Gå til innhold
Arkivverket

For første gang har man ved kombinasjonen av DNA-analyse og slektsforskning klart å løse en norsk kriminalsak


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

«Åsted Norge» løste 29 år gammel krimgåte»

 

Det har vært spennende å følge denne spesielle og sørgelige saken, som ser ut til å ende godt, tross alt.

Den er et godt eksempel på hvordan DNA og slektsforskning kan kombineres.

 

Gratulerer til David Widerberg Howden for god jobb!

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg kan litt om DNA i slektsforskning, og jeg har hele tiden vært klar over at dette kan være en god løsning i slike saker, men jeg er ikke imponert over programmet Åsted Norge i denne saken.
Årsaken er at programmet på ingen måte fortalte eller forklarte hva som egentlig ble gjort for å finne løsningen.
Advokat John Christian Elden  bekreftet at DNA-testen fra My Heritage IKKE alene ga svar på spørsmålet hvem moren var, men at en kombinasjon av politirapporten fra 1990 og en DNA-test hadde vært avgjørende for å finne løsningen.
Jeg vet at Ingrid ble testet, men hvem andre ble testet for å finne moren?

 

Jeg vet at David Widerberg Howden har arbeidet lenge og hardt med denne saken, og jeg håper han nå kan forklare hva som virkelig ble gjort for at saken ble løst. Det er ikke bare journalistene i Åsted Norge som skal ha æren for dette, selv om de febrilsk forsøkte å gi uttrykk for det i alle programmene.

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått inntrykk av at noen andre ble testet underveis i saken, men når kvinnens DNA ble lagt inn hos MyHeritage og andre tjenester, dukket det opp en god del treff i det de kalte "storfamilie"-kategorien

 

Når David Widerberg Howden kværnet gjennom disse treffene og tilhørende slektstrær fant han at treffene konsentrerte seg om to små bygder i Norge.

Programmet fant en kvinne i politirapporten som meget sannsynlig kunne være moren. Navnet hennes (og navnene til nærmeste slekt) ble gitt til Widerberg Howden, så han kunne granske videre på hennes slekt. Det viste seg vel at hun var fra en av disse bygdene som DNA-treffene pekte på, og at hun vært nært i slekt med mange av DNA-treffene til Ingrid.

 

Når moren så til slutt ble kontaktet av Åsted Norge, gikk hun med på å avgi en egen DNA-prøve for å få 100% bevis.

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fromt ønske: Jeg håper inderlig at ikke arbeidet som er gjort blir stoff i sladderpressen.

Til Dag Widerberg Howden: For en amatørs synspunkt så er det en imponerende prestasjon - gratulerer.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det det brevet som er omtalt her som viste seg å vere løysinga?

https://www.tv2.no/spesialer/asted-norge/kapittel-4-josefine-babyen-i-containeren

Brevet som nevnes var fra en som mente han kunne ha vært faren, denne personen lever ikke lenger, men det gjør tvillingbroren og rettsmedisinsk test av han viset seg at disse ikke delte noe DNA. Så brevet var ikke løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Jeg mener jeg kan litt om DNA i slektsforskning, og jeg har hele tiden vært klar over at dette kan være en god løsning i slike saker, men jeg er ikke imponert over programmet Åsted Norge i denne saken.
Årsaken er at programmet på ingen måte fortalte eller forklarte hva som egentlig ble gjort for å finne løsningen.
Advokat John Christian Elden  bekreftet at DNA-testen fra My Heritage IKKE alene ga svar på spørsmålet hvem moren var, men at en kombinasjon av politirapporten fra 1990 og en DNA-test hadde vært avgjørende for å finne løsningen.
Jeg vet at Ingrid ble testet, men hvem andre ble testet for å finne moren?

 

Jeg vet at David Widerberg Howden har arbeidet lenge og hardt med denne saken, og jeg håper han nå kan forklare hva som virkelig ble gjort for at saken ble løst. Det er ikke bare journalistene i Åsted Norge som skal ha æren for dette, selv om de febrilsk forsøkte å gi uttrykk for det i alle programmene.

Det er nok vanskelig å få med alt som ble gjort i et slikt program, men det står litt mer i artiklene som er publisert: https://www.tv2.no/spesialer/asted-norge/ DNA-testen kunne nok alene ha sannsynliggjort moren, men ved å ha begge deler var det mulig å komme frem til resultatet ganske fort. Jeg fikk første gang se DNA-resultatene (Familytreedna+Myheritage) under intervjuet 9. september og har siden kartlagt tilsammen 80 anetavler, mange av disse tilbake til 2-tippoldeforeldre og koblet mange av disse sammen, men når jeg da senere fikk et navn kunne jeg sammenligne disse med den mulige morens tre og da var det egentlig ikke mye tvil igjen. Det ble ikke testet andre i saken, da det tross alt ikke var noen opplysninger om hvem moren var og på den korte tiden 1,5 måned med kartlegging, var det ikke så mye mulighet til å teste flere. Hvis jeg rekker å bli ferdig så kommer det en artikkel i neste Genealogen som straks er i trykken. Men det har helt klart vært et stort arbeide som har tatt både dager og netter 😉 

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 8
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No ligg det fleire artiklar ute som eg ikkje fann i går. Dette er ei fantastisk, men også ei tragisk historie som ser ut til å få ein lukkeleg slutt. David har gjort eit viktig bidrag til å løyse saka, slik at både mor og dotter no endeleg kan få fred.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Det er nok vanskelig å få med alt som ble gjort i et slikt program, men det står litt mer i artiklene som er publisert: https://www.tv2.no/spesialer/asted-norge/ DNA-testen kunne nok alene ha sannsynliggjort moren, men ved å ha begge deler var det mulig å komme frem til resultatet ganske fort. Jeg fikk første gang se DNA-resultatene (Familytreedna+Myheritage) under intervjuet 9. september og har siden kartlagt tilsammen 80 anetavler, mange av disse tilbake til 2-tippoldeforeldre og koblet mange av disse sammen, men når jeg da senere fikk et navn kunne jeg sammenligne disse med den mulige morens tre og da var det egentlig ikke mye tvil igjen. Det ble ikke testet andre i saken, da det tross alt ikke var noen opplysninger om hvem moren var og på den korte tiden 1,5 måned med kartlegging, var det ikke så mye mulighet til å teste flere. Hvis jeg rekker å bli ferdig så kommer det en artikkel i neste Genealogen som straks er i trykken. Men det har helt klart vært et stort arbeide som har tatt både dager og netter 😉 

Flott David!

Da gleder jeg meg til å få lest dette i neste nr av Genealogen, og det kunne vært meget interessant om du redegjorde for hvordan du kunne få sannsynliggjort moren ved hjelp av bare DNA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Hvis jeg rekker å bli ferdig så kommer det en artikkel i neste Genealogen som straks er i trykken.

Gleder meg ekstra til Genealogen denne gangen, både til din artikkel (du rekker det forhåpentligvis) og til artikkelen fra Leif Biberg Kristensen om påstanden at Henrik Ibsen satte barn på ei 12 år gammel jente, på bakgrunn av denne debatten: Påstanden om Henrik Ibsen som far til et uekte barn i Skien i 1843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg rakk å bli ferdig med artikkelen:  https://www.genealogi.no/ny-genealogen-2-2019/ første delen er mer en faglig metodeartikkel om hvordan man kan gå frem om man har en eller flere ukjente foreldre eller besteforeldre, mens siste del er da om "Mysteriet Josefine". I tillegg vil det etterhvert komme en artikkel på nettsidene om selve saken 😉 

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.