Gå til innhold
Arkivverket

Nyt om Sorenskriver Gert Heibergs hustru Sophie Christensdtr (1661?- )


Janne Tylvad
 Del

Recommended Posts

Mon der er nyere forskning i Norge om sorenskriver Gert Heibergs hustru Sophie Christensdtr (1661- ) på Amle, Jeg har indtryk af, at det er blevet generelt vedtaget, at hun var datter af Christen Pedersen Rønne og Mette Marie Lystrup.

 

For kort tid siden fandt jeg et skifte i Køge af 1712 efter Sophies søster Dorthe Christensdtr, der kan indikere, at Sophies forældre er nogle helt andre.

 

Dette skifte fremlægger også Sophies øvrige fuldsøstre og en halvsøster, som nok alle stammer fra Holbæk i DK.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=133142#133142,33386864

 

Her opsummerer jeg søstrene på basis af skiftet efter Dorthe Christensdtr:

Marie Christendtr (1655 i Holbæk -?) var gift med Peder Schou (død). Denne Peder (Jensen) Schou var toldbetjent i København.

Dorthe Christensdtr (ca 1656-1712) var gift med Jacob Christensen ( - 1704) i Køge.

Kirsten Christensdtr ( - efter 1712) var gift med Niels Krag købmand i Holbæk

Sophie Christensdtr (1661?- ) var gift med Gert Heiberg i Norge. Fuldmagt fra Gert Heiberg fremgår af skiftet. Sønnen Christen er tilstede.

Karen Christensdtr (16?? - 1701) var gift med Christen Nielsen Faber handelsmand i Holbæk.

Birgitte Christensdtr (1666 i Holbæk -1711) var gift med Jochum Halling degn i Tårnby, på Amager.

Anne Christensdtr (halvsøster) (før 1653 i Holbæk – før 1712), hendes søn hed Rasmus Holdersen og boede i København.

 

Mit holdepunkt er Birgitte Christensdtr, der kaldte sig Birgitte Altewelt og (dokumenteret) var født i Holbæk i 1666, hvilket kun kan være følgende dåb:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25166129

 

Altså var hende forældre Christen Thomasen rådmand og Sophie Albertsdtr Altewelt, der blev viet i 1654 i Holbæk:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151476#151476,25167718

Sophie Albertsdtr Altewelt (1635 - ?) var datter af præsten i Ringsted Albert Jørgensen Altewelt. Og dermed var dette par også forældre til de øvrige søstre.

 

Christen Thomasen fik sønnen Christen (født primo 1667 i Holbæk). Christen døde før sønnens dåb, og herefter forsvandt hans hustru Sophie Altewelt fra Holbæk.

 

Alle søstrene i skiftet (dog ikke halvsøsteren) er altså født i perioden 1655-1667, - et par af dem i Holbæk, men kirkebogen er ufuldstændig.

 

Forvirrende med alle disse navne/relationer, men de første par sider af skiftet synes at være god dokumentation for, at Sophie Christensdtr (Rønne?) nok skal re-vurderes. Jeg håber på indlæg fra jer – og spørgsmål.

 

 

Venlige hilsner

Janne T

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i forumet og gratulerer med godt funn, Janne!

Jeg kan ikke forstå annet enn at du har funnet rette foreldre til den Sophie Christensdatter som var gift med sorenskriver Gert Heiberg. Som du skriver må hennes foreldre være rådmann Christen Thomassen og Sophie Albertsdatter Altewelt.

Gert Heiberg og Sophie Christensdatters eldste datter, Sophie, var dermed oppkalt etter sin mormor.

Det er vel store muligheter for at paret ble gift i Danmark.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 15.13, Janne Tylvad skrev:

Sophie Christensdtr (1661?- ) var gift med Gert Heiberg i Norge.

 

Det må da være Sophie som ble døpt 17. november 1661 i Holbæk: "Christen Thomessøn ....mands Daatter Sofia Christensdaa..."

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25166111

 

Det passer veldig godt med hennes alder oppgitt ved begravelsen 7. okt. 1736: "Sl. Mad. Sophia Heibergs 74 a, 10 m, 11 dage".

