Peppes i Oslo. På Solli plass, Drammensv 40 ligger Tre kokker. 


Adressebok 1972/73 er dessverre ikke på nett, hva jeg ser. Men derimot i 1974/75 er Peppes Pizza oppført med adresse Drammensv 40, som vel  er Solli Plass.

 

Noen som vil lete sammen med meg etter den spede pizzastarten i Norge? Litt sånn ordentilg dokumentasjon. Mest for moro skyld😊
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første var vel den på Frogner , var der mye og spiste Pizza etter at jeg begynte i lære i Oslo i - 71 . Husker vi måtte ofte stå i kø for å komme inn . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye interresant alle😊 Ser ut som den første var på Solli 1970 da, iflg Dagbladet 1970. Jeg var ikke på den, ei heller den på Frogner som Frank M.P la så fint bilde av.

Tviler på at det var Peppes jeg var på, de kjørte stallstilen fra første stund ser jeg. «Min» pizzarestaurant var mer klassisk italiensk, røde ruter og Ruffino. Og jeg mener bestemt den lå i området ved Saga kino mot Klingenberg. Muligens Klingenberggata.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESPEN BERANEK HOLM

Mitt 70-talls Frogner

 

«Pizza var eksotisk
I 1972 åpnet Peppe’s Pizza sin tredje restaurant i Oslo. De gamle lokalene til West End på hjørnet av Frogner- veien og Thomas Heftyes gate ble tapetsert med gamle avisforsider, og
i taket hang tomme vinflasker opp ned. Det var stearinlysstemning på de tunge bordene, og enkelte av servi- tørene snakket knapt norsk. Eksotisk var ordet. (...) «

 

https://www.oslomuseum.no/wp-content/uploads/2017/05/Byminner_Nr3-_2017.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...


Hei alle, jeg har glemt å oppdatere denne. Fikk god hjelp på et Osloforum på FB og «min» pizzeria ble lokalisert med sikkerhet før jul. Takk igjen til dere her som engasjerte dere😊

 

Det var Pizza Nini som lå i Klingenberggata mellom Roald Amundsens gate (Olav Vs gate i dag) og Karl Johans gt., omtrent der det nå er fotoforretning. Nabobygningen til der det var El-forretning, Power, og nå er McD. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.