Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1920 - status pr november 2019


Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket
 Del

Recommended Posts

Da kan jeg komme med en ny status for 1920-tellingen pr 19/11-2019

 

 

Akershus: 12 ferdig. 14 reservert. 5 ledig for transkribering

Aust-Agder: 14 ferdig. 11 reservert. 11 ledig for transkribering. Arendal er startet opp, men her trenger vi flere folk for å få den ferdig

Buskerud: 8 ferdig. 16 reservert. 4 ledig for transkribering

Finnmark: 8 ferdig. 9 reservert. 5 ledig for transkribering

Hedmark: 8 ferdig. 21 reservert. 2 ledig for transkribering

Hordaland: 23 ferdig. 21 reservert. 9 ledig for transkribering. Bergen er ikke startet opp. For å få Bergen ferdig, trenger vi mange personer.

Møre og Romsdal: 35 ferdig. 19 reservert. 12 ledig for transkribering

Nordland: 12 ferdig. 27 reservert. 20 ledig for transkribering

Nord-Trøndelag: 20 ferdig. 12 reservert. 14 ledig for transkribering

Oppland: 9 ferdig. 25 reservert. 3 ledig for transkribering

Oslo: Er startet opp, men her trengs det mange personer for å komme i havn

Rogaland: 5 ferdig. 16 reservert. 28 ledig for transkribering

Sogn og Fjordane: 24 ferdig. 10 reservert. 3 ledig for transkribering

Sør-Trøndelag: 18 ferdig. 17 reservert. 16 ledig for transkribering. Trondheim er tatt noe på, men skal denne bli ferdig, trenger vi mange flere personer.

Telemark: 9 ferdig. 18 reservert. 6 ledig for transkribering

Troms: 5 ferdig. 15 reservert. 7 ledig for transkribering

Vest-Agder: 23 ferdig. 15 reservert. 3 ledig for transkribering

Vestfold: 12 ferdig. 14 reservert. Alt er enten reservert eller ferdig

Østfold: 4 ferdig. 20 reservert. 9 ledig for transkribering

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket pinned this emne
  • 2 uker senere...
11 timer siden, TerjePedersen skrev:

Det var for vanskelig å få bli med på registreringen!!

Hei

Hvorfor syntes du det var for vanskelig å få være med på registreringen? 

Alle som skal være med må har en innlogging på Digitalarkivet og alle må signere en taushetserklæring. Etter at man har fått reservert et område, får man tilsendt nødvendig informasjon, veiledning og registreringsmal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TerjePedersen skrev:

Det du sier om innlogging og taushetserklæring er OK. Men måtte også reise til Statsarkivet for å vise legetimasjon.

Hei

Nei, man må ikke reise til et Statsarkiv for å vise legitimasjon. Man signerer taushetserklæringen på nettet. Hvor står det skrevet at man må reise til et Statsarkiv for å vise legitimasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TerjePedersen skrev:

Det var beskjeden jeg fikk!!!

Dersom man ikke har bankID eller MinID, så blir det vanskelig ja. Da må man oppsøke Arkivverket. 

De aller fleste har det. Det er det samme man trenger for eksempel for å bruke Altinn. 

Ved å signere taushetserklæringen på den måte, gjorde vi det egentlig svært enkelte å kunne delta. Alternativet var at alle skulle oppsøke Arkivverket for å identifisere seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Akkurat nå, Stig Nyberg skrev:

Er det noen krav til programvare eller versjoner for å delta i registreringsarbeidet? Bruker man Word eller Excel eller noe annet?

Hei. Man bruker excel

Men flere bruker også regneark fra open office. Man får tilsendt registreringsmalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger linken til de områdene som er ledig innen vært fylke ? Finner den ikke igjen. Om dere legger ut link til den tror jeg dere vil få flere som vil bidra til transkriberingen.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mette Fausko skrev:

Hvor ligger linken til de områdene som er ledig innen vært fylke ? Finner den ikke igjen. Om dere legger ut link til den tror jeg dere vil få flere som vil bidra til transkriberingen.

