Gå til innhold
Arkivverket

info om hans jonsen halden på tolga ?


Inger Bekken
 Del

Recommended Posts

Innlegg 1: Kun trykkfeil fra min side,  skal være Valset! 

Jeg trodde også jeg hadde funnet riktig Hans, men som sagt døde denne Hans i oktober 1772.

Jeg står helt fast fordi det ikke finnes noen dokumentasjon på Jon Joensen Valset som far, og at Hans er født på Røros 1770. Jeg lurer på hvor dette stammer fra.   Finns det noe i vielsen 1797 på Tolga som bringer oss videre ? Bygdebok for Vingelen: Kan det stå noe her ? Det antydes i bygdebok for Tolga at Hans, f. 1851,faren til Johanna, som Hans d.y ble gift med, først kom til Vingelen. Johanna er født på Røros, men konfirmert i Vingelen 1792  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett gjennom kirkeboka for død og begravelse for Røros, fra 1771 til 1775, ikke funnet Hans Joensen med mor Anne Hansdatter innført der.
Men jeg ha jo ha oversett den, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, da har jeg oversett det. Fort gjort. Takk skal du ha. 
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 681/L0926: Ministerialbok nr. 681A04, 1767-1797, s. 123
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050511030831
 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene i bygdebok for Tolga sier at Johanna ble gift med Hans Jonsson Halden fra Røros. Jeg kan ikke skjønne hvor forfatteren har navnet Halden fra. Hans svigerfar, Hans Jonsson d.e. hadde mora Gunnild (nå er misforståelsen rundt de to hansene oppklart !) som var gift med Jens Larsen Halden. Kan det være  noe rot rundt dette i bygdeboka ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Astrid Ryen skrev:

Det stemmer at Jon Jonsen Valset fra  Røros fikk  utenfor ekteskap en sønn Hans med Anne Hansdatter Åsen. Denne Hans døde 1 år gammel. Jon J Valset ble senere gift i Ålen med en eldre enke Anne Endresdatter. De hadde ingen barn. Om Anne Hansdatter Åsen ble gift med en annen, vet jeg ikke, men kan jo sjekke det. 

Jeg glemte å svare på dette.  Jeg tror ikke hun ble gift på Røros. Hun er heller ikke på Røros i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noen mer angående Gunnild Hansdatter og Hans Jonsen Unsgård, fant sistnevntes dåp i kirkebok for Ålen: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Singsås, Ålen i Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (l:1745-1804), Fødte og døpte 1749, Side 4

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070910610128

Se nr 64: Eod: Die Bapt: Aal:  (samme dag døpt i Ålen) Jon Iversen Unsgaardens u-ægte barn Nom: (ved navn) Hans. Mater (mor): Gunnild. Dåpsdatoen er den samme som nr 63, Dom: XVI a Trinit: Datoen er 21 september. Fadderne: Lars Grønlie, Lars Biørnstuen, Elling Unsgaard, Ole Borstuens Qv., Ingeborg Biørngaard.

 

Tingbok for Gauldal: 2/10-1749: Sak: Joen Onsgaards Leiermaal med Gunnild Hansdatter. Hennes husbonde (han hun er i tjeneste hos) Peder Larsen Graftås erklærer at hun ikke kunne møte.

 

Hva som skjedde videre:

 

Sør-Trøndelag fylke, Gauldal, Tingbok nr. 2 (1743-1754), Rettsprotokollside, Side 243b-244a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090422370244

Fra venstre side og ut avsnittet: Kongl. Majestets Fouget Sr Edvard Meyer Ibssen hafde ved Lensmand Anders Grytback og Elling Ejnersen Rønningen med mundtlig Kald og Varsel jndstevnet Gunild Hans Daatter Almaas for at liide Dom til Bøders Betaling for begaaet Leyermaal – Sr Ibssen paa sin Broders vegne gav tilkiende, at ham er givet Løfte om en mindelig rettelse,saa at han i den henseende for denne gang ophævede Sagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid Ryen: Takk for all hjelp så langt. Mitt store, fremdeles uløste problem er Hans Jonsen Kirkbakk, f. 1770. (kalt Halden i Tolga bygdebok) : Hvor var han født og hvem var hans foreldre ?

Bygdebok for Tolga sier han er født på Røros, og mange slektstre opererer med en Joen Valset som far, men ingen dokumentasjon det jeg har sett. Jeg har ikke bygdebok for Vingelen (har bestilt den) - kan være at det finne noe svar der. Johanna som han ble gift med, var konfirmant der i 1792.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter min søken etter hans jonsen: I kirkeboka for Tolga - kronologisk liste finner jeg i 1790 konfirmantene opplistet. Det er en Hans Jonsen Røe 19 år her, altså født 1771.

