Gå til innhold
Arkivverket

Uekte barn etter Hilda Andreasdatter, Førde


Gunnar Homme
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med undersøkelser om mine besteforeldres liv, er jeg kommet over informasjon jeg ønsker å få bekreftet, da dette har betydning for mine undersøkelser.

Min bestemor hadde mange søsken, og ei søster av henne skal ha blitt gravid utenfor ekteskap, og barnet (som skal være en datter) ble satt bort i Mosby, (den gang i Oddernes) Vest Agder.  Søsterens navn var Hilda Andreasdatter, f. 17.7.1901.  Ble født i Førde og bodde på gården Botnen innerst i Indre Angeldalen.  Hun ble senere gift og bosatt i Odda.

Jeg vet ikke hvor barnet ble født eller når, og vet heller ikke når det ble satt bort.

 

Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Homme skrev:

I forbindelse med undersøkelser om mine besteforeldres liv, er jeg kommet over informasjon jeg ønsker å få bekreftet, da dette har betydning for mine undersøkelser.

Min bestemor hadde mange søsken, og ei søster av henne skal ha blitt gravid utenfor ekteskap, og barnet (som skal være en datter) ble satt bort i Mosby, (den gang i Oddernes) Vest Agder.  Søsterens navn var Hilda Andreasdatter, f. 17.7.1901.  Ble født i Førde og bodde på gården Botnen innerst i Indre Angeldalen.  Hun ble senere gift og bosatt i Odda.

Jeg vet ikke hvor barnet ble født eller når, og vet heller ikke når det ble satt bort.

 

Kan noen hjelpe meg her?

 

Denne Hilda? 

 

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 
 
 

Tellingskrets: 005 Indre Angedalen

Bosted land: 0029 Botnen (gaard)

Person: 007 Hilda Andreasdatter

PERMANENT ID: pf01036731001241
   
Rolle:
-
Husholdningsnr:
01
Personnr:
007
Familiestilling:
d
Sivilstand:
ug
Yrke:
Datter
Kjønn:
k
Alder:
-
Fødselsdato:
1901-07-17
Fødested:
Førde
Bostatus:
b
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

Arbeidsledig:
-
Trossamfunn:
s
Sykdomstilstand:
-
Sykdomsvarighet:
-
Forsørgers livsstilling:
-
Slektsskap med ektemann:
-
Tilflyttet:
-
Adresse ved forrige telling:
-
Flyttet fra adresse:
-
Bygning for natteopphold:
-
Statsborgerskap:
n
Etnisitet / fars etnisitet:
-
Mors etnisitet:
-
Språk:
-
Etasje:
-
Skole:
-
Hjemstavnskommune:
-
Sted ved forrige telling:
-
Flyttet fra sted:
-

               
001 Andreas Mosesen 01 1846-09-19 Førde b hf g Gaardbruker og postfører
002 Bergitte Johannesdatter 01 1866-07-06 Naustdal S. b hm g Gaardbrukerhustru
003 Johan Andreasen 01 1895-09-27 Førde b s ug Søn (sylsels. med gaardsarb)
004 Inga Andreasdatter 01 1894-02-01 Førde b d ug Datter (budeie)
005 Tomine Andreasdatter 01 1898-09-16 Førde b d ug Datter
006 Olav Andreasen 01 1900-05-07 Førde b s ug Søn
007 Hilda Andreasdatter 01 1901-07-17 Førde b d ug Datter
008 Ragna Andreasdatter 01 1903-10-02 Førde b d ug Datter
009 Einar Andreasen 01 1905-08-15 Førde b s ug Søn
010 Ludvig Andreasen 01 1910-03-28 Førde b s ug Søn

Kildeinformasjon:

Folketelling 1910 for 1432 Førde herred

Gå til full kildeinformasjon 

Fylke:
Sogn og Fjordane
Kommune (1947):
Førde
Geografisk område:
Førde komm.
Sunn- og Nordfjord fogd.
Startår:
1910
Sluttår:
1910

Tellingskrets:

005 Indre Angedalen

Bosted land:

0029 Botnen (gaard) 

Matr.nr/Gnr:
34
Løpenr/Bnr:
2
ANSVARLIG AKTØR
 Riksarkivet 
Oppbevaringssted:
 Riksarkivet

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO


Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036731001241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme Hilda som hadde meldt seg på kurs fra 10 jan til 10 juni 1921,og ble opptatt på Stryn husmorskole? 

