Gå til innhold
Arkivverket

Passasjerlister fra USA til Norge


Gunnar Jonsson
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut om det eksisterer noen passasjerlister for de som flyttet tilbake til Skandinavia etter at de hadde emigrert til USA. Jeg er på jakt på om den muntlige informasjon om at August Rudd Eriksson (1871-1926) kom tilbake til Skandinavia i juli 1920 stemmer. Han er ført inn i forsamlingsboken i Östervallskog i Värmland 19, november 1921. Ettersom han bosatte seg i Värmland så er godt mulig at han kom med båt via Kristiania. Finnes det noen passasjerlister for de som ankom Kristiania i 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Jonsson skrev:

Jeg prøver å finne ut om det eksisterer noen passasjerlister for de som flyttet tilbake til Skandinavia etter at de hadde emigrert til USA. Jeg er på jakt på om den muntlige informasjon om at August Rudd Eriksson (1871-1926) kom tilbake til Skandinavia i juli 1920 stemmer. Han er ført inn i forsamlingsboken i Östervallskog i Värmland 19, november 1921. Ettersom han bosatte seg i Värmland så er godt mulig at han kom med båt via Kristiania. Finnes det noen passasjerlister for de som ankom Kristiania i 1920?

 

Tror det er tvilsomt at det finnes returlister fra Amerika tilgjengelig. 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi kjenner ikke til at det finnes returlister fra Amerika. - Om han hadde vært under 28 år og norsk, så skulle det sendes beskjed til militære myndigheter om at han var tilbake.

 

Man kunne eventuelt prøve å finne ut med hvilket rederi han seilte og deretter lete etter rederiets arkiv og håpe på at her var bevart passasjerlister, men det er lite sannsynlig at så vil finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utanfor det som det er spurt etter, men det finst lister over innkommande (transatlantiske?) passasjerar til Storbritannia (UK), og desse er etter det eg veit søkbare på Ancestry.com. Så om han reiste via UK kan han finnast der.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.