Gå til innhold
Arkivverket

Sannsynlighet for middelalderpåstand


John Olav Oldertrøen
 Del

Recommended Posts

11 timer siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Til Arnstein:

 

Har forsøkt å sjekke Westgård i Fosvolds Bygdebok for Stor-Elvdal, men ser ikke noe bruk Taraldstu der (og heller ingen Tarald Eriksen). Et slikt finnes imidlertid i nåtiden på Opphus lenger sør. Muligens kan Taraldstu være brukt som betegnelse for et  bruk også på Westgård eller Trønnes (der det finnes noen Tarald'er opp gjennom årene), men da må det hete noe annet i bygdeboken. Navnet Tarald er i alle fall å finne på diverse gårder i trakten, men det kan likevel tenkes å ha et felles opphav lenger tilbake, siden det jo er ganske store barneflokker på en del gårder i eldre tid, som kan være gift litt rundt omkring i dalføret.

 

Den første Tarald (Tarild) på Kirkemo Westgård er bruker der i 1632. Ikke utenkelig at navnet kan komme fra nabogården Trønnes. Der gjenopptar Tarald Audensen Trønnes allerede i 1585 det gamle bruket Berg, som her er aktuelt, og en annen Tarald er bruker på Træet Trønnes i 1574. Sistnevnte har antagelig sønnesønnen Erik Olsen på samme gård, som selv har en sønnesønn Erik Olsen (f. 1661).  Helt teoretisk kan sistnevnte tenkes å få en sønn Tarald i 1698. Men noen slik er ikke nevnt.

 

Takk Odd Roar. Det jeg la inn hentet jeg fra gamle notater som jeg har fått fra andre en gang i tiden, og som jeg antakelig ikke har ettersjekket. Jeg skal se hva de av DNA-matchene mine som også har røtter fra Westgård skriver om dette..  Så skal jeg komme tilbake dersom jeg finner noe av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #26:

 

Det er vel kommet eller skal komme en ny bygdebok for Stor-Elvdal, men jeg vet ikke om den har noe mer å berette om det vi er interessert i her. Antar at det kunne være av litt verdi å studere nærmere den eldre forekomsten av navnet Tarald i strøket for evt. å kunne indikere et eller annet litt sannsynlig felles opphav lenger tilbake. Skattelister etc. har vel med navn på brukere helt fra tidlig

1500-tall, om ikke annet.

 

Ellers har jeg nok felles opphav med deg i slekten Francke, men den er ikke temaet her.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da har jeg sjekket DNA-matchene mine ved å søke på Westgaard/Vestgård. Følgende dukket opp:

 

1. To av disse som er slektningene mine via DNA-tester er begge etterkommere av Halvor Taraldsen Westgaard f ca 1614 Stor-Elvdal, død c 1670 Kirkemo Vestgård.

 

2. Ei opplyser at hun er etterkommer av Anders Nilsen Nordstu Westgaard f 1688 Stor-Elvdal og kona Siri Halvorsdatter Nystu Trønnes.

 

3. En opplyser at han er etterkommer av Knut Ivarsøn Westgaard f 1793 Trønes, død i Målselv (Troms).

 

4. En er etterkommer av Ingeborg Nilsdatter Nordstu Westgaard f 1693 Stor-Elvdal og gift med Haagen Taralsen Atneosen, så her dukker det opp en annen Tarald.

 

5. To stk opplyser at de er etterkommere av Erik Eriksen Vestgård f 1710 Stor-Elvdal, død 1783 Rendalen, sønn av Marit Olsdatter Storstu Westgård f 1660.

 

6. En er etterkommer av Iver Olsen Vestgård f 1761 Stor-Elvdal, død 1850 Malangen (Troms).

 

7. En er etterkommer av Margrete Halvorsdatter Vestgård f 1742 Stor-Elvdal.

 

8. Og til sist en etterkommer av Tarald Eriksen Vestgaard f 1698 Vivelstad, Åmot, død 1766 Vivelstad nordre. Dette er også MIN Tarald. Dersom denne opplysningen er riktig, så må vi kanskje til Vivelstad og Åmot for å finne Taraldstuen... (om han er født på Vivelstad som denne DNA-matchen skriver eller Stor-Elvdal, er ikke godt å si).