 

 
 
----
 
Den kjende hotellmannen Olai Tenden bygde Hotell Central i 1896. Kring 20 år seinare gjekk hotellet konkurs. Fram til 1965 heldt Stryn Husmorskule til her. I dag heiter bygget Villa Visnes og vert drive saman med Visnes Hotell.
 
----
Hilda Marie Førde (født Botnen) ble født på dag måned 1901, i fødested, til Andreas Johannes Mosesen Botnen og Anne Bergitte Helline Johannesdatter Botnen (født Stubhaug).
Andreas ble født på 19. september 1846, i Botten, Førde, Sogn og Fjordane, Norway.
Anne ble født på 6. juli 1866, i Stubhaug, Naustdal, Førde, Sogn og Fjordane, Norway.
Hilda ble døpt på dag måned 1901, i dåps plass.
Hun hadde 9 søsken: Johanne Elise Rivedal (født Andreasdatter Botnen), Inga Sofie Andreasdatter Homme (født Botnen) og 7 søsken i tillegg.
Hilda avgikk med døden på dag måned 1977, i en alder av 76 i dødssted.
 
----
 
 
 
----
  •  
 
https://www.nb.no/search?q="hilda botnen"&mediatype=aviser
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Homme skrev:

I forbindelse med undersøkelser om mine besteforeldres liv, er jeg kommet over informasjon jeg ønsker å få bekreftet, da dette har betydning for mine undersøkelser.

Min bestemor hadde mange søsken, og ei søster av henne skal ha blitt gravid utenfor ekteskap, og barnet (som skal være en datter) ble satt bort i Mosby, (den gang i Oddernes) Vest Agder.  Søsterens navn var Hilda Andreasdatter, f. 17.7.1901.  Ble født i Førde og bodde på gården Botnen innerst i Indre Angeldalen.  Hun ble senere gift og bosatt i Odda.

Jeg vet ikke hvor barnet ble født eller når, og vet heller ikke når det ble satt bort.

 

Kan noen hjelpe meg her?

 

Barnet kan kanskje være født etter 1929?

Da blir det vanskelig å finne dåp, grunnet sperrefrist i kirkebøkene. 

Barnet kan jo også være nålevende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilda ble gift med Andreas Førde, og de flyttet til Førde.  Han var enkemann og hadde barn fra før.  Barnet til Hilda ble satt bort, og de som husker LITT om dette mener det var en datter og at hun ble satt bort til en familie på Mosby.  Og det kan gjerne være etterkommere her ja.  Etternavnet Bakken i Mosby kan være et spor.... (ser frem til neste folketelling 🙂 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne be om oppslag i dødsmeldinga, er du heldig vil namnet på dottera stå der.

 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Det er ikkje sikkert at Arkivverket har fått avlevert dødsmeldingar frå f.eks. Odda så seint som 1977, og i så fall må du vel kontakte den aktuelle tingretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gunnar Homme skrev:

Hilda ble gift med Andreas Førde, og de flyttet til Førde.  Han var enkemann og hadde barn fra før.  Barnet til Hilda ble satt bort, og de som husker LITT om dette mener det var en datter og at hun ble satt bort til en familie på Mosby.  Og det kan gjerne være etterkommere her ja.  Etternavnet Bakken i Mosby kan være et spor.... (ser frem til neste folketelling 🙂 )

 

Har du prøvd å bla gjennom kyrkjebøker for Førde sokn for å sjå om dåpen kan finnast der?

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1432P&start_year=1900&end_year=&text=

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.