Gå til innhold
Arkivverket

Kostnader ved abonnement på slektsopplysninger


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

A propos utgifter til vår felles hobby, slektsgransking. Tidligere har jeg kjøpt flere verk med bygdebøker, derav for Hå kommune ROG, Finnøy ROG, Jelsa ROG, Klepp ROG, Nord-Aurdal OPL,

Fana HRD og Sveio HRD samt en historiebok. De fleste er videresolgt på bruktmarkedet. En stund hadde jeg premium abonnement på MyHeritage og et vanlig abonnement på Ancestry. Dette var først og fremst for å kunne gjøre oppslag i de store databasene med amerikansk personhistorikk. Så holdt jeg på å kjøpe en mitokondrie-test (DNA), men trakk meg fra det i siste liten.

Med tanke på hvor tidkrevende slektsgransking er, så blir det veldig store summer hvis man skal fornye disse abonnementene årlig.

For ikke å betale for mer enn jeg klarer å forske på, så er jeg nå ute av alle disse store nettstedene. Jeg har notater med opptegnelser over mange, mange interessante matcher og dere e-post adresser. Det er materiale til flere års hobby-aktivitet.

En annen ting jeg vil nevne når man er inne på kostnader. I januar kjøpte jeg min første smart-telefon, og valgte som vanlig et billig tlf-abonnement, det koster bare 79 kr mnd. Som likevel var mer enn mnd-lige utgifter til min forrige mobiltlf med tekstskjerm, bare kr 39 pr mnd. Så til sjokket som kom. Jeg tok i bruk en app m/medlemskap for å oppnå rabatter i en butikkjede, nei - nei, å nei det ble overforbruk på datakvoten for smarttelefonen, med en kostbar smell på 3-400 kr. En annen ubehagelig overraskelse var fotografier tatt med smart-tlf og overført til lokal PC, hadde samme kolossale dataforbruk og kostet flere hundre kroner ekstra på mobil-regningen.

Derfor har jeg ikke engang vurdert å surfe på MyHeritage eller andre slekts-sider med mobil-tlf, det koster antagelig enormt.

Endret av Astrid K. Halleraker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har en datamaskin som jeg alt vesentlig har bygget selv. Desktopp kalles det. Og med en 24 tommers skjerm klarer jeg å se det mest med mitt dårlige syn.

Å bruke ett nettbrett eller mobiltelefon er ikke aktuelt for meg. 

Jeg er så heldig at jeg bor i ett sameie som har billig nettleie for internett

 

Heldigvis er Digitalarkivet gratis. Det samme er flere og flere bygdebøker o.l som blir digitalisert på NB.

Jeg har vært på MH og Ancestery og Geni men har blitt lei alle som søker kvantitet framfor kvalitet og  også kostnaden.

Men det er mulig å bruke  MH, Ancestery og Geni uten å betale heldigvis ved å beholde ett begrenset medlemskapet uten å betale.

Jeg bruker også  software som er gratis.

 

Så det å være slektsgransker er nå ikke en kostbar hobby for meg

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astri.

Jeg har klart meg med en gammel klapp-telefon i mange år (jeg har hatt mobil siden 1984), med et s.k. control abonnement fra onecall til 129,-/mnd, med ubegrenset bruk av samtaler og sms, og 500Mb data som telefonen ikke kunne bruke i alle fall. Jeg falt for et sommertilbud fra onecall, og kjøpte en smart-telefon på rentefri avbetaling, til den svimlende sum av 138,- /mnd. Med på kjøpet var det et 2 måneders prøveabonnement for 99,-/mnd, med 50 Gb data pr. mnd.! Jeg har ikke klart å bruke mere enn ca. 6,5 Gb pr. mnd., til tross for stor innsats, med så mye data tilgjengelig for en billig penge. Men vel å merke, jeg deltar ikke i div. 'sosiale' media, bare i div. forumer. Jeg har nå et abonnement til 269,- for fri tale, fri sms, fri mms og 4 Gb data. Om det er nok, vil tiden vise.