Sogn og Fjordane fylke, Stedje, Kaupanger, Norum i Sogndal, Ministerialbok nr. A 2 (1725-1741), Døde og begravede 1736-1739, Side 131
 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke gjort så mye med heiberg-slekten siden slektsboken ble utgitt i 1942 (?). Håper dine funn kan lede til en artikkel i NST eller Genealogen.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 15.13, Janne Tylvad skrev:

Anne Christensdtr (halvsøster) (før 1653 i Holbæk – før 1712), hendes søn hed Rasmus Holdersen og boede i København.

 

17. sept. 1653 ble det skiftet etter Marie Pedersdatter i Holbæk. Hun etterlot seg ektemannen Christen Thomessen, borger i Holbæk, og barna Thomas, Margrethe og Anne.

I skiftet opplyses det at barnas morfar var Peder Christensen i Vallsöe lille, og at borger i Holbæk Thomas Christensen var deres farfar.

 

Dette er trolig rådmann Christen Thomessens første hustru. I så fall døde Annes søsken Thomas og Margrethe uten etterkommere, før skiftet etter Dorthe Christensdatter i 1712. Marie, eldste datter i 2. ekteskap, ble tradisjonen tro oppkalt etter farens første hustru.

 

Holbæk Byfoged, skifteprotokol 1651-1657, side 65

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grete Singstad skrev:

17. sept. 1653 ble det skiftet etter Marie Pedersdatter i Holbæk. Hun etterlot seg ektemannen Christen Thomessen, borger i Holbæk, og barna Thomas, Margrethe og Anne.

 

Christen Thomassens datter Margrethe ble døpt i Holbæk 19. okt. 1649.

Sønnen Thomas ble døpt 9. feb. 1651.

Datteren Anne ble døpt 7. juni 1652.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for respons fra jer begge.

Har allerede nogen af den info fra Holbæk - skiftet efter Marie og trolovelsen - men ikke børnenes dåb af Christen Thomasens 1. ægteskab. Mange TAK!

Med hensyn til en evt artikel har jeg overvejet, om dette fund ikke burde videregives, men der er stadig for mange missing links omkring moderen til søstrene i Skiftet, Sophie Albertsdtr Altewelt:

Hvad blev der af hende efter 1667?

Døde hun (ingen 'Begravelser' i Holbæk i den periode, intet skifte efter hendes husbond – eller hende selv?)

Blev hun gift igen – og med hvem?

Kan Sophie Altewelt have været gift med Christen Pedersen Rønne, inden han ægtede Mette Marie Lystrup? Gert Heiberg har både en datter ved navn Mette Marie og en søn Thomas (er navnet Mette Marie en tilfældighed? Navnet Thomas vel efter Christen Thomasen i Holbæk?)

Jeg har en del kendskab til Sophie Altewelts slægt, samt til familie-landskabet omkring hende i Holbæk, der inkluderer Eggers-slægten.

En yngre halvsøster Birgitte Altewelt blev gift med Peder Willumsen købmand i Moss, men først omkring 1685.

Måske skulle jeg efterlyse Altewelt'er i Norge.

Kunne tænke mig at se nærmere på fadderne ved Gert Heibergs børns dåb – er denne kirkebog tilgængelig on-line? Så ville jeg blive glad for et link.

Med venlig hilsen

Janne T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Janne Tylvad skrev:

Kunne tænke mig at se nærmere på fadderne ved Gert Heibergs børns dåb – er denne kirkebog tilgængelig on-line? Så ville jeg blive glad for et link.

 

1. Sophie, f. ca 1684

2. Maren, f. ca 1686

3. Christen, f. ca 1692

4. Anders, f. 1693

5. Christopher, døpt 15. nov. 1694

6. Margrete, døpt 30. aug. 1696

7. Thomes, døpt 7. aug. 1698

8. Mette Marie, døpt 26. nov.  1699

9. Christense, døpt 7. aug. 1701

10. Berete Margrete,   f. 12 Jun. 1703, gravlagt 28. jan. 1705

11. Gert, døpt 21. mai 1705

 

Sogn og Fjordane, Sogndal prestegjeld, Fødte og døpte - Stedje, Kaupanger, Norum sokn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind TAK Grete Singstad - skulle lige til at skrive til dig om din konklusion vedrørende Christen Thomasens 2 børn Margrethe og Thomas af 1. ægteskab, som ikke fremgår af skiftet sammen med Anne Christensdtr og derfor må være døde (sikkert som små). Den havde jeg ikke tænkt på, men så kan de udelukkes.

