Gå til innhold
Arkivverket

Ed/Odd Pederson (Belsnes) - emigrert 1860


Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått er spørsmål fra en fjern amerikansk slektning som gjelder hennes «great grandfather». Han kalte seg Ed Peterson i USA (bosatt i Iowa). Det nærmeste hun har kommet denne Ed, er en person med navnet Odd Peterson fra Belsnes i Jondal/Hardanger, født 28. februar 1828. Hans kone het Marta (f. 1831). Jeg har sjekket opplysningene om Odd hos Kolltveit, og de stemmer. De skal ha emigrert til USA i 1860, men min amerikanske kontakt har ikke klart å finne noen opplysninger om denne emigrasjonen (kanskje den kan ha gått via Canada?).

 

Hvis denne Ed P. er identisk med Odd fra Jondal så er problemene delvis løst (DNA-sammenfall med meg (4-5-menning) og jeg har sjekket sammenfallet bakover. Men dette slektskapet avhenger likevel av at det er mulig å finne noe om emigrasjonen til Odd Peterson (Belsnes) og kona Marta. Dette er ikke min sterkeste side, og jeg trenger hjelp. Finnes det informasjon om en Odd Pederson fra Jondal på en passasjerliste til USA/Canada fra 1860? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Odd Handegård skrev:

Jeg har fått er spørsmål fra en fjern amerikansk slektning som gjelder hennes «great grandfather». Han kalte seg Ed Peterson i USA (bosatt i Iowa). Det nærmeste hun har kommet denne Ed, er en person med navnet Odd Peterson fra Belsnes i Jondal/Hardanger, født 28. februar 1828. Hans kone het Marta (f. 1831). Jeg har sjekket opplysningene om Odd hos Kolltveit, og de stemmer. De skal ha emigrert til USA i 1860, men min amerikanske kontakt har ikke klart å finne noen opplysninger om denne emigrasjonen (kanskje den kan ha gått via Canada?).

 

Hvis denne Ed P. er identisk med Odd fra Jondal så er problemene delvis løst (DNA-sammenfall med meg (4-5-menning) og jeg har sjekket sammenfallet bakover. Men dette slektskapet avhenger likevel av at det er mulig å finne noe om emigrasjonen til Odd Peterson (Belsnes) og kona Marta. Dette er ikke min sterkeste side, og jeg trenger hjelp. Finnes det informasjon om en Odd Pederson fra Jondal på en passasjerliste til USA/Canada fra 1860? Kan noen hjelpe?

 

"Spør Arkivverket" svarer vel kanskje ikke på dette,siden emigrasjonen kanskje kan finnes tilgjengelig på DA. 

 

Legg det inn på Brukernes eget forum. 

 

Litt å lese:

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passplikta vart oppheva våren 1860, dermed kan han ha reist utan å vere innført i passprotokollen (passprotokollen til politiet i Bergen ligg på nett, vi kan ikkje sjå at futen i Hardanger har oppbevart noko tilsvarande i sitt arkiv. – Det er som regel meir tilfeldig om der fins oppteikningar om pass i futearkiva). Emigrantprotokollane i Norge startar først i 1867(og i Canada i 1865). Elles så kan du undersøke om der fins opplysningar om utflyttinga i kyrkjeboka.

Flyttar emnet til Brukarforum i tilfelle andre kan hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Denne Odd Pederson frå Belsnes budde på husmannsplass Marketeigen, Bondhus, Kv. i følge Kv. 2. Han var gift med Ragnhild Johannesdtr. f. 1829, sannsynleg på Bondhus. Dei reiste til USA i 1860 og hadde med seg 2 born, Guro 5 år og Elisabeth 1 og  1/2 år.

Meina å ha funne dei att i Kvinnherad settlementet i Clinton Co. alle fall 1861, den boka er borte for meg no.     Mvh.  Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Magnar Hjelmeland skrev:

Hei, Denne Odd Pederson frå Belsnes budde på husmannsplass Marketeigen, Bondhus, Kv. i følge Kv. 2. Han var gift med Ragnhild Johannesdtr. f. 1829, sannsynleg på Bondhus. Dei reiste til USA i 1860 og hadde med seg 2 born, Guro 5 år og Elisabeth 1 og  1/2 år.

Meina å ha funne dei att i Kvinnherad settlementet i Clinton Co. alle fall 1861, den boka er borte for meg no.     Mvh.  Magnar.

 

Det er kanskje disse? 

Ed (Aad) (Odd) Peterson (Pedersen Bondhus) (born Jondal (Belsnes)) icn_world.gif?1550087292

Kjønn: Mann
Født: 28. Februar 1828
Strandebarm, Hordaland, Norway
Død: 05. Februar 1894 (65)
Duncombe, Webster county, Iowa, United States
Nærmeste familie:

Sønn av Peder Amundsen (Belsnes/Jondal) og Guro Aadsdatter
Husband of Rachel Johnson Peterson og Anna Oleson Peterson
Far til Julia Ness (born Guro Oddsdatter Pedersen (Peterson)); Elizabeth Mucklin (Oddsdatter Pedersen Bondhusad) (Peterson); Edward Peterson; Bella (Ingrbor) Peterson; Johannes Peterson og 6 andre

Lagt til av: Susan Marie Heeg 28. november 2017
Administrert av: Susan Marie Heeg

https://www.geni.com/people/Ed-Aad-Odd-Peterson-Pedersen-Bondhus/6000000071283173248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre side - nr. 30-33:

Hordaland fylke, Kvinnherad, Ølve, Ænes, Husnes i Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 8 (1854-1872), Innflyttede 1860-1861, Utflyttede 1860-1861, Side 271
Permanent bilde-ID: kb20070222620571
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070222620571
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070222620571.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary, Det er nok rette gjengen du har funne i Webster Co. Dei fekk ialle fall ein son Johannes i Benton Co. Iowa. Ragnhild døde i 1874 og er gravlagd i Washington twp, Webster Co. også Guro (Julia) på same plassen. Om det er desse folka kontakten til Handegård er på jakt etter kjem vel for ein dag.           Mvh. Magnar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnar Hjelmeland: Min kontakt forstår ikke begrepet "Kvinnherad settlement i Clinton Co.". Hun hevder at Clinton ikke har eksistert. Kan du hjelpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok hun tar feil, Odd. Her står det en del - se bl.a. side 14, 18, 57, 59:

http://www.kvinnheradsogelag.no/wp-content/uploads/Kvinnhersminne_VIII.pdf

 

... og her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Savior's_Kvindherred_Lutheran_Church_(Calamus,_Iowa)

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Elin Galtung har vel svart på det spørsmålet som du ser. Meina bestemnt at Odd Pedersen deltok i eit møte i 1861 som omhandla gravplass der. Det var Johannes Johanneson Døssland frå Uskedalen som først slo seg ned der i 1852 med kona Trine Myklebust frå Omvikdalen. Frå 1857 rann det på med Kvinnheringar.                Mvh.  Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.