Gå til innhold
Arkivverket

Letar efter Amund född i Norge 1772 eller 1773


Annelie
 Del

Recommended Posts

Hej. Jag bor i Stockholm och börjat släktforska. Letar nu efter Amund Eriksson som kom över till Sverige, vet dock inte när. Han gifte sig i Sverige 1802 och dog i Sverige 1860. Levde i Värmland. Jag vet bara att han föddes i Norge 1772 eller 1773. Jag har letat i digitalarkivet.no och sökt på Amund född 1772-1773. Hittat en vars far heter Eric. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002175590  Det finns inga scannade dokument på honom i arkivet. Kan jag leta på andra ställen eller finns alla födda med i detta arkiv? Finns andra källor för att verifiera att detta är den person jag söker, t.ex. utflyttningar eller annat? Tacksam för tips och råd. Vänliga hälsningar Annelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Annelie skrev:

Hej. Jag bor i Stockholm och börjat släktforska. Letar nu efter Amund Eriksson som kom över till Sverige, vet dock inte när. Han gifte sig i Sverige 1802 och dog i Sverige 1860. Levde i Värmland. Jag vet bara att han föddes i Norge 1772 eller 1773. Jag har letat i digitalarkivet.no och sökt på Amund född 1772-1773. Hittat en vars far heter Eric. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002175590  Det finns inga scannade dokument på honom i arkivet. Kan jag leta på andra ställen eller finns alla födda med i detta arkiv? Finns andra källor för att verifiera att detta är den person jag söker, t.ex. utflyttningar eller annat? Tacksam för tips och råd. Vänliga hälsningar Annelie

 

 

Endre visningsnavn

For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt. 

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme paret som nevnes her? 

 

 

"Hej Roar
 
Jag kikade lit i Eda fb och hfl.
 
Fb Eda f1841-11-01 Nils Fader Nils Amundsson Mor Ingeborg Persdtr
 
Hfl Eda 1837-43 Norra Emterud Sid 51
Inhyses Nils Amundsson f1802
Hust Ingeborg Pärsdtr f1806
S Anders f1830
S Pär f1833
D Kerstin f1837
 
Eda Hfl 1844-50 Sid 56
Lika ovan samt  
Nils f1841
Dorotea f 1846
På sid 55 fann jag som enkling Amund Ersson f1772 Norge Kan vara far till Nils?
 
Eda Hfl 1851-55 sid 83 Familjen först som inh, sen lösdr, sedan not som arbetare  
Eda Glasbruk och överflyttad 1854 till sid 425 under Eda Glasbruk.
Hfl 1856-61 sid 563 Eda Glasbruk
Familjen förutom de två älsta sönerna  
Hfl 1861-65 sid 760
1861 Nils flyttar och återfinns på sid 722
Systern Kerstin utf edskog? Norge 1864
 
Sid 722 noterad som Glas xxx lärling?  
Utflyttad 1865 Norge.
 
Eda fb 1802 i Morast Nils Far torparen Amund Eriksson Hustru Dordin Jonsdtr  
Eda fb 1806-10-19 Norra Emterud Ingeborg Far Torp Per Svensson H Kjersti Olsdtr
Mvh
Mikael"

https://forum.rotter.se/index.php?topic=35760.msg567607#msg567607

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ann- Mary! Tack för snabbt svar. Det stämmer. Amund gifte sig med Dordin Jonsdotter 10 oktober 1802. Jag har inte familysearch, är det bra? Stämmer det då att Amund föddes 12 sept 1772 i Oppland, Fåberg? Hur kan jag få reda på mer om hans föräldrar? Mvh Annelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Annelie skrev:

Hej Ann- Mary! Tack för snabbt svar. Det stämmer. Amund gifte sig med Dordin Jonsdotter 10 oktober 1802. Jag har inte familysearch, är det bra? Stämmer det då att Amund föddes 12 sept 1772 i Oppland, Fåberg? Hur kan jag få reda på mer om hans föräldrar? Mvh Annelie

 

Du kan registrere deg på FamilySearch. 