Og så sender du links til Gert Heibergs børns dåb - skønt. Vil studere disse.

Har overvejet kraftigt idag, om dette fund ikke burde offentliggøres. Jeg er ikke beslægtet med de gamle Heiberg'er, men har en perifær tilknytning til en meget yngre Heiberg. Denne slægt fylder rigtigt meget hos mange slægtsforskere både danske og norske, og jeg har det dårligt med, at en fejl - ved at blive gentaget - ender med at blive sandhed.

Tak for din hjælp.

Venlige hilsner

Janne T

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Sophie Christensdatter har blitt gjort til datter av Christen Pedersen (Rønne?) og (Mette?) Marie Lystrup tror jeg beror på en kortslutning. Så vidt jeg har forstått av ulik forskning på dette er det absolutt ingenting som knytter Sophie til disse to, annet at hun trengte foreldre.

Koblingen ble først (tror jeg) framsatt som en sannhet i boka «Slægten Heiberg» i 1907 av G.F. Heiberg.

Jeg vet ikke hva som gjorde at G.F. Heiberg dro slutningen, men den har nå vist seg å være feil.

 

Les gjerne debatten [#16232] Christen Pederson Rønne og Mette Marie Lystrup - 1600-talet - opphavi deira?? fra 2003, her forsto flere at noe ikke stemte.

 

Takket være deg, har vi nå løst en gåte - Sophie Christensdatter var datter av Sophie Albertsdatter Altewelt og Christen Thomassen, rådmann i Holbæk.

 

Dessverre har det vist seg svært vanskelig å få endret feil slektstrær på Internet, flere legger inn opplysninger fra gamle bøker og endrer aldri, andre kopierer feilene og viruset sprer seg.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange TAK!

Jeg har været i Arkivverket og fundet debatten om Sophie Christensdtr vist fra 2004, inden jeg meldte mig til dette forum - og også læst en del af bogen om Heiberg-slekten.

Syntes straks, at Sophie Christensdtr så skøn ud - og så har du sat et rødt kryds - godt!!

Men jeg undrer mig mere og mere, for jeg har netop gennemgået dine links og andre sider i kirkebogen, og flere gange nævnes en Sophie Christensdtr Holbæk eller Sophie Holbæk blandt fadderne, men det har ingen åbenbart bemærket.

Har et par kommentarer til fadderne ved Gert Heibergs børns dåb - de følger.

Hvem skal jeg henvende mig til om en eventuel artikel? Det var Dag T Hoelseth (indlæg ovenfor) der nævnte det med en artikel. Kunne tænke mig at beskrive processen frem til konklusionen, og så må Sophie Altewelt vente.

Vil nu gå videre med at studere kirkebogen for Sogndal Sogn.

Venlige hilsner

Janne T

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grete Singstad skrev:

 

1. Sophie, f. ca 1684

2. Maren, f. ca 1686

3. Christen, f. ca 1692

4. Anders, f. 1693

5. Christopher, døpt 15. nov. 1694

6. Margrete, døpt 30. aug. 1696

7. Thomes, døpt 7. aug. 1698

8. Mette Marie, døpt 26. nov.  1699

9. Christense, døpt 7. aug. 1701

10. Berete Margrete,   f. 12 Jun. 1703, gravlagt 28. jan. 1705

11. Gert, døpt 21. mai 1705

 

Sogn og Fjordane, Sogndal prestegjeld, Fødte og døpte - Stedje, Kaupanger, Norum sokn

 

.

Jeg har av en eller annen grunn notert at Christen skal være døpt 3 Jun 1687, men det er altså feil ?

Er det slik at Giert og Sophie 'først' bodde på Talle i Luster, og fra rundt 1690 på Amble i Kaupanger, Sogndal ?

Kan den el. de første barna være født i Danmark ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Janne Tylvad skrev:

Hej -  hvordan sender jeg en besked PM? Trykke på profilen formoder jeg?

Med venlig hilsen

Janne T

 

Ja,og på profilen til den du vil sende pm til ser du en konvolutt. 

