Gå til innhold
Arkivverket

Nasjonalbiblioteket og tilgang


Anne Jansen Backsæther
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til om Nasjonalbiblioteket skal la folk få logge inn på databasen fra hjemme / fra egen IP-adresse? Eventuelt om de tenker et form for årsabonnement slik at de får registrert brukerne, uten å måtte dra på biblioteket.

Slik det er i dag må man sette seg opp på en time på biblioteket og logge inn på deres PC-er. Å jobbe på disse maskinene er tungvint for å sende kopier eller skjermdumper til seg selv og tiden er stressende begrenset. Når man har kommet seg til biblioteket, for de som dette er et dagsverk i seg sjøl, skal man få én time.

De som bor på bygdene, uti havgapet, på institusjon, har vondt for å komme seg ut og bor enda mer stygglangt fra bibliotek – som blir fryktelig mye folk – får ikke tilgang til dette arkivet. 

Informasjonen er skannet, et uhorvelig stort arbeid som er gjort og gjøres, så skal det være så fryktelig tungvint å få tak i digitalisert materiale i dag.

🙄 Frustrert? Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/

 

Bokhylla.no er en nettjeneste som gir brukere med norske IP-adresser tilgang til alle bøker utgitt i Norge til og med år 2000. I henhold til «avtale om digital formidling av bøker (bokhylla)» mellom Nasjonalbiblioteket og Kopinor av 28. august 2012, må brukere uten norsk IP-adresse søke om særskilt tilgang til bokhylla.no.

 

https://www.nb.no/search?mediatype=bøker

Her kan du også gjøre historiske oppslag i enkelte aviser, men dette krever som oftest digitalt abonnement på den eller de avisene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke dette er lett tilgjengelig for alle med norske IP-adresser. De ligger der, skannet.
Som abonnent på Adresseavisa skal jeg mao kunne søke i avisas arkiv langt tilbake, ikke bare 2013 som jeg kan gjøre fra Adressas hjemmeside? Og Gudbrandsdølen Dagningen og Hamar Arbeiderblad? 
Jeg får ikke til det.

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/rettigheter/

 

Det har vel med opphavsrett å gjere. Slik sett må ein vere glad for at ein trass alt får sjå noko. Det meste av bøker frå før 2000 skal vere tilgjengelege som følgje av avtalen mellom NB og Kopinor.

 

Eg trur temaet har vore oppe før, men at Nasjonalbiblioteket ikkje har planar om å utvikle tenesta, slik at ein kan abonnere mot betaling. (Det er klart at det ville ha vore fint dersom dette vart mogeleg). Eg meiner derimot å ha lese at det skal vere mogeleg for forskarar å søkje om tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anne Jansen Backsæther skrev:

Slektsforskere er forskere, kjekt om vi kunne søkt om tilgang.

 

Dei fleste "slektsforskarar" er ikkje forskarar i denne samanhengen.

Og tilgangen har nok med opphavsrettar å gjere. (I så fall skulle aviser over ein viss alder vere fritt tilgjengelege; fram til 1925, ser det ut til (basert på enkle søk).)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst avisene jeg tenker på. Det er en vanvittig stor jobb som er gjort. Da er det synd at det skal være så træl for å benytte det. Jeg har ingen problemer med opphavsrett og åndsverksrettigheter, men det jeg ikke forstår er at dette bare er tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket og lokale bibliotek. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er informasjon fra NB om "Hvem har tilgang til hva hvor?": https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/rettigheter/ 

 

Jeg er ellers helt enig med deg Anne om at NB burde få til på plass avtaler (kjøpe rettigheter på vegne av oss alle i Norge ),

som da kan åpne for en enkel tilgang hjemmefra. Og dette i alle fall for aviser.

 

PS:

Se ellers "Ny tilgangsløsning for avistjenesten" https://bibliotekutvikling.no/news/141659

Med denne løsningen kan publikum bruke egne maskiner i biblioteklokalene.

Det går framover, men forsatt må en fysisk møte opp på det lokale biblioteket..

 

Mvh Dag Arne Danielsen 

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i utgangspunktet einig med Ivar i at ein vanlegvis ikkje er forskar om ein driv med slektsforsking. Likevel står det i lenka i innlegget Svein viser til at dette gjeld bruk til forsking og dokumentasjon. Og det siste vil no eg hevde at alle seriøse slektsforskarar er opptekne av.

 

Ein har iallefall ikkje noko å tape på å spørje på biblioteket om ein kan få passord til å bruke heile databasen til forsking og dokumentasjon. Men ein må framleis på biblioteket. Forresten, så var det jo slik også i dei gamle "analoge" dagar at det var skilnad på å få/stele heile boka/boksamlinga og å låne den på biblioteket, jf. det med opphavsrett. 😉

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne Jansen Backsæther skrev:

Det er først og fremst avisene jeg tenker på. Det er en vanvittig stor jobb som er gjort. Da er det synd at det skal være så træl for å benytte det. Jeg har ingen problemer med opphavsrett og åndsverksrettigheter, men det jeg ikke forstår er at dette bare er tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket og lokale bibliotek. 

 

Det er ein del arbeid med å skrive bøker og avisartiklar også.  Det inneber at "nokon" må betale for at du skal få tilgang.

Tradisjonelt har bibliotek kjøpt aviser og bøker for å late folk lese/låne - og det er ikkje først og fremst papir og trykksverte dei har betalt for.

Det kan dei gjere no også, i elektronisk format - men då må det finnast ein budsjettpost til dette.

Denne budsjettposten må vere monaleg større dersom lesetingangen er enklare og meir brukt. 

 

Alternativt kan ein gje offentlege godkjenning av piratverksemd - slik ein gjorde under krigen 1808-1814.

 

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes arbeiderpressen på mange måter har løst sine «gordiske knuter», hva de enn nå måtte bestå av, når man fra norske IP adresser kan lese stort sett alt som er gitt ut av aviser fra disse avishusene på NB. Her burde flere fra den såkalte «borgerpressen» kjenne sin besøkelsestid og få frigjort sine utgaver. Det er snakk om vilje!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein noko arbeidarpresse i dag? Amedia-avisene er stort sett ikkje tilgjengelege frå norske ip-adresser, men fell kanskje inn under "borgarpressa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.