Gå til innhold
Arkivverket

Søk kilde Talvik-Kåfjord kirkebøker fra 1837


Øyvind Langsrud
 Del

Recommended Posts

Søker etter kirkebok Talvik for eksempel for 1844. Får da opp bare 

 SATØ, Talvik sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1837-185

Men det ser ut til at Kåfjord sokn fikk egen kirkebok, iallfall fra 1837,

 SATØ, Talvik sokneprestkontor, H/Ha/L0015kirke: Ministerialbok nr. 15, 1837-184

For å få fram denne må jeg søke etter Alta.  Dette har kostet meg noen timer når jeg nå har sittet og lett etter slekt i området. Jeg antar at forklaringen er at geografi-valget nå går på kommuner, ikke prestegjeld. Dette er jo urimelig når man leter i kirkebøker.. Det som gjør det så sårbart her, er vel at Talvik forsvant som egen kommune i 1964, javel, så er det 1947-inndelingen man skal forholde seg til. Men var ikke Kåfjord sokn en del av Talvik kommune inntil 1964? Og når ble forresten Talvik egen kommune? Svaret er 1863, så da burde vel ikke kirkebøkene for Talvik fra før 1863 dukke opp når man velger Talvik kommune.

Min konklusjon er at opplegget setter helt urimelige krav til lokalkunnskap i geografi, kirkehistorie og administrativ historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 8.49, Øyvind Langsrud skrev:

Søker etter kirkebok Talvik for eksempel for 1844. Får da opp bare 

 SATØ, Talvik sokneprestkontor, H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1837-185

Men det ser ut til at Kåfjord sokn fikk egen kirkebok, iallfall fra 1837,

 SATØ, Talvik sokneprestkontor, H/Ha/L0015kirke: Ministerialbok nr. 15, 1837-184

For å få fram denne må jeg søke etter Alta.  Dette har kostet meg noen timer når jeg nå har sittet og lett etter slekt i området. Jeg antar at forklaringen er at geografi-valget nå går på kommuner, ikke prestegjeld. Dette er jo urimelig når man leter i kirkebøker.. Det som gjør det så sårbart her, er vel at Talvik forsvant som egen kommune i 1964, javel, så er det 1947-inndelingen man skal forholde seg til. Men var ikke Kåfjord sokn en del av Talvik kommune inntil 1964? Og når ble forresten Talvik egen kommune? Svaret er 1863, så da burde vel ikke kirkebøkene for Talvik fra før 1863 dukke opp når man velger Talvik kommune.

Min konklusjon er at opplegget setter helt urimelige krav til lokalkunnskap i geografi, kirkehistorie og administrativ historie. 

 

Fritekstsøk "Talvik"

Resultat:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?start_year=&end_year=&text=Talvik

 

Sognehistorikk:

 

Talvik

Talvik, Alta og Kåfjord.

Alta og Talvik-distriktet utgjorde opprinnelig ett prestegjeld, med hovedkirke i Talvik. Hasvik sokn ble skilt ut fra prestegjeldet i 1720 (kgl. befaling 05.04.1720). Ved kgl. res. 25.02.1857 fikk Alta egen kirke og ble et selvstendig sokn. Alta og Talvik ble så delt i to prestegjeld, ved kgl. res. 27.09.1862. Masi fjellkirke ble bygget i 1721 og nedlagt 1768 eller 1778. Ved kgl. res. 23.12.1835 ble det tillat å bygge Kåfjord kapell. Dette kapellet var for arbeiderne og funksjonærene ved Alta (Kåfjord) kopperverk. Også de flg. kapeller ble tillatt bygget i Talvik: - Komagfjord kapell (kgl. res. 29.05.1886). - Langfjord kapell (kgl. res. 21.03.1890). - Leirbotn kapell (kgl. res. 16.11.1934).

Ministerialbøker, Alta, etter 1858, klokkerbøker, Alta, fra 1847, og klokkerbøker, Kåfjord, fra 1856; se Alta.

