Gå til innhold
Arkivverket

Harald William Johnsen, død på sjøen?


Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Hei..

Jeg skulle så gjerne ha funnet ut når, og evnt hvordan, min farmor’s bror døde, så jeg trenger forslag til hvor jeg skal lete.

Hans navn var Harald William Johnsen og han var født 17.03.1889 i Kristiania.

Via Emigranter over Kristiania 1871-1930 har jeg funnet ut at han den 2 desember 1911 reiser til New York for å søke hyre. Han reiser med SS Texas. Via min gode hjelper i Boston har jeg funnet ut at SS Texas ankommer Newport News, Virginia, USA den 24 Desember 1911. Iflg skipslistene er han da ikke om bord. Båten kan jo ha vært innom en annen havn på veien hvor han har gått i land, men familiehistorien forteller at ha døde til sjøs.

 

 https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001134038?fbclid=IwAR2tDU3HGCzjYMMpFUT3yO2ANOrhrHQq56pZxEq50MyP-wXfMwxFyPK-Hfk

 

Videre har jeg funnet ut at han 

immigrerer til Ellis

Island, New York, i 1912 om bord på skipet «Majestic»

 

https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgxwDrtwqcDBQHSWcBJvFJZWzZmhN?projector=1&messagePartId=0.2

 

Min fars navn er Harald og han er født i 1914. Jeg er ganske sikker på at han er oppkalt etter min farmors kjære lillebror, så jeg regner med at han døde mellom 1912-1914

 

Håper at noen har gode råd om hvor jeg kan lete videre for å finne ut hva som skjedde med ham

 

MVH

Kristin Berthelsen Jensen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre lenken virker ikke.

 

Jeg finner vedkommende på Ellis Island, men kan ikke se at dette er ‘din’ Harald. 

Johnson, Harald
1912 
Christiania, Norway
Majestic (1890)
 
Andre registrert på Ellis Island er registrert med fullt navn, så hvorfor er ikke han det? Listen er ikke en vanlig passasjerliste, men en liste over personer som er holdt igjen (detained) for nøyere undersøkelser. Utreisehavn stemmer, alder 23 år, men jeg er i tvil om dette er han.
 
(For å bruke søket på Ellis Island må en lage brukernavn og passord.)
 
 
 
 
 
Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 🙂

Jo det er ham. Foreldrenes navn og adresse stemmer. Men han ble registrert som "Non-immigration" person, noe som jeg tror betyr at han ikke hadde til hensikt å bli i Amerika, men bare gikk i land på besøk.

 

Har du funnet en annen liste en den jeg vedlegger?

 

Mvh

Kristin

 

 

 

Vedlegg.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den du hadde funnet nå...

 

Ja jeg har funnet ham i i sjømannsrullene og emigrasjonsprotokollen (1911). I tillegg har jeg fått hjelp fra Arkivverket. Så jeg har litt av historien hans fram til han ankommer New York. Men jeg vet at han aldri kom hjem igjen, så jeg skulle så gjerne ha funnet ut når og hvor han døde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vanligvis en liste over på- og avmønstringer og navn på skip i rullene..  Har du lenke til en slik side?

 

Jeg fant navnet hans i registeret og han har patentnr. 9374.

Oslo fylke, Register til ruller nr. 2 (1866-1930), Protokollside, Side 260-261
Permanent bilde-ID: ru10040910220091
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10040910220091


Synes det er vanskelig å finne fram i sjømannsrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han døde 24. oktober 1913 på reise fra Philadelphia til Rio de Janeiro.  Se nr. 137 i dødsfallprot.

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gab/L0007: Dødsfallsprotokoll, 1913-1915, s. 102
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090514310105

 

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det står vanligvis en liste over på- og avmønstringer og navn på skip i rullene..  Har du lenke til en slik side?

 

Jeg fant navnet hans i registeret og han har patentnr. 9374.

Oslo fylke, Register til ruller nr. 2 (1866-1930), Protokollside, Side 260-261
Permanent bilde-ID: ru10040910220091
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10040910220091


Synes det er vanskelig å finne fram i sjømannsrullene.

Jeg har også funnet dette, og gått videre med henvisning ti nr 9374. Da fant jeg ut at han ikke var reist, og en henvisning til nytt nr. Dette fant jeg aldri ut av, men har fått god og hyggelig hjelp fra Arkivverket 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin Berthelsen skrev:

Hei Kari!

 

Dette er jo helt fantastisk, tusen, tusen takk for hjelpen 🙂

Hvordan klarte du å finne dette?

 

Mvh

Kristin

Hei !

Jeg tenkte at hans hjemsted kanskje fortsatt var Oslo, så jeg sjekket dødsfallprot.register for den antatte perioden. Fant han der og da var det bare å gå til dødsfallprotokollens oppgitte nr, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kari Sandberg skrev:

Hei !

Jeg tenkte at hans hjemsted kanskje fortsatt var Oslo, så jeg sjekket dødsfallprot.register for den antatte perioden. Fant han der og da var det bare å gå til dødsfallprotokollens oppgitte nr, 

Jeg tenkte aldri på det, men har sjekket og sjekket kirkebøker for det jeg har trodd har vært aktuell periode...  Ett 15 års gammelt "mysterium" er løst takket være deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.