Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Oslo Domkirke 1844.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Døpt barn 14.nov.1844, Carl August f. 11.? nov. Foreldre er Hans Olsen og Anne  Cathrine født Samuelsdatter? I

Det er vanskelig å tyde hva som står etter navnet til Hans Olsen, dvs. yrket, takknemlig for hjelp.

nr 48 s.605 til venstre

 

SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1837-1845, s. 605-606
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020833


 

 

Mvh. Wenche J. Falch.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Søster Emilie Marie f. 13.okt., døpt 14. oktober? , nr.215, venstre side 128. Foreldre Hans Olsen og, Anne Catrine Samuelsdatter, Holmen.

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 13 (1844-1864), Fødte og døpte 1847, Side 126
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217010131
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsdato er 14. november.

Hans Olsen, Opsynsmand, og Hustru Anne Catharine Samuelsen, paa Holmen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor han kan ha vært oppsynsmann hen? Denne familien fant jeg i 1865 tellingen med 7 barn i 1278 Holmens gade 18 b og kirkesognet var Trefoldighets menighet. ( fra 1858?). Da er han teglbrender. Jeg tror hans mor er en av fadderne i dåpen til Emilie Marie, står det enken foran navnet Elen Halvorsen? Jeg synes det står Maren Olsen etter henne og det kan være hennes datter Maren, f. i 1826. 

I manntallet for 1843 står Elen og mannen Ole Halvorsen og de to yngste barna Mathea og Syver alle med etternavnet Halvorsen, mot tidligere for Elen , Johnsdatter,  etter sin far John Friedrichsen. Det kan se ut som Elen fortsatte å bruke etternavnet Halvorsen videre.  Det begynner med Ole Halvorsen som nr. 59 til og med den yngste sønnen Syver som nr. 62.  Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 2.4 (1843-1843), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011843000070

 

Jeg ar fulgt familien Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter før de flyttet fra Fredrikstad og Tune, og etter at de flyttet til Aker i kirkebøkene for Aker gjennom dåp og konfirmasjoner til barna,  og da Ole H døde 28.august 1844. 

De er mine tipptipptippoldeforeldre gjennom den nesteldste sønnen John Olsen, som dro til Trondheim.

 

Når det gjelder barna til Hans og Anne Katrine  på Holmen, så  fant jeg noen av dem igjen  i folketellingene for 1875 og 1885 i Kristiania.

I 1875 bodde tre av søsknene på samme adresse i Strandgaden 16, da med etternavnet Olsen, Fredrik Adolph, handelsbetjent som den eldre broren Carl August, og Emilie Marie og Julie Magdalena som drev med søm. Men foreldrene og tre andre søsken fant jeg ikke i 1875 tellingen i Oslo.

 

Den eldste sønnen Carl August var handelsbetjent, som han også var tidligere i 1865-t. og bodde  i Kongens gade i 1875.

I 1885- t. bor også han på samme adresse som de tre søsknene da i Schweigaardsgate 55, og brødrenes yrke var begge kontorister. Men nå heter de alle fire Olseng og ikke Olsen til etternavn. I tillegg til de fire søsknene var det tre andre søsken som i 1865-t var i alderen 16, 13, og 5 år gamle. 

 

Jeg stusser litt på dette navnet Olseng i 1885-t. Er ikke det navnet beskyttet i den forstand at de måtte ha en slektstilhørighet for å kunne bruke det? Det er visst et slektsnavn fra Skjeberg, og gjennom farmoren Elen fra Tune og Fredrikstad kan de kanskje ha hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Wenche Falck skrev:

står det enken foran navnet Elen Halvorsen? Jeg synes det står Maren Olsen etter henne og det kan være hennes datter Maren, f. i 1826. 

 

 

Fadderne:

 

Enken Elen Halvorsen, Pigen Ma-

ren Olsen, Jæger C. Eriksen Mørch

Steensætter Chr. A. Samuelsen

og Barnets Fader

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp igjen av barn til Hans Olsen og Ane Cathrine Samuelsdatter, nr. 215 Ole Sivert, f. 13. august 1850, døpt i Oslo Domkirke/ Vår Frelsers.

Faddere: enken Elen Halvorsen, pigen Matthea? Olsen. Det kan være den yngste av døtrene til Elen H.  Christian Samuelsen, og står det korporal Christian Eriksen?

Klarer ikke å tyde yrkene til faren og de to andre C. Samuelsen og C. Eriksen.

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 13 (1844-1864), Fødte og døpte 1850, Side 312
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217010326
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olsen, Pottemagermester

 

Pige Marthe Olsen

 

Skolelærer Christian Samuelsen

 

Vicecorporal Christian Eriksen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.