Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsmeldinger Asker fødehjem


Ole Petter Vik
 Del

Recommended Posts

Så vidt jeg forstår inneholder en jordmors fødselsmelding fødselstidspunkt. Hvor kan jeg henvende meg for å få vite mitt eget fødselstidspunkt? Det vil si hvor finnes fødselsmeldinger for Asker Røde Kors fødehjem (vanligvis kalt Asker fødehjem) (Asker kommune, Akershus)? Etter noe søk virker det som om slike arkiver finnes hos Statsarkivet i Oslo.

 

Hva er rutinene for å få den informasjonen jeg er ute etter?

 

Endret av Ole Petter Vik
Redigert navnet på fødehjemmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmorprotokollar kan inneholde fødselstidspunkt, men ikkje nødvendigvis.

Om du er født i 1967 eller seinare kan du finne fødselstidspunkt via medisinsk fødselsregister:

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/mfr/mulig-a-fa-innsyn-i-egne-opplysninger/

 

Statsarkivet i Oslo har pasientprotokoller fra Asker Røde Kors fødehjem 1934-1950.

Om du skal bestille noe fra Arkivverket, så bruker du skjema i lenka under:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jordmorprotokoller, men fantes det ikke også fødselsmeldinger som jordmoren sendte til det lokale helserådet? Det var jo slik for Oslo og Aker (med rosa ark for gutter og lyseblå for jenter). Skulle tro at det fantes noe slikt i et kommunalt/interkommunalt arkiv?

 

(Dobbeltsjekket med min egen fødselsattest (undertegnet jordmoren) fra det samme fødehjemmet som trådstarters, men det stod ikke noe tidspunkt der.)

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg spør om fødselsmeldingen, som så vidt jeg vet, skal inneholde fødselstidspunkt. Det bør kanskje også stå i en protokoll som fødehjemmet førte. Antar at protokollen føres fortløpende og at fødselsmeldingene fylles ut etter den for hver dag og så sendes inn til rette myndighet. Det er vel dette dokumentet som var grunnlaget for innføring i folkeregisteret. I dag er det nok andre rutiner og en elektronisk løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et godt spørsmål om hva som gjelder for perioden 1950 og 1967 (jeg er så heldig å være født i 1970, så jeg kan følge lenken som Riise ga i svaret sitt). Protokollene (og ev. fødselsmeldingene) må jo oppbevares et eller sted etter at fødehjemmet ble lagt ned.

 

DTH 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommunale arkiver for Akershus oppbevares er ikke lett å finne ut av. Jeg har brukt en del tid på å lete etter Askers arkiver og tror Statsarkivet i Oslo har dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt dette videre og det ser ut til at fødselstidspunkt kan finnes i arkivet etter Asker distriktslege/helseråd i anmeldte fødsler (i arkivet under F.g.):

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000000305

 

I ei sak har de iallfall klart å finne fødselstidspunkt så tidlig som 1959 fra dette arkivet, så det skulle være muligheter her.

Adresse for bestilling er fortsatt:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.