Det er gratis, både registrering og bruk. 

https://www.familysearch.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Annelie skrev:

Hej. Jag bor i Stockholm och börjat släktforska. Letar nu efter Amund Eriksson som kom över till Sverige, vet dock inte när. Han gifte sig i Sverige 1802 och dog i Sverige 1860. Levde i Värmland. Jag vet bara att han föddes i Norge 1772 eller 1773. Jag har letat i digitalarkivet.no och sökt på Amund född 1772-1773. Hittat en vars far heter Eric. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002175590  Det finns inga scannade dokument på honom i arkivet. Kan jag leta på andra ställen eller finns alla födda med i detta arkiv? Finns andra källor för att verifiera att detta är den person jag söker, t.ex. utflyttningar eller annat? Tacksam för tips och råd. Vänliga hälsningar Annelie

 

Det finnes ikke utflytterlister i ministerialboken for Fåberg i gjeldende periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Du kan registrere deg på FamilySearch. 

Det er gratis, både registrering og bruk. 

https://www.familysearch.org/

 

Jeg kan også anbefale deg FamilySearch. Hvis du søker der vil du finne fem mulige Amund:

 

Name:    Amund Eriksen
Birth Date:    12 Sep 1772
Christening Date:    13 Sep 1772
Christening Place:    FAABERG,OPLAND,NORWAY
Father's Name:    Eric Simenrud
Mother's Name:    Ane

 

Name:    Amund Eriksen
Christening Date:    26 Dec 1773
Christening Place:    SOR ODAL,HEDMARK,NORWAY
Father's Name:    Erich Dalen

 

Name:    Amund Eriksen
Christening Date:    25 Jul 1773
Christening Place:    TROGSTAD,OSTFOLD,NORWAY
Father's Name:    Erick Aasen

 

Name:    Amund Eriksen
Birth Date:    04 Aug 1772
Christening Date:    09 Aug 1772
Christening Place:    LESJA,OPLAND,NORWAY
Father's Name:    Erich Skaatte
Mother's Name:    Elie Amundsdr

 

Name:    Amund Eriksen
Birth Date:    01 Apr 1773
Christening Date:    04 Apr 1773
Christening Place:    LESJA,OPLAND,NORWAY
Father's Name:    Erich Nielsen
Mother's Name:    Ragnild Amundsdr

 

Synes Amund fra Sør-Odal også virker spennende. Vet i alle fall at kombinasjonen Eda og Sør-Odal var mulig, da min oldefars bror ble født i Eda og giftet seg i Sør-Odal.

 

Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 14.25, Ann-Mary Engum skrev:

Hfl Eda 1837-43 Norra Emterud Sid 51
Inhyses Nils Amundsson f1802
Hust Ingeborg Pärsdtr f1806
S Anders f1830
S Pär f1833
D Kerstin f1837
 
Eda Hfl 1844-50 Sid 56
Lika ovan samt  
Nils f1841
Dorotea f 1846
På sid 55 fann jag som enkling Amund Ersson f1772 Norge Kan vara far till Nils?

 

 

Eda hfl 1.jpg

Eda hfl - 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Grethe och Asbjørn för tips och att ni engagerar er. Nils Amundsson var min farmors farfars far och jag har hittat att hans far hette Amund Eriksson född i Norge och jag blir ju förstås nyfiken på honom. Har tittat i husförhörslängderna för att se om jag kan hitta var i Norge han var född och ett mer exakt datum men har inte hittat det än. Tack Asbjørn för de möjliga valen. Det är 1772 som förekommer mest så jag tror att det är rätt födelseår och det begränsar ju urvalet något. Jag ska registrera mig på familysearch. Det verkar vara en bra källa. 

Vänliga hälsningar

Annelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Annelie skrev:

Tack Grethe och Asbjørn för tips och att ni engagerar er. Nils Amundsson var min farmors farfars far och jag har hittat att hans far hette Amund Eriksson född i Norge och jag blir ju förstås nyfiken på honom. Har tittat i husförhörslängderna för att se om jag kan hitta var i Norge han var född och ett mer exakt datum men har inte hittat det än. Tack Asbjørn för de möjliga valen. Det är 1772 som förekommer mest så jag tror att det är rätt födelseår och det begränsar ju urvalet något. Jag ska registrera mig på familysearch. Det verkar vara en bra källa. 

Vänliga hälsningar

Annelie

 

Håper du følger oppfordringen i # 2.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Family Search kan ikke sies å være en veldig god kilde,da det forekommer mye feil der. 

 

Men basen kan være bra å bruke, om man hele tiden passer på å sjekke opp mot primærkilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.