Oversikt over kirkebøker:

Talvik sokneprestkontor

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-finnmark

 

 

Alta og Kåfjord.

Alta lå opprinnelig under Talvik prestegjeld, men ble utskilt som selvstendig prestegjeld i 1862. Kirkebøker før 1858 og sjeleregister 1779-1800; se Talvik.

Oversikt over kirkebøker:

Alta sokneprestembete

 

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-finnmark

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det første svaret var altså å søke etter kirkebøker ved fritekstsøk på tittel. Det ser jeg bort fra.

Men jeg  forstår dessverre heller ikke utfra den fyldige beskrivelse av historikken hvorfor jeg ikke får opp både Talvik og Kåfjord sogn, eller ingen av dem, når jeg søker etter kirkebøker for 1844 med geografisk valg kommune 2013 Talvik. Generelt er jeg altså tvilende til om det er hensiktsmessig å tilby søk etter kirkebøker primært med kommune som kriterium. 

Det er jo også et pussig paradoks at dersom jeg blar i ei kirkebok, men så velger "Søk kirkebøker Norge", får jeg opp en annen meny der prestegjeld og sogn faktisk er kriterier. Da får jeg opp begge ministerialbøkene når jeg velger bare Talvik prestegjeld. Overskriften sier "Søk etter  skanna kirkebøker", og ganske riktig: da vises det ikke at dåp er søkbart i Talvik. Brukervennlig? Neppe. 

Ta det som synspunkter fra en som har brukt digitalarkivet i 20 år og kjøpte min første diskett fra RHD for en generasjon siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Øyvind Langsrud skrev:

Takk for svar. Det første svaret var altså å søke etter kirkebøker ved fritekstsøk på tittel. Det ser jeg bort fra.

Men jeg  forstår dessverre heller ikke utfra den fyldige beskrivelse av historikken hvorfor jeg ikke får opp både Talvik og Kåfjord sogn, eller ingen av dem, når jeg søker etter kirkebøker for 1844 med geografisk valg kommune 2013 Talvik. Generelt er jeg altså tvilende til om det er hensiktsmessig å tilby søk etter kirkebøker primært med kommune som kriterium. 

Det er jo også et pussig paradoks at dersom jeg blar i ei kirkebok, men så velger "Søk kirkebøker Norge", får jeg opp en annen meny der prestegjeld og sogn faktisk er kriterier. Da får jeg opp begge ministerialbøkene når jeg velger bare Talvik prestegjeld. Overskriften sier "Søk etter  skanna kirkebøker", og ganske riktig: da vises det ikke at dåp er søkbart i Talvik. Brukervennlig? Neppe. 

Ta det som synspunkter fra en som har brukt digitalarkivet i 20 år og kjøpte min første diskett fra RHD for en generasjon siden.

 

 

 

Jeg jobber ikke i Arkivverket, men la inn svar likevel. 

Jeg bruker stort sett alltid fritekstsøk. 

 

Fritekstsøk Talvik,og år 1844. 

Da får man frem både Talvik og Kåfjord. 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?start_year=1844&end_year=1844&text=Talvik

 

----

 

Arkivverket har sikkert et svar til deg. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 19.54, Øyvind Langsrud skrev:

Ta det som synspunkter fra en som har brukt digitalarkivet i 20 år og kjøpte min første diskett fra RHD for en generasjon siden.

 

Jeg vil gjøre oppmerksom på at disse innleggene er sett og lest, men at jeg foreløpig ikke har hatt tid til å utarbeide et tilstrekkelig grundig svar. Jeg må få lov til å komme tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måtar å finne skanna materiale. Enten ved å bruke Finn kilde på framsida, eller å bruke den spesielle inngangen for skanna materiale, http://media.arkivverket.no Kjenner ein namnet på kyrkjesoknet er den sistnemnde inngangen å føretrekkje.

 

Når det gjeld bruken av Finn kilde må Kristian svare for dette, men eg ville forvente å kunne velje 1947-kommune og få opp alle kyrkjebøker som på eitt eller anna tidspunkt har omfatta område som var ein del av 1947-kommunen.