Telefonen min er en Huawei Mate 20 Pro med 3 Leica linser, og med en fantastisk fotokvalitet, og jeg pleier å si at jeg har kjøpt et kamera man kan ringe med! Hvis du skal overføre fotografier til PC, skaff deg de aktuelle kabler og ev. software som er nødvendig, og overfør foto og ev. andre filer direkte mellom telefon og PC med kabel, ikke via nettet. Jeg har 128 Gb. lagringsplass på kameraet/telefonen, men jeg overfører regelmessig bildene til PC (hvor jeg også tar backup!), med kabel. Jeg har også lagt inn 20-30 Gb musikk fra PC til kamerafonen, også med kabel.

Jeg foretrekker å bruke PC med stor 22" bredskjerm til alle former for databehandling, online eller offline, for meg er det fullstendig 'bak mål' å bruke en liten skjerm på en telefon til å se på kopier av en kirkebok, med lesebrillene på nesa. Jeg antar at Leif i likhet med meg ikke bruker Windows, men Linux, der så godt som all software er gratis.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsgranskning har ikke kostet meg mange penger. Jeg bruker primærkilder og de er gratis.

 

Før brukte jeg papir og blyant og så på filmer på arkivene og bibliotek, som begge er gratis.

Nå som mesteparten finnes på nett sitter jeg hjemme med PC, som jeg likevel trenger.

De direkte utgiftene har bestått av et rimelig beløp for et slektsprogram til PC, og boka "Våre røtter".

 

Flere ganger har jeg lagt korte ferier og lign. til Danmark, Sverige og Tyskland for å lete i arkiver der, eller for å se steder slekta har levd.

Selv det har ikke kostet mye.

Tror ikke det er lett å finne andre hobbyer som er like rimlige og gir så mye tilbake.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante innspill og kommentarer. Nei, jeg vil ikke kjøpe større og bedre utstyr eller mer datakvote, da hele det siste året har vært brukt til å kutte i kostnader både til slektsgransking og alt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICE har eit abb. der du betaler 129,- pr månad uansett. Datakvota er 1 GB og ubrukt data blir overført til neste månad. Bruker du meire enn 1 GB blir hastigheita "strupa" og du betaler ikkje noko meire.

I tillegg er det heilt sikkert ein funksjon på telefonen din som sei/gjer at du kun overfører bilder/videoer etc frå telefonen din til PC når du er på ditt lokale WIFI nett. Då bruker du ikkje av data kvoten din.

 

Mvh

Ingmar 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er eit vesentleg poeng. Har ein ein trådlaus ruter og ei breibandtilknyting har ein heller ikkje bruk for noko stor datakvote på mobilen. Eg har sjølv mobilt breiband frå Telia og trådlaust nett i heile huset. Men skulle ein ha greidd seg med 1 GB til all bruk av internett hadde iallefall det vore for lite til meg.

 

Når ein skal overføre bilete til PC er det vel enklast å bruke ein kabel mellom mobil og USB-port på PC. Skal ein overføre større datamengder går det raskast å ta minnekortet ut av mobilen og setje i ein kortlesar tilkopla USB-porten på PC.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mitt glade budskap og erkjennelse var at slektshobby behøver ikke koste noe særlig, men det er full anledning til å bruke uhorvelig mye penger på det til diverse abonnement og bøker m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det siste er eit vesentleg poeng. Har ein ein trådlaus ruter og ei breibandtilknyting har ein heller ikkje bruk for noko stor datakvote på mobilen. Eg har sjølv mobilt breiband frå Telia og trådlaust nett i heile huset. Men skulle ein ha greidd seg med 1 GB til all bruk av internett hadde iallefall det vore for lite til meg.

 

Når ein skal overføre bilete til PC er det vel enklast å bruke ein kabel mellom mobil og USB-port på PC. Skal ein overføre større datamengder går det raskast å ta minnekortet ut av mobilen og setje i ein kortlesar tilkopla USB-porten på PC.

 

Uttaføre heimen greier eg meg godt med 1 GB til telefonen, i heimen er det både kabla og trådlaust nett så det holder...

Tar eg bilder med mobilen ute så blir desse automatisk overført til one drive eller Dropbox når eg kjem innaføre rekkevidda til wifi nettet mitt så noko behov for kabel har i alle fall ikkje eg.

 

Mvh

Ingmar 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.