 

...man så ser jeg nå at Taraldstua er nevnt på Geni. Men om det er ei sammenblanding av Taraldstua og Taraldsteja skal være usagt https://www.geni.com/people/Tarald-Eriksen-Taraldstua/6000000032365673065?through=6000000008924807845

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Taraldsen Kirkemo Westgård er mitt fjerne opphav også. Han er far til lensmann Tarald Halvorsen Kirkemo i Stor-Elvdal.

 

Fosvolds bok antar på s. 69 at Tarald Olsen Atneosen og Ole Olsen Sollia er brødre og de antas å være fra Trønnes eller Koppang.

Denne Tarald er far til Hågen Taraldsen i nr. 4 ovenfor.

 

Ellers blir det litt mye arbeid med å finne ut av alle disse akkurat nå, men jeg kan nevne at den eldste Tarald på Kirkemo får en sønn i 1614, og må da antas å kunne være født rundt 1580/90. Det er litt etter at første Tarald er bruker på Træet Trønnes i 1574. Sistnevnte er i tid og ved navn neppe far til førstnevnte (kan likevel tenkes hvis han dør litt før denne blir født), men et nokså nært slektskap er jo ganske sannsynlig. På nabogården Gammelstu Trønnes har Auden (bruker i 1528) en Tarald som sin fjerde sønn, og som før nevnt gjenopptar denne Tarald i 1585 den gamle gårdparten Berg, som da har ligget ubrukt i lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte nå på Tarald blant DNA-matchene mine. Da dukket det opp mye interessant. Bl.a. en slektning som opplyser at hun er etterkommer av Tarald Olsen Sollivolden f 1648 i Sollia, Stor-Elvdal og kona Dori Hågensdtr Atneosen... Det er vel de samme som er kommet opp tidligere (men dette er en annen DNA-match).

 

Det er utrolig hvor lenge DNA'et henger igjen. Felles aner her må vi helt sikkert tilbake til 1600-tallet for å finne. Jeg har bare denne ene tynne greina via Franck og Vivelstad ned til Westgaard og Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dukker det opp en DNA-match som er etterkommer av en Tarald Jonsen f c 1798. Han har sønnen Anders Paul Taraldsen f 1851 på Rossvoll i Målselv (Troms). Det står ikke noe om hvor Tarald er født, men vi vet jo at Målselv ble befolket av folk fra Østerdalen...

 

Jeg kunne nok ha fortsatt lenge med dette, men jeg får vel stoppe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten Francke kommer først til Innset, Meldal og Eidsvoll, men brer seg nok ut derfra til mange andre steder. Min tilknytning er via Meldal og Innset, kanskje også Rennebu via en evt. annen linje.

 

I innlegg 17 her: 

vises det til et innlegg i et annet DA-tema, der det påstås at Tarald Eriksen er bror av Erik Eriksen Westgård (f. 1710). Da må han i så fall være eldste sønn på Nordre Storstu, men ikke nevnt i Fosvolds bygdebok. Foreldrene er der Erik Sevaldsen Søndre Messelt (d. 1734) og Marit Olsdatter. Hvis de har en førstefødt med dette navnet, så tyder jo det på at et nært opphav heter det eller at Marit er enke etter en Tarald.

 

Her er temaet det vises til - se innleggene 16, 17, 18 og 19:  

Navnet Tarald brukes ikke på Messelt, så helst er det da fra morssiden at Tarald Eriksen arver dette. For øvrig har jeg også selv opphav på Søstu Messelt langt tilbake via Berge i Rendalen, da med samme ane der som Erik Sevatsen, men litt tilbake i tid.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.