Røe er en gard i Vingelen,  men jeg har ikke bygdeboka derfra tilgjengelig - ikke digitalisert. Røe er samme etternavnet som personen som Hans Jonsen, f. 1749/50 ble gift med i 1772 på Røros.  Videre er det påført Kirkebakken bak konfirmantens navn- etter det jeg kan forstå påført seinere.  Problemet er fortsatt at jeg ikke finner denne konfirmanten som født på Tolga i kirkebøkene for 1770-1772.  Når det er påført Kirkebakken, må det være den Hans Jonsen jeg er ute etter ?? Er det noen som kan bidra med tanker rundt dette ?

 

   3623b47d-dac6-494d-adba-54db05b35697   

 

Endret av Inger Bekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å se av denne av denne konfirmasjonslisten at det står Hans Jonsen Røe 19 år, og  Røe er i Vingelen. Jeg er imidlertid  usikker på om det står Røe, fint om noen andre kunne se på det. Det står det samme ved flere av konfirmantene.

 

Jeg har nå funnet  ut at det finnes en bygdebok for Vingelen utgitt i 2006, den inneholder slektshistorie. Den finnes på Nasjonalbiblioteket, men det er begrenset tilgang, og man får ikke åpnet den på PCen hjemme. Det er mulig du kan få åpnet den, hvis du går til biblioteket på ditt hjemsted. En annen mulighet er fjernlån fra ditt nærmeste bibliotek Jeg er temmelig sikker på at de har bygdeboka på Gunnerusbibkioteket i Trondheim. 

Jeg har søkt i det gamle forum (Arkiv) her på Digitalarkivet, videre DIS-forum, og fant at det ikke finnes noen som har stilt spørsmål angående din Hans Jonsen der. Jeg tror det lønner seg aller først å stille spørsmål angående Hans J. på DIS-forum (Slekt og Data), Der finner du Marie Tollan som har transkribert kirkebøkene for Tolga, og som har god oversikt over slekter i Tolga. Marie var i hvert fall aktiv i 2018. Et innlegg på DIS-forum bør da inneholde det vesentlige av det som er fremkommet angående Hans J. Jeg vet ikke hvor vant du er med DiS-forum?

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Jeg mener å se av denne av denne konfirmasjonslisten at det står Hans Jonsen Røe 19 år, og  Røe er i Vingelen. Jeg er imidlertid  usikker på om det står Røe, fint om noen andre kunne se på det. Det står det samme ved flere av konfirmantene.

 

Jeg har nå funnet  ut at det finnes en bygdebok for Vingelen utgitt i 2006, den inneholder slektshistorie. Den finnes på Nasjonalbiblioteket, men det er begrenset tilgang, og man får ikke åpnet den på PCen hjemme. Det er mulig du kan få åpnet den, hvis du går til biblioteket på ditt hjemsted. En annen mulighet er fjernlån fra ditt nærmeste bibliotek Jeg er temmelig sikker på at de har bygdeboka på Gunnerusbibkioteket i Trondheim. 

Jeg har søkt i det gamle forum (Arkiv) her på Digitalarkivet, videre DIS-forum, og fant at det ikke finnes noen som har stilt spørsmål angående din Hans Jonsen der. Jeg tror det lønner seg aller først å stille spørsmål angående Hans J. på DIS-forum (Slekt og Data), Der finner du Marie Tollan som har transkribert kirkebøkene for Tolga, og som har god oversikt over slekter i Tolga. Marie var i hvert fall aktiv i 2018. Et innlegg på DIS-forum bør da inneholde det vesentlige av det som er fremkommet angående Hans J. Jeg vet ikke hvor vant du er med DiS-forum?

Jeg så nå nå at du har bestilt bygdebok for Vingelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du Marie Tollan ? Muligheter for å komme i kontakt med henne ? 

Jeg har aldri vært på DIS-forum - prøver å registrere meg som gjest, men det fungerer ikke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inger Bekken skrev:

Kjenner du Marie Tollan ? Muligheter for å komme i kontakt med henne ? 