Der kan du skrive melding. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, 

 

Bare til oplysning: 

 

Koblingen mellem Gert Heiberg og Rønne-familien stammer nok fra Hans Knagenhjelm Heibergs

genealogiske optegnelser, som blev udgivet i 1864,

Side 18:

"Sophie Christensdatter Rønnei ell. Rønne (Klingenberg ?) 1]

 

Note 1: "Hun var formentlig en datter af en  Christen (Pedersen ?) Klingenberg og Mette Marie Lystrup."

 

Vh, 

Berit Pagh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for bidrag til debatten Per Nermo og Berit Pagh.

Med hensyn til listen over Gert Heibergs børn, som Grete Singstad var så venlig at give mig, undrer det mig, at den ellers regelmæssige fødsels-frekvens er brudt efter 1686, men dette skyldes nok, at et par ukendte børn er døde som små.

Hvad angår Klingenberg er jeg stødt på navnet både i Slægten Heiberg og i kirkebogen for Sogndal, hvor Erik Klingenberg synes at tilhøre kredsen omkring Gert Heiberg.

Min forskning går indtil videre kun til en kortlægning af Sophie Christensdtrs forældre, men jeg håber - med tiden - at finde frem til både hendes vielse, og hvor de ældste børn er døbt, begge dele måske i DK.

Med venlig hilsen

Janne T

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 1.03, Per Nermo skrev:

.

Jeg har av en eller annen grunn notert at Christen skal være døpt 3 Jun 1687, men det er altså feil ?

Er det slik at Giert og Sophie 'først' bodde på Talle i Luster, og fra rundt 1690 på Amble i Kaupanger, Sogndal ?

Kan den el. de første barna være født i Danmark ?

.

 

Godt spørsmål. Jeg kan godt forstå forvirringen, for kildene spriker.

I fotnote på side 34 fra «Slægten Heiberg» står det følgende:

 

«Efter H. K. Heiberg: Genealogiske Optegnelser om Familien Heiberg, skal han være født ca 1687 paa Talle, ligeså skal han, ifølge Lampe-Thrap: Bergens Stifts Biskoper og Præster, være født paa Talle 1687 3 Juni. Efter egne Optegnelser er han imidlertid født på Amble, altsaa efterat Faderen 1690 var flyttet did. I en i Bergens Stiftsarkiv beroede Mandtalsliste for Sogndals Præstegjæld Anno 1701 anføres han at være født 1692.»

 

Det er riktig at han er oppført som 9 år – eller i sitt 9. år – i manntall 1701. Dette bør ikke vektlegges så mye, siden alderen på broren Christopher ikke stemmer. Manntallet ble ført 26. juli 1701.

Anders 7 år

Christopher 5 år – født nov. 1694 (egentlig 7 år)

Thomes 2 år – født aug. 1699

 

Christen bør nok være født før 1690, da det finnes kirkebøker fra 1690. Dette gjelder trolig for Anders også, men dåpsinnføringen kan selvsagt være uteglemt, som hos søsten Berete Margrete i 1703.

 

Christen ble utnevnt som prest til Sogndal 1. des. 1713. Hvis han da akkurat var myndig (25 år), var han født 1688.

I skiftet etter mosteren Dorthe 7. mai i 1712 blir han kalt «Hæderlige Unge Mand Christian Heiberg», ble han kalt «unge mann» fordi han ikke var myndig ennå?

 

Om familien virkelig bodde på Talle, og ikke f.eks. i Danmark, før de flyttet il Amble, er et interessant spørsmål.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kopp- og ildstedsskatten 1688 i Luster føres følgende:

1. termin:

Sorenskriveren Anders Sørensen betaler for seg, hans hustru og 3 barn

2. termin:

Sl. Anders Sørensens enke betaler for seg og 3 barn

3. termin:

Sorenskriveren Gert Heiberg betaler for seg

 

Altså betaler ikke Gert Heiberg skatt for kona si, som må bety at hun ennå ikke hadde ankommet Luster. Dette tyder på at familien bodde annet sted før Gert Heiberg ble utnevnt til sorenskriver (ble utnevnt 31. mars 1688 etter sin far Anders Sørensen).

Året etter er hun derimot på plass.

 

Bergen stiftamt, Stiftamtstueregnskap nr. 88 (1688)

Bergen stiftamt, Stiftamtstueregnskap nr. 91 (1689)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.