Gå til innhold
Arkivverket

Står det virkelig Moen her?


Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/754/34

no 7   kolonne 5

Erik Nilsen Moen

 

a) Er vel Gotiisk skrift m.h.t. årstall 1818?

b) Kikket gjennom Arkivets måte å skrive Gotisk stor M på samt billedgooglet Gothic M, men finner ingen hvor M går under linjen  og starter med strek  oppe.

 

Noen som er noenlunde sikker på Hva etternavnet skal være?  (og kanskje forklare hvorfor det er/ikke er en M?

 

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikner man med de andre innførslene, ser det ut til at fedrene er nevnt med fornavn, etternavn, stilling/stand, stedsnavn. Stilling/stand er her ymse forkortelser for oppsitter, husmann, innerst osv.

 

Jeg tror det står Erik Nilsen Hsm Enger, skjønt jeg er ikke helt sikker på annet enn at første bokstav er H. Er Hsm riktig, bør det vel stå for husmann, altså at Erik Nilsen var husmann på Enger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Sammenlikner man med de andre innførslene, ser det ut til at fedrene er nevnt med fornavn, etternavn, stilling/stand, stedsnavn. Stilling/stand er her ymse forkortelser for oppsitter, husmann, innerst osv.

 

Jeg tror det står Erik Nilsen Hsm Enger, skjønt jeg er ikke helt sikker på annet enn at første bokstav er H. Er Hsm riktig, bør det vel stå for husmann, altså at Erik Nilsen var husmann på Enger.

Hei og takk for svar , hvis det er samme person jeg finner i folketelling 1801 kan det stå : tjener (da hans yrke var oppgitt som tjener for noens barn. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jan Eikeland skrev:

Hei og takk for svar , hvis det er samme person jeg finner i folketelling 1801 kan det stå : tjener (da hans yrke var oppgitt som tjener for noens barn. mvh

 

Første bokstav er helt sikkert en H. Tjenere var nesten alltid ugifte, så som gift mann har han nok fått seg en husmannsplass.

 

På foregående side har du flere eksempler på den samme bokstavkombinasjonen, skrevet tydeligere: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040143

 

Jeg tror da det skal være Hsd u Enger = husmann under Enger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

 

Første bokstav er helt sikkert en H. Tjenere var nesten alltid ugifte, så som gift mann har han nok fått seg en husmannsplass.

 

På foregående side har du flere eksempler på den samme bokstavkombinasjonen, skrevet tydeligere: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040143

 

Jeg tror da det skal være Hsd u Enger = husmann under Enger.

Jo det ser slik ut 🙂  (mener jeg ser tøddel over u også). Takk for oppklaring . mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.