Jeg har aldri vært på DIS-forum - prøver å registrere meg som gjest, men det fungerer ikke

 

 

Kanskje samme dama som er medlem her på forumet? 

https://forum.arkivverket.no/profile/426-marie-tollan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så sikker på at det står Røe bak Hans Jonsen. Uten at jeg kan komme med noe annet godt forslag. Jeg har den gamle bygdeboka for Vingelen, og kan ikke finne noen Hans Jonsen under noen av Røe-gårdene. Det er ei hel grend med Røe-gårder, Røesgrenda. I Tolgaboka står det at han har vært på Simashaugen ei stund. (En gård i Røesgrenda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer: 

Det er viktig å holde tunga rett i munnen :) Den Hans Jonsen som omtales i bygdebok for Tolga og som har vært i Vingelen/på Simashaugen er Hans Jonsen d.e,. født 1851. Han er svigerfar til den hans jeg er ute etter. Hans Jonsen d.e var gift med Kirsti Simashaugen, og de bodde ihvertfall i Vingelen i 1792: dattera Johanne - som ble gift med "min" hans- ble konfirmert der i 1792. De ble brukere på Kirkbakk, og det ble også dattera Johanne og mannen Hans (de ble gift på Tolga 1797)

 

Jeg sitter med bygdeboka for Vingelen foran meg, og kan ved raskt overblikk heller ikke finne noen hans jonsen, bortsett fra hans jonsen unsgård som altså var gift med kirsti simashaugen

(side 479) Såvidt jeg kan forstå  er aldri tjenestefolk nevnt og navngitt på den enkelte gard. "Min" hans kan utmerket godt ha vært tjenestedreng i Vingelen.

 

Jeg er heller ikke sikker på at det står Røe på vedkommende, men i kronologisk liste i kirkebøkene står det anført kirkebakken på personen, påført seinere. Hvordan skal man tolke det ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Inger Bekken skrev:

Kjenner du Marie Tollan ? Muligheter for å komme i kontakt med henne ? 

Jeg har aldri vært på DIS-forum - prøver å registrere meg som gjest, men det fungerer ikke

 

Jeg kjenner Marie kun som som en slektsgransker, som har gitt meg gode svar som har gitt meg gode svar på spørsmål jeg har stilt, og som har stilt spørsmål jeg har kunnet svare på. Når det gjelder innlogging: Slekt og Data har opprettet et mer sikkert innloggingssystem for den delen av nettstedet som inneholder stoff som bare er for betalende medlemmer medlemmer  (jeg er det). Jeg fikk e-post om det for for en stund siden. Men dette gjelder ikke for DIS-forum. Her må vi fortsatt bruke vårt gamle passord. Dette betyr at vi må bruke det gamle innloggingssystem for  forum en en tid fremover. Nokså klønete av dem synes jeg. Jeg var altså inne på forumet igår, og fikk  greie på dette. Jeg skal gå inn på forum nå og se hava er kommet av svar på mitt spørsmål angående nye gjester i DIS-forum  som ikke kommer seg inn, fordi de ikke har passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Ryen skrev:

Jeg kjenner Marie kun som som en slektsgransker, som har gitt meg gode svar som har gitt meg gode svar på spørsmål jeg har stilt, og som har stilt spørsmål jeg har kunnet svare på. Når det gjelder innlogging: Slekt og Data har opprettet et mer sikkert innloggingssystem for den delen av nettstedet som inneholder stoff som bare er for betalende medlemmer medlemmer  (jeg er det). Jeg fikk e-post om det for for en stund siden. Men dette gjelder ikke for DIS-forum. Her må vi fortsatt bruke vårt gamle passord. Dette betyr at vi må bruke det gamle innloggingssystem for  forum en en tid fremover. Nokså klønete av dem synes jeg. Jeg var altså inne på forumet igår, og fikk  greie på dette. Jeg skal gå inn på forum nå og se hava er kommet av svar på mitt spørsmål angående nye gjester i DIS-forum  som ikke kommer seg inn, fordi de ikke har passord.

Jeg har ikke fått noe svar på DIS-forum og sender en mail til dem på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nye bygdeboka for Alvdal bind II s 295 under Torshaugen  finner vi flg.: Hans Jonsen Pladsen f 1771

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9197&idx_id=9197&uid=ny&idx_side=-26

gift 1797 med Johanne Hansd Kirkbakk i Tolga. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000583506

Foreldre: Jon Hansen (herkomst ikke nevnt) 1745-1778 gift 1771 med Berit Pedersd fra Jonsmoen  i Alvdal 1746-1827. 

Bygdeboka nevner ei søster Anne Jonsd 1777-1796 født: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9197&idx_id=9197&uid=ny&idx_side=-70  og død:  https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001017318  

gift i Vingelen 1796 med Embret Jakobsen Røe  https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000583487

Jon og Anne blir farløse i 1778. Mora gifter seg att først i 1793 med Arne Pedersen Nytrøplassen (1767-1841) i Alvdal, og denne garden blir fra 1833 eid/brukt av Jon Hansen Kirkbakk fra Tolga. (Alvdal bb II/457).

