Gå til innhold
Arkivverket

Husmandscontract, #2 1854


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg har en ny tekst jeg har tydet og der jeg har noe enkelte ord jeg ikke klarer å tyde.

Håper noen kan helpe meg 🙂

 

her er teksten:

01          No 29: Husmandscontract: Undertegnede, Lensmand H. Bøhn, erkjender herved at have fæstet til

02          Husmanden Christopher Christophersen paa ubestemt Tid Pladsen Lilleholen kaldet

03          under min eiende Gaardpart Brennie paa følgende Vilkaar, nemlig: 1. I aarlig

04          Husleie betaler han 4 S skriver fire Daler Specier og er desuden pligtig at forvalte Arbeid, for mig,

05          (?) paa bemeldte Gaard Brennie eller hvilkensomhelst af mine øvrige Eiendomme, naar han

06          paakalde(?), mod 8 – otte – Skilling daglig paa min Kost. Dog er det en Selvfølge, at Husmanden i Hen-

07          hold til § 6 i Loven af 24de Septbr 1851 om Husmandsvæsenet, har Ret til at erholde 1 – en – s(?) og

08          fri i hver Uge, hvilken Dag jeg forbeholder mig at bestemme. Regnskab mellem vort(?) og Husmand

09          opgjøres ved hvert Aars Udgang. 2. Husmanden nyder af Gaarden Brennies Skog Haver til de Krea-

10          turer, han kan føde paa Pladsen, som maa bruges godt og hverken Furage eller Gjødsel bortføres derfra.

11          3. Endvidere nyder Husmanden den fornødende Brænde og Gjerdefang til sin Løkkes Indhegning

12          i Gaarden Brennies Mark efter Udvisning, forsaavidt Vinterbrændet og Gjerdefanget betræffer,

13          da han er pligtig til kun at benytte til Sommerbrænde, Stubber, Kvist og tørre Trær saalenge saadant fin-

14          des. 4. Pladsens Huse, der nu ere nye, bestaaende af Vaaningshus, Lade og et lide Fæhus, tilhører

15          Gaarden, men blive at vedligeholde  af Husmandens (?) , saavelsom Løkkegjerdet. For-

16          øvrigt have saavel Husbond som Husmand at iagttage og rette sig efter Bestemmelsene i Loven

17          af 24de Septbr. 1851 om Husmandsvæsenet. Algarheim den 10de November 1854. H. Bøhn. Foran-

18          staaende Contract, som for mig lydligen er oplæst i Overvær af 2de (?) Vidner, and-

19          tager jeg i alle dens Puncter og Klausuler. I (?) Christopher Christophersen Lilleholen m-

20          pP. Til Vitterlighed: H Olsen. O. Hansen. Thingl 16f.

 

Kilden:

 

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370121

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

05          (?) paa

det være paa ....

8 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

06          paakalde(?),

paakaldes

8 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

1 – en – s(?) og

1 - en - Søgendag

9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

vort(?) og Husmand

Vært og ...

 

Og så stoppa det opp for meg ... (linje 15 osv.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

I (?) Christopher

I ut supra Christopher

(ut supra = som ovanfor)

 

9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

2de (?) Vidner

2de medunderskrivende Vidner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15: i Besiddelsestiden

lydeligen

D. ut supra = Datum ut supra; same dato som nemnt ovanfor.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

D. ut supra = Datum ut supra; same dato som nemnt ovanfor.

Sjølvsagt! Takk, Gunnar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegod hjelp, Richard og Gunnar! 🙂

Gøy å få denne teksten komplett.

 

Ha en finfin helg!

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivaren retta af til i, og då meiner eg det gir meining (tenk deg eit komma etter Skog):

09          opgjøres ved hvert Aars Udgang. 2. Husmanden nyder af i Gaarden Brennies Skog Haver til de Krea-

10          turer, han kan føde paa Pladsen, som maa bruges godt og hverken Furage eller Gjødsel bortføres derfra.

11          3. Endvidere nyder Husmanden den fornødne Brænde og Gjerdefang til sin Løkkes Indhegning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.