 

På 16.11.2019 den 8.49, Øyvind Langsrud skrev:

Min konklusjon er at opplegget setter helt urimelige krav til lokalkunnskap i geografi, kirkehistorie og administrativ historie. 

 

Heile poenget med opplegget skulle vere at ein skal sleppe dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.11.2019 den 8.49, Øyvind Langsrud skrev:

Min konklusjon er at opplegget setter helt urimelige krav til lokalkunnskap i geografi, kirkehistorie og administrativ historie. 

 

Da skal jeg forsøke å gi et mer fyldig svar.

 

Geistlig inndeling: Fra gammelt har vi Talvik prestegjeld, som - etter at Hasvik sokn ble utskilt i 1720 - kun besto av ett sokn (Talvik sokn) med én kirke (Talvik kirke). I 1835 ble Kåfjord kapell tillatt oppført, og vi får dermed Kåfjord sokn (kapellsokn) som en del av Talvik prestegjeld. I 1857 ble Alta kirke tillatt oppført, og vi får dermed Alta sokn som en del av Talvik prestegjeld. I 1862 ble Alta prestegjeld opprettet med Alta sokn og Kåfjord sokn, mens Talvik prestegjeld kun hadde Talvik sokn tilbake.

 

Verdslig inndeling: Ved opprettelsen av kommunalt selvstyre fra 1.1.1838 tilsvarte Alta-Talvik kommune hele Talvik prestegjeld. I tråd med at prestegjeldet ble delt i to i 1862, ble kommunen i 1863 delt i Alta kommune (tilsvarende Alta prestegjeld med Alta sokn og Kåfjord sokn) og Talvik kommune (tilsvarende Talvik prestegjeld med Talvik sokn). Fra 1964 ble kommunene igjen samlet, nå under navnet Alta kommune.

 

I Digitalarkivet kan skanna kirkebøker finnes på to måter:

  • Spesialinngangen for skanna kirkebøker (https://media.digitalarkivet.no/kb/browse). Her kan man søke på geistlig inndeling (prestegjeld og sokn), foruten arkiv og kommune.
  • Finn kilde (https://www.digitalarkivet.no/search/sources). Dette er et søk som skal dekke alt innhold i Digitalarkivet, og med hensyn til geografisøk blir det da ikke hensiktsmessig å benytte geistlig inndeling. Vi må velge én geografisk inndeling, og det som da er enklest å forholde seg til, er den kommunale inndelinga. For å få til et så finmasket søk som mulig, har vi valgt å basere oss på kommuneinndelinga pr. 1947.

For søk etter skanna kirkebøker anbefaler vi Spesialinngangen for skanna kirkebøker. Hvis man derimot vil gjøre et generelt søk etter kilder og ønsker treff på andre kildetyper, kan Finn kilde være best egnet. I Finn kilde sorteres imidlertid treffene etter søkefunksjonens relevanskriterier, og personlig oppfatter jeg det som en ulempe, fordi det kan være vanskelig å danne seg et fullstendig bilde av hva du har fått treff på, når trefflista blir lang.

 

Hva da med tilfellet Kåfjord, der du er spesielt interessert i året 1844?

Hvis jeg forstår deg rett, så har du antatt at Kåfjord var en del av Talvik kommune pr. 1947, mens Kåfjord i virkeligheten var en del av Alta kommune pr. 1947.

 

Nøkkelen i Finn kilde, samt i andre søk som baserer seg på kommuneinndelinga pr. 1947, er altså å vite hvilken kommune stedet du søker tilhørte nettopp i 1947. Du trenger ikke å vite hvilken kommune stedet tilhørte på kildetidspunktet. Den eldste kirkeboka for Talvik prestegjeld (1705-1729) vil du få treff på, uavhengig av hvilken av 1947-kommunene Alta, Talvik eller Hasvik du søker på, fordi kirkeboka dekker områder som i 1947 tilhørte disse tre kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.