At Hans og Anne blir "satt bort" etter farens død, er ikke usannsynlig. At de havnet i Vingelen synes dokumentert ved konfirmasjonen  Anne: https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000765362  og Hans: https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000765199

og at de senere blir gift i Vingelen og Tolga er heller ikke så merkelig.

Stedsnavnet "Pladsen" oppgies ved begge vielsesinnførslene i kirkeboka og henspeiler rimeligvis på grenda/området "Plassen" i Alvdal - eller garden Nytrøplassen der mora ble oppattgift.

I tillegg overtar Hans Jonsens nesteldste sønn, Jon Hansen Kirkbakk f 1801 i Tolga, Nytrøplassen i Alvdal etter Hans Jonsens stefar. 

Bygdebøker ikke alltid er etterrettelige, men her kan jeg ikke finne annet enn at denne Hans Jonsen kommer fra Alvdal og ikke fra Røros. (Alvdal bb I/281 opplyser forresten at mormora til Hans Jonsen er Berit Johannesd Dybsjølien fra Røros f ca 1705, så en Røroslink finnes).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over alt du har funnet ut ! Nå falt mange biter på plass for meg :) 

Blindsporet som det ble brukt mye tid på var bygdebok for Tolga det det står at Hans Jonsen var fra Røros.   

Jeg stusset over bostedet i forb. med vielsen, men jeg assosierte ikke til Plassen/Plassmoen på Alvdal, enda det er der jeg har mange av mine aner.

Igjen: Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg ta æren for denne oppklaringa, men med innspill fra Jan Erik Aas anser jeg "mysteriet" for løst sjøl om jeg ikke har sett noe endelig "bevis" på at det som står i Alvdal bb stemmer. Men indisiene er mange og gode. 

Ja, Peder født og død i 1793 står nevnt i den nye bygdeboka for Alvdal også, bind 2 s 295.

 

Noe annet som jeg har spekulert en del på, er Embret/Ingebret/Engebret Jakobsens kone nr. 2, Berit Jonsd f ca 1775. Den nye bygdeboka for Vingelen nevner ikke det første giftermålet hans, men sier han i 1798 gifter seg med "Berit, Alvdal (?)". (Vingelen bb s 578)

Denne Berit tror jeg kan være en søster av Hans og Anne ut fra

1)  oppkalling  av mulig/sannsynlig mormor, Berit Johannesd Dybsjølien

2) konfirmert i Tolgen 21.9.1794 19 år, bosted Vingelen (samtidig med den Anne Jonsd, 17 år, som antas å være søsteren) - https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000765358

3) J.E.Aas' slektssider  (Alvdal): "Løse Lilleelvdalen":  "Berit Jonsd., 1774-1862, Til (17-1) Smedåsen Nordre Vingelen, G.m/embret jakopsson nystu røe vingelen"

4) en av fadderene ved den eldste sønnens dåp var Hans Jonsen på Tolgen (som antas å være broren)

5) de døper en datter Berit etter mulig/sannsynlig mormor, Berit Pedersd fra Jonsmoen

6) passer perfekt inn i søskenflokken med tanke på fødselsår: Hans 1771, Peder 1773, Berit 1775 (ut fra alder v/konf.), Anne 1777                                                                                                                       

Ja, dette ble noe på siden av det opprinnelige temaet, men fant det såvidt interessant at jeg valgte å bruke tid og plass på det - samt belemre andre med "problemet". 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer vi å finne Berit som født Alvdal 1774/75 ?

Alle 3 søsknene havner i Vingelen - det er neppe tilfeldig ? Det må ha vært en forbindelse her. Det er vel umulig å finne ut hvilke/hvilken gard  de havnet på ? Røe er jo en samling av flere garder i Vingelen. men denne Embret Røe fra 17/3 Røe ytre var altså gift med først Anne (dør i barsel med dødfødt barn bare 19 år gammel) og dernest med Berit. Hun dør 1862 og heter da Smedås =  annet navn på Jakobsåsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett i KB for Alvdal uten å finne noen passende Berit Jonsd døpt 1773-76. Jeg kan jo ha oversett noe, hun kan være døpt et annet sted, eller dåpsinnførselen kan rett og slett mangle.

 

Hun og mannen, Embret/Engebret Jakobsen, er også faddere til Hans Jonsen Kirkbakks eldste sønn i 1798 (noe som ble glømt i listen over). Dette indikerer også en sterk relasjon. 

Og så må det jo være en grunn til at de havner i Vingelen, men her å jeg melde pass.  

Endret av Marie Tollan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.