Gå til innhold
Arkivverket

Niels Stub og Rosensverd


Jørn Middelborg
 Del

Recommended Posts

Rosensverd 

 

Jeg har problemer med sammenhengen mellom Nils Stub’s kone og Mogens Bårdsen Rosenverd. 

 

Ifølge http://www.pergjendem.com/?p=859 (link virker visst ikke lenger) så ble Nils Stub gift med Ingeborg Mogensdatter i Viborg domkirke i 1541. 

 

Nils Stub tok over etter Mogens Bårdsen.

 

Mogens Bårdsen Rosensverd var død før 1596 og gift med Anne Eilersdatter(?) Stygge. Han nevnes:

A.S. Langekiehl; Genealogen 2004/2: Slektene på Skog i Skiptvet og Søgård i Øymark. https://www.genealogi.no/medlemmer/old-flipbooks/genealogen/gen_2_04/ Stevning 1596: ...fru Anne Styggesdatter til Østby, salig Mogens (Magnus) Bårdssons enke....

 

Men…hvis Mogens Bårdsen og Anne Stygge var født rundt 1540 passer ikke det med at den mulige datteren Ingeborg Mogensdatter var født rundt 1515 (Geni). 

Noen som kan hjelpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jørn Middelborg skrev:

 

Rosensverd 

 

Jeg har problemer med sammenhengen mellom Nils Stub’s kone og Mogens Bårdsen Rosenverd. 

 

Ifølge http://www.pergjendem.com/?p=859 (link virker visst ikke lenger) så ble Nils Stub gift med Ingeborg Mogensdatter i Viborg domkirke i 1541. 

 

Nils Stub tok over etter Mogens Bårdsen.

 

Mogens Bårdsen Rosensverd var død før 1596 og gift med Anne Eilersdatter (?) Stygge. Han nevnes:

A.S. Langekiehl; Genealogen 2004/2: Slektene på Skog i Skiptvet og Søgård i Øymark. https://www.genealogi.no/medlemmer/old-flipbooks/genealogen/gen_2_04/ Stevning 1596: ...fru Anne Styggesdatter til Østby, salig Mogens (Magnus) Bårdssons enke....

 

Men… hvis Mogens Bårdsen og Anne Stygge var født rundt 1540 passer ikke det med at den mulige datteren Ingeborg Mogensdatter var født rundt 1515 (Geni). 

Noen som kan hjelpe ? 

 

.

Niels (Pedersen) Stub (c1500-1580) sin hustru Ingeborg Mogensdatter (1515-1592)

var muligens en datter av væpneren Mogens Trugilsson (c1485 - før 1522).

 

Mogens Bårdsen Rosenverd (c1546 - 1593) og Anna Eilersdatter Stygge (g.1591) hadde såvidt jeg vet datteren Maren

Sistnevnte Mogens skal også være far til en Ingeborg Mogensdatter Rosensverd,

som var gift med Moses Nielssøn Stub (sønn av ovennevnte Niels og Ingeborg Mog.d.)

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Takk for hjelpen, Per. Har vi kilder for Mogens Trugilsson og datter Ingeborg? 

 

Etter det jeg ser så er du blitt villedet. Lagmannen Mogens Bårdssøn er aldri kildebelagt som "Rosensverd". Det er ikke bra med villedning. Det bør Per slutte med.

 

Nå gir ikke Per Nermo noen begrunnelse for hvorfor det skulle være en forbindelse til Mogens Trulssøn, men det kan likefullt tror jeg du kan ha nytte av å lese Per Reidar Christiansens artikkel om lagmannen Dyre Sevaldsson:

 

·Christiansen, Per Reidar Bjørnerud, (1968–). Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene. NST35 (1996): 387-435.

 

Der er blant annet Mogens Trulssøn behandlet.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i PR Bjørneruds artikkel om en forbindelse mellom Mogens Trulssøn og Ingeborg Mogensdatter, Niels Stubs hustru. Så jeg regner med at vi ikke kjenner hennes foreldre. Eller er det andre som har flere opplysninger? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem Christiansen, Jørn! ☝️ Presisjonsnivået er viktig når vi holder på med disse tingene, både ift. å gjengi rett navn på artikkelforfattere, gi riktige kilde- og litteraturhenvisninger og riktige gjengivelser av innhold vi finner i kilder og litteratur. Slurver vi for mye går det også ut over debatten og problemstillingene vi forsøker å avklare. Vi må fortsatt bestrebe oss med å hente frem vår indre petimeter eller vår indre nerd 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager Per Reidar Bjørnerud Christiansen 😉 

 

Når det gjelder Ingeborg Mogensdatter, så forstår jeg det slik: 

 

1) Hun kan ikke vaere datter av Mogens Bårdsen siden hun ikke kan vaere født før sin far. 

2) Hun kan ikke vaere datter av Mogens Trulssøn siden det i artikkelen til Per Reidar vises til omfattende arveoppgjør og ingen person (datter) ved navn Ingeborg nevnes. 

3) Hvis Ingeborg Mogensdatter giftet seg i Viborg, Danmark og Niels Stub var dansk, er det vel heller sannsynlig at hun var datter av en dansk Mogens. 

En ukjent Mogens? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.