Mvh.Mette

Hei

Den ligger her under "Finn eit område du vil transkribere"

https://www.digitalarkivet.no/content/432/folketeljinga-1920

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje vært en tanke å bidratt til denne transkriberingen, men min motivasjon er meget lav grunnet at jeg antar også dette skal videreformidles til kommersielle aktører som Ancestry og MyHeritage. Jeg orker ikke å bidra til at de skal tjene penger på transkriberinger jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng der, men skulle disse to du nevner transkribert er jeg redd det hadde blitt mange feil. Vet ikke om arkiv verket får betalt av Ancestry og MH. Det blir jo helt feil ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Nedrud skrev:

Det kunne kanskje vært en tanke å bidratt til denne transkriberingen, men min motivasjon er meget lav grunnet at jeg antar også dette skal videreformidles til kommersielle aktører som Ancestry og MyHeritage. Jeg orker ikke å bidra til at de skal tjene penger på transkriberinger jeg har gjort.

 

Så lenge materialet er gratis tilgjengeleg hos Digitalarkivet meiner eg at det berre er ein fordel dersom det vert gjort tilgjengeleg for fleire.

 

Dessutan lurer eg på om ikkje det er slik at det berre er data registrert av Arkivverket som vert utveksla med AMF. Det som har vore gjort på dugnad er det den einskilde bidragsytar som sit med rettane på, og materialet kan difor IKKJE utvekslast utan samtykke.

 

Arkivverket bør klargjere om dette stemmer eller ikkje.

 

Elles finst det nok av gamle kjelder som burde ha vore transkriberte, så det er fullt mogeleg å registrere ting som er mykje meir interessant enn FT1920.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Fausko skrev:

Vet ikke om arkiv verket får betalt av Ancestry og MH. Det blir jo helt feil ellers.

 

Arkivverket får "betalt" ved å kunne leggje ut databasar registrert av AMF fritt tilgjengeleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Arkivverket får "betalt" ved å kunne leggje ut databasar registrert av AMF fritt tilgjengeleg.

..og hva står "AMF"?? Jeg fant ingen henvisninger til dette begrepet i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMF er i denne samanhengen ei forkorting for Ancestry, MyHeritage og Familysearch.

 

Debatten om AMF-samarbeidet har tidlegare dreia seg mest om kvaliteten på materialet produsert av AMF, og ikkje det omvendte spørsmålet som dreier seg om kva AMF får att frå Arkivverket. Men eg limer inn lenke til ein av debattane om emnet:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/232648-alle-de-skannede-kirkebøkene-blir-søkbare-i-digitalarkivet-1815-1900-tallet/

 

Sitat (mi utheving):

 

Hva slags avtale er dette?

  • Dette er en utvekslingavtale. De mottar bilder av skannede emigrantprotokoller, folketellingene 1801, 1865, 1875, 1885, 1900 og 1910.
  • De mottar våre transkribering for de samme folketellingene, der vi har rettighetene. 
  • De mottar bilder av kirkebøkene fra 1815 og opp på 1900-tallet. 
  • De mottar ikke våre transkriberinger av kirkebøkene.
  • Data vi mottar fra samarbeidspartnerne er data som Arkivverket da eier. 

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står forresten i sitatet ovanfor at AMF mottar bilete av folketeljingane t.o.m. 1910. Det siste må vere feil, for FT1910 har diverre aldri vore skanna og vil neppe bli det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne tråden gjelder statusen for transkribering av 1920-folketellingen og ikke AMF. 

Tenkte at det kunne være kjekt å legge ut en status slik at man kunne følge med hvor langt vi var kommet. Det er over 430 personer i gang og de gjør en stor innsats for å få tellingen ferdig transkribert til 1 desember 2020.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket locked og unpinned this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.