Gå til innhold
Arkivverket

Lars Olsen Grasberget af Hof.


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

I 1778 får Guri Valdemarsdatter en uekte datter med Lars Olsen Grasberget af Hof. Datteren får navnet Marthe og blir døpt 15. november 1778 i Elverum Kirke (https://media.digitalarkivet.no/kb20070603300171)

 

Jeg har forsøkt å spore opp denne Lars Olsen uten hell. Er det andre som har vært borti denne karen og vet noe mer?

 

med vennlig hilsen

 

Stein-Ole Kjær

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe, ja jeg er klar over tråden jeg startet. Men ettersom dette går mer på å finne ut noe om denne Lars Olsen, så tenkte jeg en ny tråd ville være fornuftig. Ser nå at jeg def. burde endre tittel. Når det gjelder innføringen i kirkeboken så er jeg sikker på at det står Grasberget. men muligens har presten skrevet feil og de som har transkribert har brukt lokalkunnskap, dette til tross for at en vel skal skrive det som står når en transkriberer.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Hei Grethe, ja jeg er klar over tråden jeg startet. Men ettersom dette går mer på å finne ut noe om denne Lars Olsen, så tenkte jeg en ny tråd ville være fornuftig. Ser nå at jeg def. burde endre tittel. Når det gjelder innføringen i kirkeboken så er jeg sikker på at det står Grasberget. men muligens har presten skrevet feil og de som har transkribert har brukt lokalkunnskap, dette til tross for at en vel skal skrive det som står når en transkriberer.

 

Stein

 

Jeg synes også at det står Grasberget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Grasberget som lesing. Men så langt jeg kan se var det ikke noe sted som het Grasberget/Gressberget/Græsberget i Hof på denne tida. Derimot var det en Lars Olsen fra Gravberget som giftet seg 08.08. 1783 i Hof prestegjeld. Jeg ser imidlertid ikke hvordan man kan sannsynligjøre at det kan være samme mann. Det eneste er at denne Lars var fra Våler Finnskog, og Guri var på Sætre som ligger i nærheten av Risberget på Våler Finnskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Gravberget som er ment, men at stedsnavnet er skrevet litt slurvete i kirkeboka. Dette fordi det ser ut til å stå Gravberget i tingboka da leiermålssaken mot Guri Valdemarsdatter kom opp på tinget i Elverum 13. februar 1779, venstre side, øverste tredjedel:

SAH, Østerdalen sorenskriveri, G/Gb/L0004: Tingbok, 1776-1780, s. 364b-365a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090512410864

 

Det kommer for øvrig ikke fram noe mer om Lars der som kan bidra til å identifisere ham. Men kandidaten som gifter seg i Hof i 1783 blir vel mer aktuell nå som bostedet bør leses som Gravberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Arild og Ronny. Er jo enig i at den Lars Olsen som er fra Våler nok er en kandidat uten at det er vel er mulig å være sikker på dette. Dermed blir nok denne delen av tavla fortsatt stående åpnen...

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Stein Ole. 

Du spør etter en Lars Olsen Grasberget af Hof.

Jeg har funnet en kandidat som kan være interessant å kikke på. Min kandidat kommer fra Våler, men jeg er ikke sikker på om det er den samme personen som er nevnt tidligere. Min Lars Olson er benevnt som dragon, og jeg finner han i bygdebok for Våler. Jeg er nybegynner som slektsgransker, og klarer ikke å tyde det som står i kirkebøkene i dette området. Så derfor-bygdebok. Jeg vet ingen ting om denne dragon Lars Olson . Men i følge bygdebok for Våler, bind 1, gifter han seg i 1794 med Marthe Olsdatter Hals. Det ser ut til at Ole Hals litt tidligere var eier og driver av gården Nordre Svenkerud i Våler . Men i 1791 selger han gården og flytter tilbake til Elverum. Dragon Lars Olsen og Marthe Olsdatter kjøper i 1894 Plassen Skjerpa under Svenkerud nordre, og bosetter seg der. Mine opplysninger kommer fra en bygdebok og er ikke verifisert kildemateriale. 

Hilsen Magne Langseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.